Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf.  (gelezen 1440 keer)

Offline WizzAd

  • Lid
Harde schijf.
« Gepost op: 2015/06/29, 10:43:46 »
Ik weet niet of ik hier op het juiste forum zit, ik waag het er op.
Al een paar dagen moest ik meerdere pogingen ondernemen om Ubuntu opgestart te krijgen. 
De computer startte wel op, maar ik kreeg dan een zwart scherm met een hoop letters, als ik dan op enter drukte begon heel de startprocedure opnieuw met hetzelfde resultaat.
Zo nu en dan lukte het wel.
Gisteren getracht Ubuntu opnieuw te installeren zonder resultaat, de harde schijf heeft hem niet 'gepakt'.
Zou de harde schijf gekresjt kunnen zijn?
Heeft iemand advies voor me?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet: Ad Nelissen.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Harde schijf.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/29, 11:15:41 »
Een oplossing is niet direct beschikbaar,  en op basis van wat je vertelt denk ik niet dat de harde schijf defect is.

Misschien kan je eerst antwoord geven op de volgende vragen :
 - Welke Ubuntu versie gebruik je voor de installatie
 - Werk je nog steeds met de Medion PC MD 8833 (ik heb je oude berichten even nagezien)?

Zou je de installatie cd opnieuw kunnen starten?
Dus niet kiezen voor installeren, maar voor Uitproberen .

Misschien kan je dan kijken hoeveel vrije ruimte de harde schijf nog heeft door bestandsbeheer.
(  zie ook http://askubuntu.com/questions/190239/how-to-access-hard-drive-files-from-livecd )

Offline WizzAd

  • Lid
Re: Harde schijf.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/29, 12:16:41 »
EZ-man.

Ik gebruik Ubuntu 14 04 2LTS voor de installatie.     En voorheen heb ik nooit problemen gehad.
Tot afgelopen woensdag startte hij gewoon op.   
En ja, ik gebruik nog steeds de Medion.   Ik heb er een paar jaar geleden een tweede harde schijf(640GB) ingezet om Ubuntu daarop te kunnen installeren.
Dus ik zet Ubuntu niet naast Windows op één schijf.
Maar als ik in computerbeheer kijk wordt er aangegeven dat beide schijven correct werken.
De tweede schijf is afgelopen nacht geformatteerd en zojuist nog maar weer eens geprobeerd Ubuntu te installeren.
De installatie CD erin, heel het installatieproces doorlopen, computer opnieuw opgestart zoals wordt aangegeven aan het eind, CD eruit, u kent het.
Niks op de tweede schijf.  Wel kreeg ik dat paarsachtige schermpje waarin ik kon kiezen onder welk stuursysteem ik wilde starten.
Ubuntu bovenaan, 'enter' ingedrukt, zwart scherm.  Opnieuw starten en in dat paarse schermpje maar Windows gekozen.
Vandaar dat ik nu Windows gebruik.
Sorry als het een beetje onsamenhangend overkomt, maar ik hoop(ga ervan uit)dat u er wijs uit wordt.


Vr. gr:  Ad.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/29, 12:19:53 door WizzAd »

Offline WizzAd

  • Lid
Re: Harde schijf.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/29, 15:19:35 »
Ubuntu start zo nu en dan wel op op de tweede schijf, maar stabiliseert niet.  Ik kan er niks mee, er komt een kadertje met daarin dat een interne fout opgetreden is en of ik daar een rapport over wil opsturen, maar dat kan niet want als ik op 'doorgaan' of  'annuleren'  klik gebeurt er niets.   Of na enkele minuten komt er  een ander kader met daarin 'geforceerd afsluiten'.
Een andere keer is Ubuntu  bezig met schijfonderzoek of het zoeken naar interne fouten.   Met iedere keer hetzelfde resultaat:  Een zwart scherm met daarin deze waarschuwingen:  'ATA bus Error' ,  'failed command' ,   'Read FPDMA queued'  en 'interface error' .
En dat meerdere keren over het gehele scherm.   Het zegt mij allemaal niets.
Misschien is er iemand die het herkent en weet hoe het op te lossen is, zonder meteen het meest voor de hand liggende en makkelijkste advies er in te slingeren.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet:   Ad.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Harde schijf.
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/29, 18:57:36 »
Ad,  ik ben met je eens dat het serieuze foutmeldingen zijn, maar komt het door de hdd of door de aansluitkabels van de hdd ?

