Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: privacy vriendelijk OS voor smartphone?  (gelezen 2131 keer)

privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Gepost op: 2021/10/19, 16:10:22 »
Het is natuurlijk een redelijk drama voor wat betreft privacy wanneer het om besturingssystemen voor Android smartphones gaat (zie hier : https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/artikel/onderzoek-android-toestellen-verzamelen-op-grote-schaal-data/?at_medium=email&at_emailtype=retention&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=20211018).

Nou heb ik in het verleden wel eens geworsteld met bepaalde privacyvriendelijke alternatieven, maar ik liep vast omdat het installeren gewoon te complex was voor de wat minder technische gebruikers, waaronder moi dus. Verder wilde ik niet het risico lopen met een baksteen te blijven zitten.
Nou ontdekte ik e-OS : https://e.foundation/e-os/. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het (echt) simpel te installeren of blijkt het uiteindelijk toch weer als vanouds 'een hoop gedoe' met kans op een baksteen?

Bedankt...
Een boek doet het altijd...

Offline rico70

  • Lid
Re: privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/10/19, 16:54:01 »
Ligt eraan op wat voor telefoon je het wilt installeren.
Op mijn Motorola Moto E2 surnia was het voldoende om de bootloader te unlocken om LineageOS te installeren. Bij andere toestellen moet je vaak ook het toestel nog rooten.
Komt nog bij dat LineageOS en e-os helaas maar op weinig toestellen werken.
Fairphone heeft dacht ik standaard een privacy vriendelijk OS, helaas zijn die toestellen flink aan de prijs.

Pinephone heeft Linux Manjaro / Sailfish OS, is niet zo duur
https://pine64.com/product-category/pinephone/?v=0446c16e2e66
https://www.pine64.org/pinephone/
« Laatst bewerkt op: 2021/10/19, 16:57:05 door rico70 »

Offline Bloom

  • Lid
Re: privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/10/19, 19:58:43 »
Ik heb een Android smartphone van Xiaomi, dus kan ik gespioneer verwachten van zowel Google als de Amerikaanse en Chinese overheid.
Hoe los ik dat op? Ik gebruik geen apps die ik niet absoluut nodig heb, ik doe niet aan sociale media en ik heb de "volle" release van Blokada geïnstalleerd en niet de ingekrompen versie die op de Google Play staat en die alles van Google netjes doorlaat wat Google uiteraard vereist. Zie blokada.org.


Offline Bloom

  • Lid
Re: privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/10/19, 20:23:25 »
Het domein go.blokada.org is van iemand anders dan blokada.org. Slordig, dat wel. Maar in tegenstelling tot wat in die eerste link staat maakt Blokada (de apk gedownload van blokada.org) geen gebruik van het adres go.blokada.org.

Re: privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/10/21, 16:59:21 »
Blokada werkt niet icm een VPN. Net zoals de firewall Netguard niet werkt icm een VPN. Dat is voor velen een behoorlijke frustratie en terecht lijkt me.
Dit ligt noch aan de VPN-providers noch aan Blokada en Netguard, maar schijnt een limitatie te zijn van ....jawel... Android  >:(. Geen idee of dat ooit eens gaat veranderen. Heb er een hard hoofd in...
« Laatst bewerkt op: 2021/10/21, 17:28:53 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/10/25, 14:53:43 »
Heb me enigszins verdiept in e-OS. Er worden 10 devices ondersteund. Dat schiet lekker op. Op de vraag waarom er niet meer ondersteund worden, is het antwoord : 'Due to resource constraints the /e/ team cannot support all the work needed to add more devices or other operating systems.'
Tja, denk ik dan, leuk inititiatief, maar niet echt lekker uitgevoerd. Wanneer je dit gaat opstarten en je hebt (veel) te weinig mankracht, dan is het toch bij voorbaat tot mislukken gedoemd. Denk ik.
Begrijp me goed, ik vind dergelijke initiatieven in de kern top, maar op zo'n manier uitvoeren levert de zoveelste dooie (FOSS) smartphonemus op... 
Een boek doet het altijd...

Re: privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Reactie #7 Gepost op: 2021/10/25, 17:17:40 »
* zucht*
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline Noidem

  • Lid
Re: privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Reactie #8 Gepost op: 2021/10/26, 17:23:37 »
* zucht*
Kun je bij deze reactie wellicht ook uitleg geven? Soms zijn 'zuchten' op dit forum goed te begrijpen, maar bij deze ontgaat me het een en ander om eerlijk te zijn.

