Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 7.04 probleempjes  (gelezen 2027 keer)

SSRA

  • Gast
Ubuntu 7.04 probleempjes
« Gepost op: 2007/07/07, 16:53:43 »
Hoi iedereen,

Heb zojuist Ubuntu 7.04 Feisty Fawn erop geïnstalleerd, hij werkt dual boot met Windows XP SP2. Om jullie zoveel mogelijk te ontlasten, heb ik alleen de belangrijkste vragen op een rijtje gezet, zodat het ook voor andere users overzichtelijk is:

1: Heb 1 hardeschijf die door XP SP2 in 2 partities verdeeld is. Na de installatie van ubuntu is-ie nu verdeeld in 3 partities: de 2 bestaande partities, en een extra partitie, genaamd 'File System'. De windowsschijf is door een andere hulpmiddel wel weer schrijfbaar geworden, maar de 2e partitie kan ik nog steeds niet beschrijven. Voor meer info, heb ik de info gekopieërd die in /etc/fstab file staat:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# -- This file has been automaticly generated by ntfs-config --
#
#

proc /proc proc defaults 0 0
# Entry for /dev/sda3 :
UUID=10332444-f865-4450-a76f-eecd184a7c1f / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1
# Entry for /dev/sda6 :
UUID=73fd9920-08dd-4f6c-94a4-3f5635ade563 none swap sw 0 0
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0
/dev/sda1 /media/Bamischijf ntfs-3g defaults,locale=en_US.UTF-8 0 0


Het is trouwens de Bamischijf ( :P), geen windowsschijf btw, waarin ik niet kan schrijven.

2: Hoewel ik niet denk dat Ubuntu zoiets kan: kun je de achtergrond in imageviewer überhaupt wel veranderen? Ik wil 'm namelijk graag op zwart zetten

3: Als ik 'm net opgestart heb, en een schijf wil benaderen, dan moet ik eerst een wachtwoord invullen voordat ik 'm kan bekijken. Dit circus speelt zich iedere keer af, en wordt op den duur wel vermoeiend. Iemand suggesties om dit te verhelpen?

4: Ik wil de imageviewer graag zo instellen dat hij meteen gemaximaliseerd is als ik 'm open, anders moet ik 'm steeds maximaliseren.

5: Verder zit ik constant te klooien met GNOME-panel, maar deze bug was al gerapporteerd zie ik. hier en hier. Dus het is nog een kwestie van afwachten totdat ze dit bug verhelpen. Weet iemand trouwens hoe Ubuntu normaal gesproken over doet om een bug te fixen? Bij Mozilla doen ze het in zo'n 2 maanden :).

6:Ik heb GNOME Compiz nodig om een transparente scherm te krijgen bijv. met terminal. Dat je dus achterliggende schermen kunt zien. Echter, als ik Desktop effects open, zie ik alleen 2 opties: 'Windows wobble when moved', en 'Workspaces on a Cube' (die trouwens ook niet werkt, ik moet dan deze patch gebruiken, maar ik weet niet hoe ik 'm werkend moet krijgen :@).Sommigen zeggen dat je wel transparante schermen kunt krijgen. Volgens hun moet ik dan Beryl gebruiken, klaarblijkelijk bestaan er op internet alleen handleidingen van Ubuntu's 7.04 Beryl in combinatie met Nvdia en ATI, terwijl m'n videokaart gewoon onboard is (het gaat hier om een laptop).

Ik heb echt sufgezocht met Koekel, maar ben tot nu toe nog geen bevredigend resultaat tegengekomen :(.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu 7.04 probleempjes
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/07, 17:06:09 »
Ik snap je eerste vraag niet goed. kun je de uitvoer van: sudo fdisk -l eens geven? (Gewoon copy->paste in je terminal.

Over je 2de vraag. Bedoel je de achtergrond van "Eye of Gnome"?
Kijk eens bij bewerken voorkeuren.

3de vraag: Systeem -> beheer -> aanmeldvenster -> beveiliging -> automatische aanmelding gebruiken.

4de vraag ... tja ... F11

5de vraag:Het paneel vastzetten op 't bureaublad?
Open in een terminal gconf-editor
Ga naar apps/panel/global/
Zet het vinkje achter locked_down
Citaat
Indien ingeschakeld laat het paneel geen enkele wijziging toe tot de configuratie. Individuele applets moeten desalniettemin apart vastgezet worden. Het paneel dient herstart te worden om dit effect te laten hebben.
Je moet dus het vinkje weghalen wil je terug wijzigingen aanbrengen.

6de vraag: Je moet daarvoor Beryl (of Compiz Fusion voor installeren op je pc.
Kijk eens op de wiki:
https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/Beryl
Niet de 3d desktopeffecten.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

SSRA

  • Gast
Ubuntu 7.04 probleempjes
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/07, 20:48:42 »
Hallo bartek,

Echt bedankt dat je mij probeert te helpen, maar voordat ik je vragen ga beantwoorden, even dit: er is iets ernstigs misgegaan nadat ik de login screen functie ontdekte en beetje zat te spelen.

Als ik 'm computer opstart, krijg ik wel het laadscherm van Ubuntu te zien, maar daarna zie ik alleen nog maar het Ubuntu-zandlopertje, geen login scherm. Ubuntu recovery (via Bootscreen) heeft ook niks uitgehaald. Ik zit dit verhaaltje nu via XP te typen. Weet jij iets, zodat ik weer in m'n Ubuntu kan?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu 7.04 probleempjes
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/07, 23:38:40 »
hmmm ... probleem is dat ik nu niet naast je zit en dus niet 100% begrijp wat je bedoelt maar is een herinstallatie dan niet de eenvoudigste oplossing ... Of heb je belangrijke data op je ubuntu partitie staan?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

SSRA

  • Gast
Ubuntu 7.04 probleempjes
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/08, 20:32:28 »
Hoi Bartek,

Je antwoord op m'n 3e vraag zorgde ervoor dat ik Ubuntu moest verwijderen. En ja, helaas had ik ook belangrijke data op de ubuntu partitie staan, die ik toevallig net van andere partities overgebracht had. M'n backup bleek ook waardeloos te zijn (te oud). Maarja, zulke risico's horen nu eenmaal erbij als je Ubuntu erop installeert. Ik heb de resterende problemen opgelost, enorm bedankt! :)

Echter, er blijven nog 2 dingen over:

Je 2e antwoord: ik bedoel idd de achtergrond van "Eye of Gnome". Maar bij voorkeuren is het alleen op transparante afbeeldingen van toepassing (meestal GIF). Ik zal met een plaatje aangeven wat ik bedoel:



Het grijze vlak waar het kruisje op zit, dat wil ik dus graag zwart hebben. Valt dit via terminal afzonderlijk in te instellen, zonder dat andere programma's dan "Eye of Gnome" aangetast worden?

Je 5e antwoord: ik heb het geprobeerd, en na opnieuw starten, zaten ze weer andersom. Dus ik heb het vinkje weer weggehaald maar ik krijg de panelen met geen enkele mogelijkheid meer los, ook al heb ik het vinkje achter locked_down weggehaald. Hoe krijg ik het los? :(

En enorm bedankt dat je mij wilt helpen!

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu 7.04 probleempjes
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/09, 09:02:38 »
Bij mijn 3de antwoord moet je natuurlijk ook de gebruikersnaam vermelden. Heb je dat vergeten? k had het beter gemeld. Sorry
:(

Op die 2 overblijvende vragen kan ik helaas geen antwoord meer geven. Misschien iemand anders?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

SSRA

  • Gast
Ubuntu 7.04 probleempjes
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/10, 03:17:03 »
Bartek, kun je proberen de 2 panelen allebei beneden krijgen, en daarna via  apps/panel/global/ het vinkje achter locked down aanzetten Als de pc opnieuw gestart is, het vinkje weer weghalen, en dan is er iets vreemds aan de hand met de panelen.

Weet iemand trouwens hoe ik het dubbelklikken weer kan herstellen? Ik kan 'm niet vinden bij de eigenschappen van de muis. In een experimentele bui heb ik ergens aangeklikt dat ik ipv dubbelklikken 1 keer klikken een bestand kan openen.
Achteraf bevalt het mij inderdaad niet, en ik wil 'm weer terugzetten. Maar gek genoeg kan ik 'm niet meer vinden! :o

Trouwens Bart, zag gisteravond ook de film rambo 4.0: zolang je het niet serieus neemt, is het wel vermakelijk. Zoals een recensent al opmerkte: het is net Tom en Jerry, ze gaan nooit dood maar het is wel leuk. :)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu 7.04 probleempjes
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/10, 06:05:59 »
Vreemd. Als ik het vinkje weghaal is het paneel weer gewoon te verplaatsen.
Kan iemand anders eens proberen of er een bugje in het paneel zit?
Een herstart lost waarschijnlijk je probleem niet op? Wat gebeurd er precies?

Ik vond Die Hard 4.0 ook best ontspannend hoor. Maar dat incident in de bioscoop vond ik wel grappig en goed bij de film passen.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

SSRA

  • Gast
Ubuntu 7.04 probleempjes
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/10, 14:10:09 »
Ik kan de panelen niet meer editten, niet meer verplaatsen, ik kan niet meer van klok wijzigen. En hierbij wil ik je graag uitnodigen voor een 'remote desktop', zodat je ook kunt kijken wat er precies aan de hand is, en eventueel zelf een handje meehelpen als het kan :).

SSRA

  • Gast
Ubuntu 7.04 probleempjes
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/11, 01:09:42 »
Bartek, bedankt voor je handige handleiding over Wine: https://wiki.ubuntu.com/NlWineHowto

Maar bij 'root@laptop:~# cd .wine/c_drive/Program Files/Adobe Photoshop CS2' struikelt de terminal al over de spaties. En als ik via Nautilus ze handmatig elkaar plak, kan de photoshop.exe bepaalde componenten niet meer vinden.

Weet jij eventueel een toetsaanslag, zodat de terminal het niet meer als een spatie registeert?

Ubuntu 7.04 probleempjes
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/11, 01:22:41 »
Je kan het pad met aanhalingstekens ingeven:

cd ".wine/c_drive/Program Files/Adobe Photoshop CS2"

of je gebruikt de tab-toets:

cd .wine/c_drive/P

als je dan op tab drukt, zal ubuntu vanzelf "program Files" toevoegen (gesteld dat "Program Files" de enige map is die begint met hoofdletter p (zoniet druk dan 2x op tab om alle mogelijkheden te zien.))

SSRA

  • Gast
Ubuntu 7.04 probleempjes
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/12, 15:44:51 »
Happyhamster, bedankt voor je tips! :)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu 7.04 probleempjes
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/22, 11:59:01 »
Citaat van: SSRA
Door vervelend incident kan ik m'n panelen niet meer verplaatsen. Ze zitten alleen maar in de weg..
Voer eens via synaptic pakketbeheer een herinstallatie van gnome-panel uit.

Lukt het dan? Let wel: Het kan zijn dat je opnieuw icoontjes van geïnstalleerde programma's zult moeten plaatsen in de menu's.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

SSRA

  • Gast
Ubuntu 7.04 probleempjes
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/24, 13:15:20 »
Helaas, heb via Synaptic alles van Gnome Panel verwijderd, en weer opnieuw geïnstalleerd. Maar er is niks veranderd..