Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: fout backup Ubuntu 14.04  (gelezen 2172 keer)

Offline BramB

  • Lid
fout backup Ubuntu 14.04
« Gepost op: 2015/07/18, 16:04:41 »
Hallo

Ik tracht een backup te maken met het geïntegreerde backup programma (vermoedelijk deja dup) maar krijg op het einde een foutmelding.
De hele procedure gaat ok enkel op het einde deze boodschap:

Could not backup the following files. Please make sure you are able to open them.
/home/bram/.gnupg/trustdb.gpg

Iemand toevallig enig idee?

thx
« Laatst bewerkt op: 2015/07/19, 13:29:06 door BramB »

Re: fout backup
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/18, 16:45:13 »
Ja, je hebt geen rechten voor deze map.
Negeren, of deze map uitsluiten vd backup.

(Of rechten aanpassen, als dat geen conflicten geeft)
« Laatst bewerkt op: 2015/07/18, 19:26:19 door VuurVosje »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: fout backup
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/18, 19:20:33 »
VuuurVosje, dit is een map in zijn eigen home, daar is BramB dan toch eigenaar van?  ??? Heb even in mijn eigen Persoonlijke map gekeken en ik ben gewoon de eigenaar van .gnupg.

Re: fout backup
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/18, 19:26:36 »
Let maar op: het is een rechtenprobleem...  ;)

(ik had 2x soortgelijke problemen met gnupg, dconf, cache/dconf en nog een paar mappen bij een verse install van Mint 17; diverse (sub-sub)mappen in de eigen home hadden niet de juiste rechten; zelfs FF wilde niet opstarten).
Raar maar waar...  :o
« Laatst bewerkt op: 2015/07/18, 19:32:36 door VuurVosje »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: fout backup
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/18, 19:33:53 »
Let maar op: het is een rechtenprobleem...  ;)

Ik geloof je direct. ;)  BramB is compleet nieuw in Linux-land, dus die moet even duidelijk gemaakt worden hoe hij dit rechtenprobleem moet gaan oplossen.
En ik gebruik zelf geen back-upprogramma, maar ik dacht hier en daar op het forum gelezen te hebben dat er betere/makkelijkere/eenvoudigere back-upprogramma's zijn, zoals Clonezilla. Dus misschien zou hij dat beter kunnen gebruiken?

Offline BramB

  • Lid
Re: fout backup
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/18, 20:16:06 »
mocht er inderdaad een oplossing bestaan, zou ik deze graag even weten.
tot nu toe draait het systeem wel goed maar ik neem aan dat deze foutmelding toch geen standaardgegeven is...

alvast bedankt voor de hulp, wordt ten zeerste geapprecieerd

Offline EZ-man

  • Lid
Re: fout backup
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/18, 20:33:14 »
Ik werk met Linux Mint en /.gnupg/trustdb.gpg is van root
Een snelle inventarisatie van je home directory kan je doen door de installatie van Gnome Commander.

Offline BramB

  • Lid
Re: fout backup
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/18, 20:46:06 »
thanks voor de reply, echter is het me niet echt duidelijk wat ik nu eigenlijk dien te ondernemen...

Offline jolo

  • Lid
Re: fout backup
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/18, 21:07:31 »
Dan zou je waarschijnlijk zoals VuurVosje al aangaf, in deja dup de probleem map moet toevoegen aan "Mappen om te negeren". Of wijzig de  "Mappen om een reservekopie van te maken". Zie voor een Engelstalige deja dup howto, deze hyperlink http://www.howtogeek.com/108869/how-to-back-up-ubuntu-the-easy-way-with-dj-dup/

Of overweeg een ander back-up programma, zoals Grsync.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: fout backup
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/18, 22:25:44 »
@jolo
Korrekt; alleen ik werk zelf met Luckybackup en niet met DejaDup, misschien kan iemand anders BramB verder helpen?


Re: fout backup
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/18, 22:37:05 »
Semi Offtopic:
Ik werk met Linux Mint en /.gnupg/trustdb.gpg is van root
Bij mij ook, net als de volgende andere mappen:
.cache/dconf
.config/enchant/nl***
.gnome2/gedit

Om eerlijk te zijn snap ik niet waarom deze van root zijn, jij wel?


