Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: muis dood na herinstallatie Xubuntu 12.04  (gelezen 1005 keer)

Offline LtB

  • Lid
muis dood na herinstallatie Xubuntu 12.04
« Gepost op: 2013/12/27, 21:53:19 »
Hallo,
Ik had wat problemen met niet herkende partitie op de eerste schijf, waar ik niet uit kwam.
Daarom heb ik geprobeerd de installatie te herstellen (liep vast), vervolgens deze geheel opnieuw geinstalleerd.
Nu zit ik met een mooi bureaublad, een muis (dezelfde als voorheen) die niet werkt, en geen idee hier ik hier iets kan begnnen zonder muis, dus met toetsenbord alleen.

De muis is een oude draadloze Logitech (IR) die zonder problemen werkte.
Achteraf een bedrade muis inpluggen (Microsoft) had geen effect: deed het ook niet.

Helluuuup...
Leo
(kan slechts onregelmatig met Linux stoeien)
Xubuntu 14-04 op oude laptop (Acer Aspire 9500 2GB/75GB)
Ubuntu 12-10  in Virtualbox op Win dows7 desktop

Offline jolo

  • Lid
Re: muis dood na herinstallatie Xubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/27, 22:29:35 »
Dus de muis werkte nog wel, tijdens de installatie van Xubuntu? Als deze na de reboot nog wel werkte, maar niet meer na de updates, dan zou je via het grub een oudere kernel kunnen proberen. Als het om USB muizen gaat, zou je met beide muizen ingeplugd de output kunnen posten van
lsusb en dmesg | grep usb

Zolang de muis niet werkt, is Xubuntu nog wel te bedienen via sneltoetsen. Waarvan je met de Supertoets + T het terminalvenster start.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline LtB

  • Lid
Re: muis dood na herinstallatie Xubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/27, 23:00:28 »
Citaat
Dus de muis werkte nog wel, tijdens de installatie van Xubuntu?
Tijdens de installatie heb ik niet eens overwogen de muis ter hand te nemen.  Ik ging er van uit, dat die nog niet zou werken.
Nee, voorheen betekent  in de vorige staat, toen alles werkte behalve die ene partitie...
Citaat
Als deze na de reboot nog wel werkte, maar niet meer na de updates, dan zou je via het grub een oudere kernel kunnen proberen
Nee, de muis deed vanaf het begin nikss.
Ik krijg de melding dat er een paar honderd updates zijn, maar daar kan ik niets mee :-(
Citaat
.... te bedienen via sneltoetsen. Waarvan je met de Supertoets + T het terminalvenster start.
Dàt was wat ik bedoelde: Sneltoetsen.
Wat is de default Supertoets?
Is er ergens een lijstje sneltoetsen?
Leo
(kan slechts onregelmatig met Linux stoeien)
Xubuntu 14-04 op oude laptop (Acer Aspire 9500 2GB/75GB)
Ubuntu 12-10  in Virtualbox op Win dows7 desktop

Offline jolo

  • Lid
Re: muis dood na herinstallatie Xubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/28, 08:35:27 »
De Super(toets) is de toets met het Windows logo. Een lijst met sneltoetsen zijn te vinden op https://wiki.ubuntu.com/Xubuntu/Roadmap/Specifications/Precise/DefaultShortcutKeys
Deze lijst is zo te zien bijgewerkt tot 8 februari 2012. Er zouden sneltoetsen in kunnen staan, die (nog) niet (meer) werken. Je zou eventueel zelf sneltoetsen kunnen toevoegen http://askubuntu.com/questions/90513/how-do-i-change-my-keyboard-shortcuts-in-xubuntu

Updaten kan je eventueel via het terminalvenster
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade Voor het terminalvenster zou je deze hyperlink kunnen checken https://help.ubuntu.com/community/UsingTheTerminal