Offline Tom

  • Lid
Re: privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Reactie #9 Gepost op: 2021/10/26, 20:49:03 »
Levert de zoveelste dooie (FOSS) smartphonemus op...    < Ik denk dat hij hierom zucht !
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Reactie #10 Gepost op: 2021/10/27, 14:05:17 »
Heb me enigszins verdiept in e-OS. Er worden 10 devices ondersteund. Dat schiet lekker op. Op de vraag waarom er niet meer ondersteund worden, is het antwoord : 'Due to resource constraints the /e/ team cannot support all the work needed to add more devices or other operating systems.'
Tja, denk ik dan, leuk inititiatief, maar niet echt lekker uitgevoerd. Wanneer je dit gaat opstarten en je hebt (veel) te weinig mankracht, dan is het toch bij voorbaat tot mislukken gedoemd. Denk ik.
Begrijp me goed, ik vind dergelijke initiatieven in de kern top, maar op zo'n manier uitvoeren levert de zoveelste dooie (FOSS) smartphonemus op... 

Zolang 'we' als consument er niet voor willen betalen zal dit een probleem blijven. Die ontwikkelaars moeten ook brood op de plank hebben. De Free in FOSS staat voor Vrij en niet voor Gratis.....

Offline Noidem

  • Lid
Re: privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Reactie #11 Gepost op: 2021/10/27, 21:08:45 »
Levert de zoveelste dooie (FOSS) smartphonemus op...    < Ik denk dat hij hierom zucht !
Polleke, we horen het graag... wie A zegt ...

Re: privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Reactie #12 Gepost op: 2021/10/28, 11:42:50 »
Zolang 'we' als consument er niet voor willen betalen zal dit een probleem blijven. Die ontwikkelaars moeten ook brood op de plank hebben.

Daarom vind ik het ook erg jammer dat de Linux/Ubuntu foon versie nooit goed van de grond is gekomen.
Want PC-Linux laat zien dat het wel 'gratis' kan.

Ik wacht nog steeds op een goed alternatief.
Is er al één alternatief wat wél gewoon goed werkt op alle gangbare telefoons?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Reactie #13 Gepost op: 2021/10/28, 12:08:28 »
LineageOS heeft voor een flink aantal telefoons een vervangend OS
https://download.lineageos.org/
En dat er maar voor weinig telefoons een vervand OS komt ook door de fabrikanten. Kijk ik alleen ff naar mijn Nokia met ieder jaar een opvolger met uiteraard andere specs :
Nokia 3.0
Nokia 3.1
Nokia 3.1 plus
Nokia 3.2
Nokia 3.3 ??
Nokia 3.4
En dat bij bijna alle merken, best wel lastig om dan een vervand OS te ontwikkelen

Re: privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Reactie #14 Gepost op: 2021/10/28, 15:00:34 »
LineageOS heeft voor een flink aantal telefoons een vervangend OS
https://download.lineageos.org/

Huawei, het hardst nodig, en toch maar 1 onbekend modelletje daarvan?  =D
Mijn favo merk staat er helemaal niet bij.  :|
Met alle respect voor hun inzet hoor, maar 'flink aantal telefoons' valt mij toch weer tegen.

Ik snap toch niet dat dat zo lastig moet zijn. Elke pc is anders en toch draait toch ook een OS daarop? Android draait toch ook op alle telefoons? Dat moet toch haalbaar te maken zijn?
Ik wacht maar weer verder af.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Reactie #15 Gepost op: 2021/10/28, 16:57:27 »
Ik wacht nog steeds op een goed alternatief.
Hier is er nog een =D! Heel herkenbaar wat je schrijft overigens. Ik zit met dezelfde vragen. Het zal er toch ooit wel eens van komen lijkt me? Maar ja 'ooit' is een vrij rekbaar begrip :|.
Een boek doet het altijd...

Offline rico70

  • Lid
Re: privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Reactie #16 Gepost op: 2021/10/28, 17:50:46 »
Zijn er al, wel prijzig dacht ik
Fairphone https://www.fairphone.com/en/
Pinephone https://www.pine64.org/pinephone/

Re: privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Reactie #17 Gepost op: 2021/10/29, 13:20:08 »
Zolang 'we' als consument er niet voor willen betalen zal dit een probleem blijven. Die ontwikkelaars moeten ook brood op de plank hebben.