Offline EZ-man

  • Lid
Re: fout backup
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/18, 22:55:57 »
@Vuurvosje: oorzaak ken ik niet, maar die ongerijmdheid zal er wel de oorzaak van zijn geweest (heeft u ook een alibi ?) dat ik indertijd gekozen heb voor luckbackup.

@BramB: je kan de root-instellingen van Deja Dub aanpassen voor je account. How do I open Deja Dup as root?. Hopelijk loopt het dan niet spaak.

Omdat je nog niet veel ervaring hebt een tip: als je instructies volgt, kijk goed naar de datum en de linux--versie waarvoor deze oorspronkelijk bedoeld was (12.04 en 14.04 ontlopen elkaar meestal niet veel).

Offline BramB

  • Lid
Re: fout backup
« Reactie #12 Gepost op: 2015/07/18, 23:35:39 »
bedankt voor alle reacties.
Misschien is het gewoon eenvoudiger een ander backup programma te gebruiken. Ik zie dat BackInTime precies ook wel gesmaakt wordt als backup programma. iemand toevallig enige ervaring?

Van welke files dient er best de back up gemaakt te worden? ik vermoed van de home-folder?

thx alot!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: fout backup
« Reactie #13 Gepost op: 2015/07/19, 00:16:03 »
VuuurVosje, dit is een map in zijn eigen home, daar is BramB dan toch eigenaar van?  ??? Heb even in mijn eigen Persoonlijke map gekeken en ik ben gewoon de eigenaar van .gnupg.
Hier idem. Volgens mij is er geen probleem met/van de back-up maar met de rechten/eigenaar van dit bestand.

Een back-up maken met root rechten lost dit schijnbaar ook op omdat de foute rechten instellingen dan kunnen worden meegenomen in de back-up.  ???

Volgens mij zou de volgende opdracht de rechten goed moeten zetten en dus ook het back-up probleem oplossen:

sudo chown -R bram:bram ~/.gnupg
edit: typo's
« Laatst bewerkt op: 2015/07/19, 20:31:26 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline BramB

  • Lid
Re: fout backup
« Reactie #14 Gepost op: 2015/07/19, 02:37:37 »
thx voor de reply! helaas met deze code nog geen oplossing:

bram@lapto-bram:~$ sudo chown –R bram:bram ~./gnupg
[sudo] password for bram:
chown: invalid user: ‘–R’


maar desalniettemin bedankt voor de moeite!! hopelijk komt er alsnog een oplossing uit de bus

grtz

Offline aartje

  • Lid
Re: fout backup
« Reactie #15 Gepost op: 2015/07/19, 07:42:11 »
thx voor de reply! helaas met deze code nog geen oplossing:

bram@lapto-bram:~$ sudo chown –R bram:bram ~./gnupg
[sudo] password for bram:
chown: invalid user: ‘–R’


maar desalniettemin bedankt voor de moeite!! hopelijk komt er alsnog een oplossing uit de bus

grtz
Doe eens  "ls   -l    ~/."  in een terminal window. Je ziet er steeds twee namen bij ieder bestand.
Vul die namen in op de plaats van de 2 brammen om het aanhalingsteken in bovengenoemd commando.

Verder zit er nog een foutje in dat commando, het moet geen "~./gnupg" zijn maar "~/.gnupg"

Ik betwijfel of dit helpt, naar mijn mening moet je met een backup sowieso meestal root zijn.

Ik persoonlijk gebruik altijd clonezilla om partities te backuppen en backup mijn home-directory
meestal met "tar     -zcf     /media/aartje/xxx/tar_home190715.tgz     ~/. "
Dit laatste commando moet je ook niet letterlijk nemen, maar is alleen een voorbeeld.

Probeer eens een beginnersboekje te lezen over Unix/Linux
« Laatst bewerkt op: 2015/07/19, 07:43:56 door aartje »

Offline jan11000

  • Lid
Re: fout backup
« Reactie #16 Gepost op: 2015/07/19, 08:46:28 »
gnupg
Dit heeft volgens mij met beveiliging te maken, dus om dit bij root weg te halen lijkt me onveilig.
Nu kan een fout in je browser er toe lijden dat een foute software dit kan wijzigen onder jou user, terwijl als dit root is kan dit niet gebeuren.
Zoek eerst eens goed uit of dit mag.

