Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Programma's starten niet; alleen gastsessie  (gelezen 3385 keer)

Offline Sami

  • Lid
[OPGELOST] Programma's starten niet; alleen gastsessie
« Gepost op: 2013/10/14, 09:31:26 »
Hallo,
Van de een op andere dag kan ik de meeste programma's niet meer starten. De browsers starten echter wel en bestandsbeheer werkt.
Na een paar keer herstarten kan ik alleen nog maar inloggen via de 'gastsessie' .
Weet iemand raad? Overigens de computer is in orde, want Windows werkt wel .
Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/17, 08:28:02 door Sami »

Re: Programma's starten niet; alleen gastsessie
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/14, 10:17:10 »
Beste Sami,

Kunt u eens een programma via de terminal starten en kijken wat voor error melding je krijgt?
Van Ubuntu 6.10 naar Ubuntu 12.10 met een rare amazon bug.

Re: Programma's starten niet; alleen gastsessie
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/14, 10:47:18 »
Wat krijg je normaal te zien als je probeert in te loggen?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Sami

  • Lid
Re: Programma's starten niet; alleen gastsessie
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/14, 12:20:15 »
Hallo,
Van de een op andere dag kan ik de meeste programma's niet meer starten. De browsers starten echter wel en bestandsbeheer werkt.
Na een paar keer herstarten kan ik alleen nog maar inloggen via de 'gastsessie' .
Weet iemand raad? Overigens de computer is in orde, want Windows werkt wel .
Alvast bedankt.


De terminal start alleen via crl-alt-F1 , waardoor ik geen afbeelding van het scherm kan kopiëren.
Software-center en Evolution gestart:
Veel tekst, in beide staat het onderstaande:
Warning **: opdrachtregel /dbus-launch --   ....................................... autolunch error:X11 initialization failed
en
Gtk couldn't  be initilized.

Offline Sami

  • Lid
Re: Programma's starten niet; alleen gastsessie
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/14, 12:22:38 »
Wat krijg je normaal te zien als je probeert in te loggen?
Ik krijg het normale inlogscherm te zien. Wanneer ik probeer in te loggen kom ik daarin terug.
Inloggen gaat alleen via de gastsessie.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/14, 14:22:19 door Sami »

Re: Programma's starten niet; alleen gastsessie
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/14, 12:44:03 »
Als het probleem zo spontaan groeiende is met elke herstart zou ik ten eerste maar snel een back-up maken.

Verder doet dit probleem mij als eerste denken aan een falende hdd.
Kan je wel op de een of andere manier de SMART status van de hdd uitlezen.

Offline Sami

  • Lid
Re: Programma's starten niet; alleen gastsessie
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/14, 14:20:12 »
Als het probleem zo spontaan groeiende is met elke herstart zou ik ten eerste maar snel een back-up maken.

Verder doet dit probleem mij als eerste denken aan een falende hdd.
Kan je wel op de een of andere manier de SMART status van de hdd uitlezen.

Als het aan de hdd ligt, waarom werken windows en sommige programma's dan wel ?
Voor de zekerheid een  smarttest gedaan, via windows; die is oké.

Offline Sami

  • Lid
Re: Programma's starten niet; alleen gastsessie
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/14, 14:25:22 »
Beste Sami,

Kunt u eens een programma via de terminal starten en kijken wat voor error melding je krijgt?

De terminal start alleen via crl-alt-F1 , waardoor ik geen afbeelding van het scherm kan kopiëren.
Software-center en Evolution gestart:
Veel tekst, in beide staat het onderstaande:
Warning **: opdrachtregel /dbus-launch --   ....................................... autolunch error:X11 initialization failed
en
Gtk couldn't  be initilized.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/14, 17:30:37 door Sami »

Re: Programma's starten niet; alleen gastsessie
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/14, 15:18:19 »
Je kunt grafische programma's niet starten vanuit de TTYs. Voor bruikbare feedback moet je in de grafische desktop zijn en dan het programma uitvoeren via het terminalprogramma (typ terminal in de dash in Unity als je dat gebruikt).

Offline Sami

  • Lid
Re: Programma's starten niet; alleen gastsessie
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/14, 15:25:57 »
Je kunt grafische programma's niet starten vanuit de TTYs. Voor bruikbare feedback moet je in de grafische desktop zijn en dan het programma uitvoeren via het terminalprogramma (typ terminal in de dash in Unity als je dat gebruikt).

