Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met interne microfoon Travelmate 7730  (gelezen 575 keer)

problemen met interne microfoon Travelmate 7730
« Gepost op: 2014/08/26, 22:47:46 »


Sinds de upgrade van 10.04LTS naar 12.04  EN de installatie van de laatste Skype-versie geeft mijn ingebouwde microfoon kik  meer. Het volume is NIET ge-mute wanneer ik de Sound Settings bekijk.
Is er een utility die kan testen of de juiste drivers voor mijn 'soundkaart'  wel zijn geïnstalleerd?

Hartelijk dank bijvoorbaat  aan de bolleboos, die me hierbij kan helpen.

Ik heb om technische redenen nog geen externe microfoon uitgetest
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: problemen met interne microfoon Travelmate 7730
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/27, 00:01:11 »


Sinds de upgrade van 10.04LTS naar 12.04  EN de installatie van de laatste Skype-versie geeft mijn ingebouwde microfoon kik  meer. Het volume is NIET ge-mute wanneer ik de Sound Settings bekijk.
Is er een utility die kan testen of de juiste drivers voor mijn 'soundkaart'  wel zijn geïnstalleerd?

Hartelijk dank bijvoorbaat  aan de bolleboos, die me hierbij kan helpen.

Ik heb om technische redenen nog geen externe microfoon uitgetest


Probeer het onderstaande een uit,

Code: [Selecteer] Type het onderstaande in de terminal,

    amixer -D pulse sset Master on

Succes,
Henk

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: problemen met interne microfoon Travelmate 7730
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/27, 00:01:58 »
Misschien heb je wat aan mijn ervaringen van vanavond. Dit probleem had ik ook met mijn Toshiba  Satellite A100-00M. Die laptop had ik in het verleden toch wel degelijk aan de praat gekregen met een toevoeging model=toshiba in alsa.conf. Zoiets stond me bij. Daar ben ik vanavond eens goed voor gaan zitten.

Na het nodige gegoogle vond ik dit:

http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-1043568.html

Die zegt model=3stack, maar dat wist ik nog wel. Die is voor mijn 00M versie van de A100 reeks niet goed.

model=toshiba erin gezet. Gewoon een koude herstart gedaan, test call in Skype. Weer niks. ZUCHT. Ik had al wel ontdekt dat ik in Skype in de PulseAudio settings het geluid uit op Analoog stereo output moest zetten, waarna ik vervolgens geluid in de mike van mijn Logitech webcam kan aanzetten. Anders zitten beide mikes elkaar blijkbaar in de weg.

Die webcam mike deed het al prima in Audacity, maar nu nog steeds niet in Skype. Toen klikte ik maar eens bij de invoerapparaten op Advanced en zette de Latency Offset op 10 ms (dat is een honderste tel). En toen was mijn microfoon wèl in beeld. Daarna die Latency ( is zoiets als vertraging) weer op 0 ms gezet, maar de microfoon blijft het doen. Dat is jammer, want wat is er nu gebeurt eigenlijk. Wel een lichte zoem in mijn oortelefoontje.

Hoe dan ook, mijn Skype doet het (weer).  Ik hoop dat hiermee anderen ook aanknopingspunten vinden voor hun problemen. Ik ga nu eens kijken wat er gebeurt NA een herstart. Zo terug.

[Na de herstart alles nog steeds in orde. Skype doet het weer.]
« Laatst bewerkt op: 2014/08/27, 00:13:09 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: problemen met interne microfoon Travelmate 7730
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/27, 11:11:49 »
@Henkp
Je advies heeft prima gewerkt, hartelijk dank.
Helaas doet zich een nieuw probleem voor van andere aard,
maar daar maak ik wel een nieuwe topic van.
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: problemen met interne microfoon Travelmate 7730
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/27, 11:53:53 »
@Henkp
Je advies heeft prima gewerkt, hartelijk dank.
Helaas doet zich een nieuw probleem voor van andere aard,
maar daar maak ik wel een nieuwe topic van.

Bedankt voor het melden, zo kunnen anderen dat ook gebruiken indien nodig.

Vriendelijke groet,
Henk