Zoek een backup programma die dit wel kan kopieren, of laat dit weg bij je backup(misschien heb je dit niet nodig).
Met clonezilla kun je de hele partitie backuppen, of dit voor jou geschikt is weet ik niet.

Zelf gebruik ik kubuntu, daar staan de rechten naar de gebruiker,
owner mad lezen en  schrijven,
group mag niks,
others, mogen ook niks doen.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/19, 09:23:16 door jan11000 »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: fout backup
« Reactie #17 Gepost op: 2015/07/19, 10:06:19 »
@jan11000: jouw beredenering over de de afwijkende rechten in home klinkt zeer aannemelijk. Ik wil ook niet rommelen aan de rechten: mijn systeem werkt en ik heb te weinig kennis om de automatisch ingestelde waarden zomaar te wijzigen.

@BramB:  Er zijn verschillende backup oplossingen. Sommige bestaan uit terminal opdrachten, andere zijn aangekleed met een grafische schil.
Op AskUbuntu is een mooi overzicht: comparison of backup tools. En er is natuurlijk ook AternativeTo.net
« Laatst bewerkt op: 2015/07/19, 10:09:09 door EZ-man »

FrSu

  • Gast
Re: fout backup
« Reactie #18 Gepost op: 2015/07/19, 10:18:31 »
Ik gebruik deze in Mint: https://www.freefilesync.org/

Werkt perfect. :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: fout backup
« Reactie #19 Gepost op: 2015/07/19, 10:43:51 »
Op mijn xubuntu staat de eigennaar ook niet op root, dus waarom is het bij jou anders?

Misschien kun je de files/en map wijzigen naar je gebruiker, en dan testen.
Een grafische manier is om krusader te installeren, dan zie je ook de 3 niveau's om in te stellen bij een map of file,
eigennaar - ..........
group -  .................
iedereen - ..............
(krusader starten in de terminal met,)
gksudo krusader

De map .gnupg is:
eigenaar - gebruiker,
group - niemand,
iedereen - niemand.

Dit is ook voor alle andere files in de map, behalve,
gpg-agent-info-********** hier heb je bij group, lezen en schrijven staan, bij eigennaar staat je gebruiker, voor iedereen- niemand.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/19, 10:51:58 door jan11000 »

Offline Nero

  • Lid
Re: fout backup
« Reactie #20 Gepost op: 2015/07/19, 12:03:20 »
sudo chown –R bram:bram ~./gnupg
Er is een foutief teken gebruikt voor de optie -R. Vergelijk:sudo chown –R bram:bram ~./gnupg
sudo chown -R bram:bram ~./gnupg
Moet dus het min-teken zijn.

Offline BramB

  • Lid
Re: fout backup
« Reactie #21 Gepost op: 2015/07/19, 12:09:46 »
qua rechten staat het allemaal wel ok in deze map denk ik...

heb even een printscreen toegevoegd

Offline BramB

  • Lid
Re: fout backup
« Reactie #22 Gepost op: 2015/07/19, 12:26:54 »
net gespot dat de file zelf idd wél met root-rechten staan, zie bijlage.

vraag is eigenlijk, heeft het nut om dit te wijzigen. ik bezie mezelf nog niet als een gevorderde ubuntu gebruiker maar zou natuurlijk wel graag hebben dat men backups werken indien dit nodig zou zijn.

thx

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: fout backup
« Reactie #23 Gepost op: 2015/07/19, 12:41:15 »
vraag is eigenlijk, heeft het nut om dit te wijzigen. ik bezie mezelf nog niet als een gevorderde ubuntu gebruiker maar zou natuurlijk wel graag hebben dat men backups werken indien dit nodig zou zijn.
Ja, en in mijn eerdere opdracht zal een typefoutje. Zoals Nero hierboven opmerkt moet het een min-teken zijn voor de R.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jan11000

  • Lid
Re: fout backup
« Reactie #24 Gepost op: 2015/07/19, 12:43:37 »
Bramb welke linux ben je aan het gebruiken, zet dit ook in je vraag in het vervolg, per linux versie kunnen er dingen veranderen, en nu kunnen we niet kijken.

Misschien dezelfde linux in een virtualbox even installeren, dan kun je goed vergelijken hoe het moet zijn.