Daarom vind ik het ook erg jammer dat de Linux/Ubuntu foon versie nooit goed van de grond is gekomen.
Want PC-Linux laat zien dat het wel 'gratis' kan.

Ik wacht nog steeds op een goed alternatief.
Is er al één alternatief wat wél gewoon goed werkt op alle gangbare telefoons?

Dat is (deels?) de schijn van gratis, een ander betaald voor ons gratis gebruik. Een groot deel van de ontwikkeling van FOSS gebeurt voor betalende klanten of door ontwikkelaars die in dienst zijn bij bedrijven die daar via een andere route geld mee verdienen. Ubuntu desktop via de betalende klanten van Canonnical, Fedora via Red Hat om maar twee voorbeelden te noemen.

Re: privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Reactie #18 Gepost op: 2021/10/30, 17:14:04 »
I know Dirk.
Maar als zo'n verdiensysteem bedacht kan worden door cononical moet een ander dat toch voor foon kunnen bedenken?

Er is toch (net als bij linux) ongetwijfeld vraag vanuit de professionele wereld naar veilige spyware-vrije telefoons? Kijk maar naar de blackberry's en meer van dat soort systemen, waar bepaalde groepen (overheid bv) graag gebruik van maken. Zakelijke markt heeft er denk ik ook wel oor naar om bedrijfsspionage tegen te gaan. Doelgroepen genoeg.

Het is dat ik er de kennis niet voor heb, anders had ik meteen in dit gat in de markt gesprongen.
Android is ook niet meer dan een linux OS variant, waarbij dan weer wel de nodige onhandige features mee gescript zijn om aan te verdienen  :evil:
« Laatst bewerkt op: 2021/10/30, 17:17:50 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore


Offline aartje

  • Lid
Re: privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Reactie #20 Gepost op: 2021/11/14, 15:30:54 »
Een jaar of 2 a 3 geleden heb ik bij een Chinese firma een Vernee T3 Pro gekocht voor zo'n 100 euro.
Dat leek een leuke deal voor een Quad core met 3 GB geheugen en Android 8.1 Oreo.
Ik dacht gisteren laat ik eens kijken of er een nieuwere versie Android (10 ?) op te installeren
is. Dat zou moeten kunnen door een simpele system-update. Als je het probeert zegt hij dat er
een nieuwere versie is, maar doet daarna helemaal niets meer. Wat bleek uiteindelijk,
Vernee is als firma opgehouden te bestaan( https://en.wikipedia.org/wiki/Vernee)
 Ik heb verder nog wat zitten emmeren met het
proberen te rooten om in ieder geval een nieuwere stock-android te kunnen installeren.
Dat lukt (misschien?) hoogstens via (voor mij) louche methodes waar ik geen zin in heb en
waar ik het risico niet mee neem.
Ik kwam er op omdat ik voor mijn vrouw een Nokia 5.4 had aangeschaft voor 149 Euro (wonderlijkerwijs
ging de prijs een dag later met zo'n 5 a 6 tientjes omhoog.) Wat een verschil in performance !

Ik ben nu wel overtuigd, voor mij nooit meer van die Chinese meuk!
« Laatst bewerkt op: 2021/11/14, 15:33:25 door aartje »

Offline aartje

  • Lid
Re: privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Reactie #21 Gepost op: 2021/11/15, 15:22:07 »

Ik kwam er op omdat ik voor mijn vrouw een Nokia 5.4 had aangeschaft voor 149 Euro (wonderlijkerwijs
ging de prijs een dag later met zo'n 5 a 6 tientjes omhoog.) Wat een verschil in performance !

Ik ben nu wel overtuigd, voor mij nooit meer van die Chinese meuk!
Aha, ik snap de prijsverhogingen! Het is een voorzetje voor "Black Friday" . Het toestel is nl.
bij de winkel weer voor de oude prijs op "Black friday" Dat is al aangekondigd. Dat is toch wel sneaky.
Eerst de prijs even verhogen  en dan op Black friday weer voor de oude prijs......

Offline rico70

  • Lid
Re: privacy vriendelijk OS voor smartphone?
« Reactie #22 Gepost op: 2021/11/15, 18:16:56 »
Niks nieuws, deed Correct vroeger ook. Prijzen verhogen zodat je op zaterdag korting kreeg.