Je kan testen met smart vanaf de dvd :
http://askubuntu.com/questions/528072/how-can-i-check-the-smart-status-of-a-drive-on-ubuntu-14-04

Dat heeft alleen zin als je zeker bent dat alle andere zaken (zoals de kabels) in de computer goed zijn. Als je wilt weten of het een hardware-fout is van de hdd en je wordt niet wijzer van het forum, dan zou ik naar een computerwinkel gaan en daar advies inwinnen.

aanvulling: er zijn bepaalde hdd series die het al na korte tijd begeven. Voorbeeld: When will your hard drive fail?

TIP: misschien heeft iemand nog een oude schijf liggen en dat je daar Ubuntu op zet.
Die hoeft niet groot te zijn 40 GB is ruim voldoende.
In de race naar sneller en beter heeft vast wel iemand nog zo'n oude schijf liggen.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 2015/06/29, 19:04:20 door EZ-man »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Harde schijf.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/29, 19:48:29 »
Een andere mogelijke oorzaak kan zijn :  de RTC-batterij is leeg (die zit op het moederbord).
Dat kan tot gevolg hebben dat de bois-settings ontregeld raken.

Voordat je een nieuwe hdd aanschaft zou ik die batterij vervangen (kost  veel minder ).
Loop de settings van je bios na.

Offline WizzAd

  • Lid
Re: Harde schijf.
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/29, 20:16:59 »
Een andere mogelijke oorzaak kan zijn :  de RTC-batterij is leeg (die zit op het moederbord).
Dat kan tot gevolg hebben dat de bois-settings ontregeld raken.

Voordat je een nieuwe hdd aanschaft zou ik die batterij vervangen (kost  veel minder ).
Loop de settings van je bios na.



Maar als die batterij leeg/kapot is zou er toch niets meer naar behoren(moeten)werken? 

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Harde schijf.
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/29, 20:20:46 »
Maar als die batterij leeg/kapot is zou er toch niets meer naar behoren(moeten)werken? 

Nee, dat zie je verkeerd. Hier een handleiding voor het vervangen :
   http://www.vetvrij.com/phpBB3/viewtopic.php?t=2322

Vooral omdat de computer al een zekere leeftijd heeft is het vervangen van die batterij aan te bevelen.

Offline WizzAd

  • Lid
Re: Harde schijf.
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/29, 20:55:18 »
Maar als die batterij leeg/kapot is zou er toch niets meer naar behoren(moeten)werken? 

Nee, dat zie je verkeerd. Hier een handleiding voor het vervangen :
   http://www.vetvrij.com/phpBB3/viewtopic.php?t=2322

Vooral omdat de computer al een zekere leeftijd heeft is het vervangen van die batterij aan te bevelen.

Dan probeer ik dat eerst.  Baat het niet dan schaadt het niet.
Dank voor uw advies.   Ik laat zo spoedig mogelijk weten of het geholpen heeft.

Vr. gr:    Ad.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Harde schijf.
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/29, 20:58:16 »
Dan probeer ik dat eerst.  Baat het niet dan schaadt het niet.

Eh, je moet na het vervangen van de batterij wel weer de juiste bios instellingen opgeven.
niks gaat vanzelf   ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Harde schijf.
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/29, 21:56:24 »
De foutmelding ATA bus Error wijst volgens mij naar een slechte aansluiting of gebroken SATA kabel, of een kapotte harddisk. 

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Harde schijf.
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/29, 22:28:01 »
De foutmelding ATA bus Error wijst volgens mij naar een slechte aansluiting of gebroken SATA kabel, of een kapotte harddisk.

Ja, dat heb ik gezien. Ook de andere genoemde fouten hebben betrekking op hdd. Maarrrrrr .....
De instabiliteit veroorzaakt door foute instelling bios (agv lege batterij) zijn zeer divers (geen mobo is het zelfde).
  voorbeeldje :  http://askubuntu.com/questions/3689/clock-running-too-fast   

Offline RikRik

  • Lid
Re: Harde schijf.
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/29, 23:29:27 »
Het is volgens mij zeer onwaarschijnlijk, dateen Medion 8833 van 3 jaar oud een probleem heeft met een lege batterij...  Een moederbord batterij gaat minstens 10 jaar mee..

