Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke installatie voor eerste gebruiker?  (gelezen 1221 keer)

dirkjan82

  • Gast
Welke installatie voor eerste gebruiker?
« Gepost op: 2008/04/29, 00:05:55 »
Mijn Windows XP geeft steeds meer problemen en aangezien ik hier geen Windows cd-rom heb voor een herinstallatie en aangezien ik wel eens Linux wil proberen kwam ik - op aanraden van een vriend - bij Ubuntu terecht. Ik ben begonnen met het bekijken van de Live-cd van Kubuntu, maar daar kwam ik niet uit. Vandaag heb ik eens rondgesnuffeld in Ubuntu door deze van cd-rom te draaien en dat ziet er wel gebruiksvriendelijk uit. Maar nu wil ik het gaan installeren. Omdat ik verder nog vrijwel niets van Ubuntu weet wil ik Windows nog op mijn pc laten staan en eventueel later verwijderen als ik zeker weet dat ik Ubuntu wil houden enige OS.
Mijn vraag: wat ik de slimste manier om goed kennis te maken met Ubuntu en alles goed te proberen (inclusief software zoals World of Warcraft en Ventrilo) zonder mijn Windows direct aan te tasten?
In Windows geeft de Live-cd mij 2 opties die voor mij beide als goede optie zouden kunnen dienen:
- Demo and full installation, waarbij er gemeld wordt dat ik Ubuntu "alongside" Windows kan installeren,
- Install inside Windows, waar mij gemeld wordt dat ik Ubuntu "inside" Windows installeer.

Bij welke van die twee opties kan ik bij het opstarten van mijn pc kiezen uit Windows (als ik even snel wil werken) of Ubuntu (als ik dat wil proberen/daarin wil werken)?

Om hierop een antwoord te vinden heb ik al wat rondgesnuffeld via Google en lijkt "Install in Windows" een goede keus. Maar ik ken die websites niet en weet dus niet in hoeverre ik daarop kan vertrouwen. Deze waren:
http://bendersbetterbrother.wordpress.com/2008/04/26/ubuntu-804-install-inside-windows/
http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=1570

edit: het gaat om Ubuntu 8.04 die ik vandaag heb gedownload en gebrand.

Offline tabasco

  • Lid
Welke installatie voor eerste gebruiker?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/29, 03:10:24 »
Citaat van: dirkjan82
In Windows geeft de Live-cd mij 2 opties die voor mij beide als goede optie zouden kunnen dienen:
- Demo and full installation, waarbij er gemeld wordt dat ik Ubuntu "alongside" Windows kan installeren,
- Install inside Windows, waar mij gemeld wordt dat ik Ubuntu "inside" Windows installeer.

Bij welke van die twee opties kan ik bij het opstarten van mijn pc kiezen uit Windows (als ik even snel wil werken) of Ubuntu (als ik dat wil proberen/daarin wil werken)?

edit: het gaat om Ubuntu 8.04 die ik vandaag heb gedownload en gebrand.
Welkom dirkjan82, zoals je hierboven aangeeft wil je bij het opstarten van je computer kunnen kiezen tussen windows en ubuntu. Kies dan voor optie 1. Deze optie geeft je een volledig werkbare installatie op een aparte ruimte op je harde schijf waardoor je alle functies van ubuntu volledig kunt ervaren/benutten. Optie 2 is meer een test variant naar mijn mening.

Let op: Bij het installeren van optie 1 (Demo and full installation). Kun je het beste deze stappen rustig doornemen: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/
Helaas geldt deze pagina voor de vorige versie maar de basis is gelijk.

dirkjan82

  • Gast
Welke installatie voor eerste gebruiker?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/29, 08:22:31 »
Dat is duidelijk, hoewel ik me dan wel afvraag waarom bij optie 2 ook staat dat ik kan kiezen of ik de pc in Windows XP of Ubuntu opstart.

Als ik voor optie 1 ga, dan kom ik op een bepaald moment bij de stap "Schijfruimte voorbereiden". De eerste optie daar deelt mijn schijf in stukken en maakt als het ware een nieuwe schijf aan, waarbij ik dus 2 wat kleinere schijven krijg. Tenminste, als ik het goed begrijp. Kan ik dat later ongedaan maken? Bijvoorbeeld als ik besluit Windows helemaal te verwijderen of als ik Ubuntu toch liever niet heb. In mijn situatie heb ik al 2 schijven: 1 van 80GB en 1 van 320GB die ik later heb bijgeplaatst. Bij de eerste optie (nieuwe partitie) kiest Ubuntu automatisch voor de schijf van 320GB terwijl ik (als ik al een schijf moet opdelen) liever de 80GB schijf gebruik om op te delen.
Bij "Begeleid - benut gehele schijf" kan ik wel kiezen uit mijn C: (80GB) of D: (320GB) schijf. Maar dan weet ik dus niet wat er gaat gebeuren, dat kon ik nergens vinden. Wordt de gekozen schijf geformatteerd en helemaal gebruikt, of wordt Ubuntu geïnstalleerd zonder dat er wordt geformatteerd?
En dan de laatste vraag: wat kan ik precies doen bij "Handmatig"?