Daar zit een deel van mijn probleem. De terminal wil niet starten, zoals meer programma's.
Firefox, libre e.d. wel  ; ]

Kan er iets zijn met de 'sleutelbos' ; die wordt regelmatig geopend, maar daar dan kan ik niets mee.
Na zoeken heb ik het idee dat het met 'alleen-lezen 'instellingen van bestanden (/schijf?) te maken kan hebben en het bestand fstab??
Heb echter niets (bewust) aangepast......
« Laatst bewerkt op: 2013/10/14, 17:29:41 door Sami »

Re: Programma's starten niet; alleen gastsessie
« Reactie #10 Gepost op: 2013/10/14, 23:22:25 »
Wat krijg je normaal te zien als je probeert in te loggen?
Ik krijg het normale inlogscherm te zien. Wanneer ik probeer in te loggen kom ik daarin terug.
Inloggen gaat alleen via de gastsessie.
Zou je (via een TTY is prima) de uitkomst van ls ~ -al kunnen plaatsen?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Sami

  • Lid
Re: Programma's starten niet; alleen gastsessie
« Reactie #11 Gepost op: 2013/10/16, 11:39:50 »
" Zou je (via een TTY is prima) de uitkomst van
  Code: [Selecteer]
   ls ~ -al
   kunnen plaatsen? "

Ik kan helaas niets via de terminal; die opent wel,  maar vervolgens kan ik niets invoeren.
Via crl-alt-F3 kan er geen afdruk gemaakt worden en niet scrollen om de volledige uitkomst te zien.
Ik heb wel dit er uit gepikt, omdat het opviel door de 'errors' :

...........................................                    .xsession - errors
...........................................                    .xsession - errors.old


Waar ligt dit aan?

« Laatst bewerkt op: 2013/10/16, 11:41:41 door Sami »

Re: Programma's starten niet; alleen gastsessie
« Reactie #12 Gepost op: 2013/10/16, 13:48:32 »
Het gaat mij meer om wat er voor .Xauthority staat.
Je kunt daarnaast wel .xsession-errors even hier plaatsen, misschien staat daar ook nog wat in. Via de TTY:
nano .xsession-errors
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Sami

  • Lid
Re: Programma's starten niet; alleen gastsessie
« Reactie #13 Gepost op: 2013/10/16, 17:54:19 »
Het gaat mij meer om wat er voor .Xauthority staat.
Je kunt daarnaast wel .xsession-errors even hier plaatsen, misschien staat daar ook nog wat in. Via de TTY:
nano .xsession-errors

Voor .Xauthority staat:
- rw --------------------        1 root          root            (en dan datum en tijd)
« Laatst bewerkt op: 2013/10/16, 21:14:17 door Sami »

Re: Programma's starten niet; alleen gastsessie
« Reactie #14 Gepost op: 2013/10/16, 18:02:53 »
Verwijder .Xauthority en probeer vervolgens weer opnieuw in te loggen. Via de TTY:
sudo rm ~/.Xauthority
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Sami

  • Lid
Re: Programma's starten niet; alleen gastsessie
« Reactie #15 Gepost op: 2013/10/16, 20:47:45 »
Verwijder .Xauthority en probeer vervolgens weer opnieuw in te loggen. Via de TTY:
sudo rm ~/.Xauthority

Ja, ik kan nu wel weer inloggen !
De andere problemen zijn nog niet verholpen. Via een omweg  :P  heb ik de terminaluitkomst  (die kan ik nu weer gebruiken) van
"  nano .xsession-errors  "  kunnen kopiëren en bijgevoegd.



nano .xsession-errors

Offline Sami

  • Lid
Re: Programma's starten niet; alleen gastsessie
« Reactie #16 Gepost op: 2013/10/16, 23:05:43 »
Beste Sami,

Kunt u eens een programma via de terminal starten en kijken wat voor error melding je krijgt?
Evolution gestart:
windenberg@windenberg-MS-7366:~$ evolution

** (evolution:8089): ERROR **: Tijd is verlopen
Traceer/breekpunt-instructie (geheugendump gemaakt)
windenberg@windenberg-MS-7366:~$

Offline Ramana

  • Lid
Re: Programma's starten niet; alleen gastsessie
« Reactie #17 Gepost op: 2013/10/17, 07:59:11 »
Het kan iets met rechten te maken hebben, of zou het kunnen dat de /home partitie geen ruimte meer heeft?

Offline Sami

  • Lid
Re: [OPGELOST] Programma's starten niet; alleen gastsessie
« Reactie #18 Gepost op: 2013/10/17, 08:43:52 »
Door het verwijderen van .Xauthority kon ik gisteren weer inloggen. Daarna kon ik nog steeds de meeste programma's
niet starten, maar update starte nu wel! Echter zonder interface (maar te volgen in de icoon in de taakbalk).
Na opnieuw opstarten werkt alles weer als voorheen  :)  !
Misschien was er iets mis met de voorlaatste update en is dat nu verholpen ?

Bedankt voor de hulp.

Re: [OPGELOST] Programma's starten niet; alleen gastsessie
« Reactie #19 Gepost op: 2013/10/17, 12:13:01 »
Door het verwijderen van .Xauthority kon ik gisteren weer inloggen. Daarna kon ik nog steeds de meeste programma's
niet starten, maar update starte nu wel! Echter zonder interface (maar te volgen in de icoon in de taakbalk).
Na opnieuw opstarten werkt alles weer als voorheen  :)  !
Misschien was er iets mis met de voorlaatste update en is dat nu verholpen ?

Bedankt voor de hulp.
Klopt, er is naar mijn ervaring iets mis gegaan in de backports bron, ik ondervond vergelijkbare problemen op mijn laptop ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit