Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: volume boot heeft maar 0 schrijfruimte  (gelezen 773 keer)

Offline odigo

  • Lid
volume boot heeft maar 0 schrijfruimte
« Gepost op: 2017/09/07, 21:31:04 »
hallo,
heb deze melding op pc eveneens
ben overgegaan tot instructies sudo apt-get purge linux-generi.....enz  daarna met sudo apt autoremove  met als resultaat
de volgende pakketten zullen verwijderd worden : linux-generic linux headers generic linux image generic
0 opgewaardeerd 0 nieuw geïnstalleerd 3 te verwijderen, 3 niet voledig geïnstalleerd of verwijderd.
Er moet 35.9 mb aan archieven opgehaald worden, na deze bewerking zal 39.9kb schijfruimte vrijkomen.
wilt U doorgaan : J/N  : ja ingegeven
Fouten gevonden tijdens het verwerken :
samenvatting als volgt l linux image 4.4.0 81 generic,  linux image extra 4.4. 0 79 generic,  linux image extra 4.4. 081 generic
sub proces usr/bin/dpkg returned error code

Kan dit via synaptic opgelost worden ?
Verder vermeld ik nog dat bij opgave van dpkg -l / grep linux-image de melding : geen pakketten gevonden die overeenkomen met dpkg-query, geen met linux-image

HD is encrypted,  werk met HP hd 300gb , ram 3.8gb,  Intel® Celeron(R) CPU E3400 @ 2.60GHz × 2

sorry voor de omstandige uitleg maar ik heb geprobeerd om alles zo beperkt mogelijk te houden.
met dank alvast voor jullie ondersteuning
guido

Re: volume boot heeft maar 0 schrijfruimte
« Reactie #1 Gepost op: 2017/09/10, 14:29:38 »
Ik heb ook een tijdje last gehad van een soortgelijke melding. Kon niet meer updaten door te weinig ruimte in /boot. Was alleen op te lossen door via Synaptic oude kernels te verwijderen. Vreemd genoed kreeg ik de melding niet als ik de updates via Synaptic liet uitvoeren in plaats van via de update manager.

Ik heb later een verse installatie gedaan omdat ik ben overgestapt naar UbuntuGnome (had Unity). Bij die installatie heb ik alleen /home versleuteld en niet meer de hele HD. Sindsdien kan ik weer gewoon updaten. Net als met een andere Ubuntu (Unity) installatie waarbij alleen de /home is versleuteld. Mijn vermoeden is dus dat het met die versleuteling van de hele HD te maken heeft.     

Offline vanadium

  • Lid
Re: volume boot heeft maar 0 schrijfruimte
« Reactie #2 Gepost op: 2017/09/10, 14:50:42 »
Mijn vermoeden is dus dat het met die versleuteling van de hele HD te maken heeft.   
Heel juist. Je ganse systeempartitie wordt versleuteld. Er wordt een aparte kleine /boot partitie aangemaakt, die gemakkelijk na enkele kernelupdates vol loopt (Ubuntu laat immers oude kernels staan). Eens je schijf veel te vol staat, lukt het helaas niet meer met de "veilige" commando's om plaats vrij te maken.

Inspireer je misschien hierop, en wis enkele oude kernels manueel:

1) Oplijsten van oude kernels
sudo dpkg --list 'linux-image*'|awk '{ if ($1=="ii") print $2}'|grep -v `uname -r`

2) Wis enkele van je oudste kernels manueel (buiten het pakketsysteem om)
sudo rm -rf /boot/linux-image-3.19.0-25-generic /boot/linux-image-extra-3.19.0-25-generic
Vervang hierbij de cijfers door de versienummers die je ziet onder 1), en neem de laagste cijfers (en zeker niet de laatste versie, want die ben je aan het gebruiken.)
Doe dit voor één of twee oude kernels: hierbij maak je al wat plaats vrij zodat de commando's voor pakketbeheer weer kunnen werken.

3) Herstel de schade aan pakketbeheer
sudo apt-get -f install

4) Verwijder nu veilig eventueel overblijvende oude kernels
sudo apt-get autoremove

5) Breng de bootloader "grub" op de hoogte van je ingrepen:
sudo update-grub

6) Kijk eens of alles nu OK is: er mogen geen foutmeldingen zijn.
sudo apt-get update

Voer na iedere kernelupdate na het heropstarten een "sudo apt autoremove" uit om oude kernels te verwijderen. Dit commando laat steeds een voorlaatste kernel staan.