Re: Harde schijf.
« Reactie #13 Gepost op: 2015/06/29, 23:36:50 »
Het is volgens mij zeer onwaarschijnlijk, dateen Medion 8833 van 3 jaar oud een probleem heeft met een lege batterij...  Een moederbord batterij gaat minstens 10 jaar mee..

Of de pech hebben van een slechte batterij aan boord te hebben ...  :D
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jan11000

  • Lid
Re: Harde schijf.
« Reactie #14 Gepost op: 2015/06/30, 07:04:18 »
Met windows opstarten en dan smart gaan uitlezen, dan kun je al zien of er veel fouten zijn.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Harde schijf.
« Reactie #15 Gepost op: 2015/06/30, 08:14:13 »
Het is volgens mij zeer onwaarschijnlijk, dateen Medion 8833 van 3 jaar oud een probleem heeft met een lege batterij...  Een moederbord batterij gaat minstens 10 jaar mee..

Of de pech hebben van een slechte batterij aan boord te hebben ...  :D
Anything that can go wrong, will go wrong, maar de laatste slechte cmos batterij die ik ben tegengekomen was 30 jaar geleden.
Verder heb je gelijk natuurlijk, het doet me denken aan Murphy   ;)
Hoe de CMOS- batterij testen

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Harde schijf.
« Reactie #16 Gepost op: 2015/06/30, 09:14:56 »
@WizzAD :  wil je de harde schijven testen met de liveCD van Ubuntu, dan helpt onderstaande link je misschien op weg:  SMART: hoe werk je met deze informatie over de status van je harde schijf?.

Opmerking : testen met smart heeft alleen zin als de computer vanaf de livecd wèl stabiel is. Is het systeem bij opstart niet stabiel dan kan de harde schijf niet de bron v/d storing zijn en moet er verder gezocht worden.


@RikRik :  dat verhaal over "Hoe de CMOS- batterij testen" is niet van toepassing en is slecht vertaald. Ten eerste gaat het alleen over laptops en ten 2e: een cmos batterij kan je niet opladen (door de slechte vertaling - uit het engels - is het onderscheid tussen de cmos-batterij en de grote laptop-accu in dat verhaal niet helder) - boe.

Mag ik je onderstaande citaat in overweging geven :
Citaat
When the computer is not plugged into a wall socket, the battery has an estimated life of three years. When the computer is plugged in, the standby current from the power supply extends the life of the battery. - bron : Intel - Desktop Boards, CMOS Battery - Last Modified: 23-Sep-2014
-edit: typo's
« Laatst bewerkt op: 2015/06/30, 09:49:58 door EZ-man »

Re: Harde schijf.
« Reactie #17 Gepost op: 2015/06/30, 09:59:28 »
Maar als die batterij leeg/kapot is zou er toch niets meer naar behoren(moeten)werken?

Als je dan de tijd en datum (en eventueel de extra harddisc) even opnieuw in stelt zou het weer gewoon moeten werken. Ik  heb hier zelf ook nog ergens een laptop liggen die zo opgestart moet worden en met de extra instelhandeling draait hij gewoon goed.
Dat moet je dan wel elke keer instellen maar om even te kijken of alles werkt zou dat moeten lukken.

Jaja, batterij vervangen is handiger, i know, maar daar ben ik te lam voor bij deze :-[ . Mede omdat die enkele keer dat ik hem nodig heb hij toch opstart na het instellen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline WizzAd

  • Lid
Re: Harde schijf.
« Reactie #18 Gepost op: 2015/07/03, 13:32:52 »
Een andere mogelijke oorzaak kan zijn :  de RTC-batterij is leeg (die zit op het moederbord).
Dat kan tot gevolg hebben dat de bois-settings ontregeld raken.

Voordat je een nieuwe hdd aanschaft zou ik die batterij vervangen (kost  veel minder ).
Loop de settings van je bios na.


U had gelijk.   Zojuist die batterij vervangen, het lijkt wel of ik een nieuwe computer heb.
Nu die tweede schijf formatteren en Ubuntu erop.

Hartelijk dank voor alle adviezen en met vriendelijke groet: Ad.