Ik vraag dit allemaal liever dan dat ik straks ineens een nieuwe partitie heb die ik niet ongedaan kan maken, of voordat ik ineens alles op 1 schijf helemaal kwijt ben, zoals ik al aangaf heb ik hier momenteel geen Windows cd liggen!
Als ik er later voor kies om helemaal op Ubuntu over te gaan (dus wanneer ik besluit Windows weg te doen) wil ik dat op mijn C: schijf hebben die ik dan gewoon als 1 80GB schijf behoud. Dan een partitie ongedaan maken en de C: schijf formatteren en opnieuw installeren vind ik geen probleem.

edit: ik zie dat er zelfs 3 nieuwe partities worden aangemaakt. Dit ging in het voorbeeld met de optie "Handmatig"?

Offline mcgyver

  • Lid
Welke installatie voor eerste gebruiker?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/29, 08:52:24 »
Ik zie dat je er verstand van hebt. Gebruik handmatig en bepaal dan zelf wat je waar wil. Bij gehele schijf ben je alles kwijt. Hij gebruikt echt je HELE schijf voor Ubuntu.

Ja, je kan zowel met Ubuntu als met windows zaken ongedaan maken.

Ik denk dat voor jou ook de gparted live cd goed zou zijn. Is net als Partition Magic, alleen beter en gratis.

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779

Ook deze site van Pjotr goed doorbladeren. Is heel simpel en duidelijk.

http://computertip.googlepages.com/

dirkjan82

  • Gast
Welke installatie voor eerste gebruiker?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/30, 08:50:58 »
Ik ben nu bezig met de installatie. Maar er lijkt mij een probleem te zijn opgetreden: bij 90%, Automatische hardwareherkenning doet de pc niets meer. Hij blijft hier gewoon hangen. Ik kan helemaal niets meer doen in Ubuntu de lampjes van de harde schijf knipperen niet en ook de cd-rom draait ie niet meer aan. De pc klinkt en doet hetzelfde als wanneer ik niets doe. Minimaliseren of Firefox openen werkt ook niet. Ik heb mijn eigen pc nog aan staan met dit alles in beeld. Is het verstandig om te resetten, of kan ik nog wat proberen?

Pc waar ik nu even op zit is die van mijn vriendin.

Welke installatie voor eerste gebruiker?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/30, 09:01:06 »
Hoe lang duurt het nu al?

Soms duurt het wat langer.
Misschien dat Ubuntu een avond"mens" is.

dirkjan82

  • Gast
Welke installatie voor eerste gebruiker?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/30, 09:03:10 »
Hij staat nu al zeker 10 minuten op dit scherm. De rest ging allemaal vrij vlot.

edit: verdacht vind ik dat er gewoon helemaal nites gebeurd, zelfs de harde schijf wordt helemaal niet gebruikt. Het enige wat nog werkt is de muis: ik kan de cursor bewegen maar niets aanklikken, zelfs niet de installatie minimaliseren.

Welke installatie voor eerste gebruiker?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/30, 09:12:25 »
Ok, dan wordt het nu wel tijd om iets anders te bedenken.

Breek de install maar af - als het niet anders kan: dan maar wat minder netjes met een restknop ofzo.

Ik zoek hier even naar een oplossing voor je.

Moment ;-)


- Heb je in de live-cd geprobeert al je harde waren aan de praat te krijgen? Dus: doet je printer en scanner enzo het in de LiveCD?
- Heb je de CD gecontroleerd op fouten? Dat kan in het eerste scherm (met al die keuzemogelijkheden).
- Welke versie gebruik je: de 32 of 64 bit? De 64 bit versie geeft nog wel eens wat probleempjes.

Indien de cd brak zou zijn: opnieuw branden op lage snelheid.

Als de cd goed is: probeer de Alternate CD eens. Die geeft een tekst-gebaseerde installatie. Wellicht dat die wel werkt.

Misschien is er nog een expert wakker, die iets meer weet dan ik?
Anders kun je de Alternate CD rustig gebruiken hoor - je maakt er niks stuk mee.

dirkjan82

  • Gast
Welke installatie voor eerste gebruiker?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/30, 09:30:08 »
Ik heb een vriend gebeld die ook Linux heeft (Kubuntu, maar hij weet ook wel 1 en ander van Ubuntu). Die heeft me aangeraden te resetten en te kijken wat er gebeurd. Ubuntu bleek nog niet (helemaal) geïnstalleerd te zijn en Windows startte direct op. Toen is me aangeraden gewoon de install opnieuw te proberen.

Wel heb ik de CD op fouten gecontroleerd, die is in orde. In Live heb ik wel een paar dingen getest (ik bleek mijn harde schijf te kunnen zien en ook de bestanden daarop, iets wat me niet lukte in Kubuntu/KDE4 Live en ik kon het internet op). Maar ik heb niet alle hardware getest.
Ik probeer nu gewoon de install opnieuw en als ie weer vastloopt ga ik eens in Live kijken wat er wel/niet werkt. Mogelijk ook de Alternate CD proberen.
De nieuwe partities waren er nog, maar ze moesten wel weer worden toegekend.

dirkjan82

  • Gast
Welke installatie voor eerste gebruiker?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/30, 09:41:28 »
Installatie is gelukt. Hij start nu prima op.

Welke installatie voor eerste gebruiker?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/30, 09:58:47 »
Uitstekend!
Gefeliciteerd  :-)