Offline HarzG

  • Lid
Re: volume boot heeft maar 0 schrijfruimte
« Reactie #3 Gepost op: 2017/09/10, 17:01:26 »
@vanadium: dat kan volgens mij vrijwel onveranderd zo in onze documentatie komen.
Naast de stappen geef je ook nog een begrijpelijke uitleg wat er gedaan wordt. Compliment.

De opdracht voor iemand die niets wil weten van dingen die onder de motorkap zitten, is er natuurlijk ook te zien helemaal onderaan van je link naar de pagina van Safest way to clean up boot partition (michaelschem commented Sep 8, 2017).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline odigo

  • Lid
Re: volume boot heeft maar 0 schrijfruimte
« Reactie #4 Gepost op: 2017/09/10, 17:40:38 »
Vanadium hallo,
met dank voor deze waardevolle inlichtingen, lijkt geholpen te hebben
volgende opmerkingen werden gemaakt :
Instellen van linux-image-4.4.0-81-generic (4.4.0-81.104) ...
Internal Error: Could not find image (/boot/vmlinuz-4.4.0-81-generic)
dpkg: fout bij verwerken van pakket linux-image-4.4.0-81-generic (--configure):
 subproces post-installation script geïnstalleerd gaf een foutwaarde 2 terug
dpkg: fout bij verwerken van pakket linux-image-extra-4.4.0-79-generic (--configure):
 pakket verkeert in een heel slechte en inconsistente staat; u zou het
 opnieuw moeten installeren alvorens het te configureren.
dpkg: vereistenproblemen verhinderen de configuratie van linux-image-extra-4.4.0-81-generic:
 linux-image-extra-4.4.0-81-generic is afhankelijk van linux-image-4.4.0-81-generic; maar:
  Pakket linux-image-4.4.0-81-generic is nog niet geconfigureerd.

dpkg: fout bij verwerken van pakket linux-image-extra-4.4.0-81-generic (--configure):
 vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd
Er is geen apport-verslag weggeschreven omdat de foutmelding aangeeft dat de fout het gevolg is van een eerdere mislukking.

guido@guido-G5230be:~$ sudo update-grub
Grub-instellingenbestand aan het maken...
Waarschuwing: Setting GRUB_TIMEOUT to a non-zero value when GRUB_HIDDEN_TIMEOUT is set is no longer supported.
Linux-image gevonden: /boot/vmlinuz-4.4.0-93-generic
Initrd-image gevonden: /boot/initrd.img-4.4.0-93-generic
Linux-image gevonden: /boot/vmlinuz-4.4.0-92-generic
Initrd-image gevonden: /boot/initrd.img-4.4.0-92-generic
Linux-image gevonden: /boot/vmlinuz-4.4.0-83-generic
Initrd-image gevonden: /boot/initrd.img-4.4.0-83-generic
Found memtest86+ image: /memtest86+.elf
Found memtest86+ image: /memtest86+.bin
voltooid
Ik begrijp niet waarom linux image 83 nog vermeld wordt, heb dit nochtans verwijderd en 92 / 93 voorlopig laten staan , ik vermoed dat ook 92 en 83 verwijderd mogen worden tijdens de volgende operatie.
Wel werkte sudo apt get -f install niet zodat ik (onzeker) naar de volgende sudo apt get auto remove bewerking ben overgegaan. Uit de volgende bewerkingen blijkt het eindresultaat (zoals hierboven vermeld)
nogmaals met dank en zal bij heropstart die instructies nog opgeven.
groeten guido

Offline odigo

  • Lid
Re: volume boot heeft maar 0 schrijfruimte
« Reactie #5 Gepost op: 2017/09/10, 18:07:17 »
hallo,
vervolg - ik meld even wat aangegeven wordt door programma :  krijg verbodteken op pc en dien volgende functie uit te voeren :
guido@guido-G5230be:~$ apt-get install -f
E: Kon het vergrendelingsbestand /var/lib/dpkg/lock niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
E: Kan de beheersmap (/var/lib/dpkg/) niet vergrendelen. Heeft u beheerdersrechten?

verder ga naar synaptic en laat het defecte pakket opsporen : resultaat
De afhankelijkheden van de volgende pakketten konden niet geïnstalleerd worden:
linux-image-extra-4.4.0-78-generic: Depends: linux-image-4.4.0-78-generic maar het is niet geïnstalleerd
linux-image-extra-4.4.0-79-generic: Depends: linux-image-4.4.0-79-generic maar het is niet geïnstalleerd
linux-image-extra-4.4.0-81-generic: Depends: linux-image-4.4.0-81-generic maar het is niet geïnstalleerd

Geef opdracht aan synaptic dit uit voeren maar wordt geweigerd
linux-image-extra-4.4.0-79-generic zal verwijderd worden
linux-image-4.4.0-79-generic (versie 4.4.0-79.100) zal geïnstalleerd worden
linux-image-4.4.0-79-lowlatency (versie 4.4.0-79.100) zal geïnstalleerd worden

Deze bewerking wordt geblokkeerd omdat pakket 79 neit geconfigureerd is en opnieuw geïnstalleerd dient te worden ....!!

kan dit via synaptic opgelost worden ?
met dank alvast voor de oplossing van het vervolg
mvg guido

Offline HarzG

  • Lid
Re: volume boot heeft maar 0 schrijfruimte
« Reactie #6 Gepost op: 2017/09/10, 18:09:19 »
Je zegt dat
sudo apt-get -f install niet werkt. Dat komt omdat je sudo niet ervoor hebt gezet.
De stappen die vanadium noemde, moeten 1:1 zo worden uitgevoerd en ook in de genoemde volgorde.

Ook de opdracht heet dus niet "auto remove" maar "autoremove".
Voer a.u.b. de door vanadium genoemde stappen 3, 4, 5 en 6 opnieuw uit. Het beste werkt het als je de opdracht als gewoon kopieert in dan plakt in de terminal.

... en synaptic mag niet tegelijkertijd geopend zijn als je deze opdrachten laat uitvoeren.

NB: 93 en 92 zijn de laatste kernelnummers. Die laat je gewoon staan.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/10, 18:10:56 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline odigo

  • Lid
Re: volume boot heeft maar 0 schrijfruimte
« Reactie #7 Gepost op: 2017/09/11, 14:22:27 »
Hallo,
hier nogmaals resultaat :
guido@guido-G5230be:~$ sudo apt-get -f install
[sudo] wachtwoord voor guido:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
E: Pakket linux-image-extra-4.4.0-79-generic moet opnieuw geïnstalleerd worden, maar er kan geen archief voor gevonden worden.

Net zoals in de laatste melding ligt het probleem bij pakket 79 !!
Vandaar mijn verzoek
mvg guido

Offline vanadium

  • Lid
Re: volume boot heeft maar 0 schrijfruimte
« Reactie #8 Gepost op: 2017/09/11, 16:01:18 »
Hallo,
hier nogmaals resultaat :
guido@guido-G5230be:~$ sudo apt-get -f install
[sudo] wachtwoord voor guido:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
E: Pakket linux-image-extra-4.4.0-79-generic moet opnieuw geïnstalleerd worden, maar er kan geen archief voor gevonden worden.

Net zoals in de laatste melding ligt het probleem bij pakket 79 !!
Vandaar mijn verzoek
mvg guido
Probeer eens een variant hiervan
Eerst de zachtere aanpak:
sudo dpkg --remove --force-all linux-image-extra-4.4.0-79-generic
Als dit foutmeldingen geeft, probeer dan
sudo -i
cd /var/lib/dpkg/info
rm -rf linux-image-extra-4.4.0-79*

dpkg --remove --force-remove-reinstreq linux-image-extra-4.4.0-79-generic

exit
Doe daarna nog eens de sudo apt-get -f install.

Zeer, zeer zorgvuldig zijn. Kopieer en plak deze commando's één voor één om fouten (vb spatie te veel) te vermijden. Niet verdergaan als je een foutmelding ziet.

Offline odigo

  • Lid
Re: volume boot heeft maar 0 schrijfruimte
« Reactie #9 Gepost op: 2017/09/11, 19:53:20 »
hallo Vanadium
alvast bij eerste instructie volgende melding
guido@guido-G5230be:~$ sudo dpkg --remove --force-all linux-image-extra-4.4.0-79-generic
[sudo] wachtwoord voor guido:
dpkg: waarschuwing: probleem wordt genegeerd omdat --force aanstaat:
dpkg: waarschuwing: pakket bevindt zich in een erg slechte en inconsistente staat; u zou het
 opnieuw moeten installeren alvorens het te proberen verwijderen.
(Database wordt ingelezen ... 241108 bestanden en mappen momenteel geïnstalleerd.)
linux-image-extra-4.4.0-79-generic (4.4.0-79.100) wordt verwijderd ...
depmod: FATAL: could not load /boot/System.map-4.4.0-79-generic: No such file or directory
run-parts: executing /etc/kernel/postinst.d/apt-auto-removal 4.4.0-79-generic /boot/vmlinuz-4.4.0-79-generic
run-parts: executing /etc/kernel/postinst.d/dkms 4.4.0-79-generic /boot/vmlinuz-4.4.0-79-generic
dkms: WARNING: Linux headers are missing, which may explain the above failures.
      please install the linux-headers-4.4.0-79-generic package to fix this.
run-parts: executing /etc/kernel/postinst.d/initramfs-tools 4.4.0-79-generic /boot/vmlinuz-4.4.0-79-generic
update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-4.4.0-79-generic
WARNING: missing /lib/modules/4.4.0-79-generic
Ensure all necessary drivers are built into the linux image!
depmod: ERROR: could not open directory /lib/modules/4.4.0-79-generic: No such file or directory
depmod: FATAL: could not search modules: No such file or directory
depmod: WARNING: could not open /var/tmp/mkinitramfs_IgIr9n/lib/modules/4.4.0-79-generic/modules.order: No such file or directory
depmod: WARNING: could not open /var/tmp/mkinitramfs_IgIr9n/lib/modules/4.4.0-79-generic/modules.builtin: No such file or directory
run-parts: executing /etc/kernel/postinst.d/pm-utils 4.4.0-79-generic /boot/vmlinuz-4.4.0-79-generic
run-parts: executing /etc/kernel/postinst.d/unattended-upgrades 4.4.0-79-generic /boot/vmlinuz-4.4.0-79-generic
run-parts: executing /etc/kernel/postinst.d/update-notifier 4.4.0-79-generic /boot/vmlinuz-4.4.0-79-generic
run-parts: executing /etc/kernel/postinst.d/zz-update-grub 4.4.0-79-generic /boot/vmlinuz-4.4.0-79-generic
Grub-instellingenbestand aan het maken...

GA NU OVER NAAR TWEEDE INSTRUCTIE
TOT LATER

Offline odigo

  • Lid
Re: volume boot heeft maar 0 schrijfruimte
« Reactie #10 Gepost op: 2017/09/11, 19:55:56 »
HALLO RESULTAAT TWEEDE INSTRUCTIE

guido@guido-G5230be:~$ sudo -i
root@guido-G5230be:~# cd /var/lib/dpkg/info
root@guido-G5230be:/var/lib/dpkg/info# rm -rf linux-image-extra-4.4.0-79*
root@guido-G5230be:/var/lib/dpkg/info#
root@guido-G5230be:/var/lib/dpkg/info# dpkg --remove --force-remove-reinstreq linux-image-extra-4.4.0-79-generic
dpkg: waarschuwing: verzoek om linux-image-extra-4.4.0-79-generic te verwijderen wordt genegeerd. Alleen de
 configuratiebestanden ervan staan nog op het systeem.
 Gebruik --purge om ook die te verwijderen

ZAL OVERGAAN TOT  --purge
tot later

Offline odigo

  • Lid
Re: volume boot heeft maar 0 schrijfruimte
« Reactie #11 Gepost op: 2017/09/11, 19:57:51 »
hallo
dien echter instructies voor   --purge te hebben !
mvg guido

Offline vanadium

  • Lid
Re: volume boot heeft maar 0 schrijfruimte
« Reactie #12 Gepost op: 2017/09/11, 20:01:33 »
hallo
dien echter instructies voor   --purge te hebben !
mvg guido
--remove vervangen door --purge, dus:
dpkg --purge --force-remove-reinstreq linux-image-extra-4.4.0-79-generic

Offline odigo

  • Lid
Re: volume boot heeft maar 0 schrijfruimte
« Reactie #13 Gepost op: 2017/09/11, 20:14:03 »
hallo Vanadium,

heb instructie purge niet gegeven was vergeten  apt-get update door te voeren en kijk blijkbaar is dit gelukt
het verbodteken is verdwenen
en ik kreeg een lijst met 33 punten uit archive ubuntu
heb alvast alles genoteerd en gekopieerd voor de toekomst
moet nog generic 83 verwijderen
Honderd maal dank voor deze zeer N U T T I G E  technische info
prettige week nog

Offline vanadium

  • Lid
Re: volume boot heeft maar 0 schrijfruimte
« Reactie #14 Gepost op: 2017/09/11, 22:47:23 »
Mooi zo! Ik heb ook maar enkel met jou meegezocht - we hebben hier een mooie ervaring opgedaan en veel bijgeleerd  :)