Een bedrade muis zou ook al tijdens de installatie behoren te werken. Werkt die bedrade muis nog wel met Windows, op diezelfde pc? Brand het lampje van die bedrade muis, als deze is ingeplugd. Had je 'm al gecheckt op alle USB poorten. Bij voorkeur rechtstreeks in een USB poort van de pc. Dus niet via een externe HUB.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline LtB

  • Lid
Re: muis dood na herinstallatie Xubuntu 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/03, 10:57:54 »
Super! :-)
Wel, met dit lijstje kan ik nu programmatjes gestart krijgen. Navigeren binnen een programma is al lastiger, het is nauwelijks te zien welke knop of invoerveld focus heeft.  :-)

Bij poging tot updaten (gewoon via grafische interface) blijkt internet niet bereikbaar. Vreemd, tijdens installatie werd het netwerk gewoon gevonden (voor bv de taalmodules) . En toen ik een half jaar geleden hiermee stoeide, was het tot mijn verbazing juist de internetverbinding die zonder enige ingreep van mij werkte (Firefox openen, bingo... )

Ik wist niet meer zeker wanneer ik de muis ingeplugd had. Heb ze nu allebeide (IR + bedraad) ingeprikt, en toen geheel opnieuw geinstalleerd. Kon handig tijdens de strijk...
Geen verschil, beide muizen dood.

Ga nu in de routerconfiguratie kijken. Nog tips?
Leo
(kan slechts onregelmatig met Linux stoeien)
Xubuntu 14-04 op oude laptop (Acer Aspire 9500 2GB/75GB)
Ubuntu 12-10  in Virtualbox op Win dows7 desktop

Offline jolo

  • Lid
Re: muis dood na herinstallatie Xubuntu 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/03, 15:20:49 »
Om te controleren of een bedrade muis via USB correct wordt gedetecteerd, start je Xubuntu op zonder de bedrade muis. Dan start je het terminalvenster en typt
tail -f /var/log/syslog > syslog [Enter]

Dan plug je bedrade muis aan de achterkant van de sysyeemkast in. Als dat is gebeurt, druk je op de toetsencombinatie Ctrl+C. Dan open je syslog met je favoriete editor, en kopieert deze tekst naar het forum. In Gedit is dat  toetsencombinatie Ctrl+A om de tekst te selecteren, en Ctrl+ C om de tekst te kopiëren. En Ctrl+V om te plakken naar dit forum.
 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline LtB

  • Lid
Re: muis dood na herinstallatie Xubuntu 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/06, 12:37:36 »
Om te controleren of een bedrade muis via USB correct wordt gedetecteerd, start je Xubuntu op zonder de bedrade muis. Dan start je het terminalvenster en typt
tail -f /var/log/syslog > syslog [Enter]
Dan plug je bedrade muis aan de achterkant van de sysyeemkast in. Als dat is gebeurt, druk je op de toetsencombinatie Ctrl+C.
Hm.. Hier dacht ik eerst dat het een typefout betrof. Had CTRL-z verwacht :-)
Citaat
Dan open je syslog met je favoriete editor, en kopieert deze tekst naar het forum.
Eh... Dat kan niet: geen intenetverbinding. Dit is van mijn W7-machine :-)
Daarom had ik ook een USB-disk ingeplugd.
Heb het bestand gevonden. Wilde het op de USB-stick zetten, maar dat werkt ook (nog) niet, zeker niet zonder muis.
Bestand begint met paar regels waarvan de laatste "Successfully activated service 'Org.freedesktops.Udisks'". Lijkt op detectie USB-disk :-) Zoek nog wel uit hoe dat werkt.

Na een paar startregels:
 "Successfully activated service 'Org.blueman.Mechanism'"
Deze start dan RFkill, Config, Network, en exits vervolgens.
Lijkt op herkenning BueTooth dongle voor muis die nog niet onder Xubuntu heeft willen werken. Vreemd, want die dongle zat er al in voor ik de terminal opende, nl bij systeemopstart.

Onderaan:  komt kernel in actie: usb 7-2 new low speed usb device number 2 using  uhci_hcd.
Dat kan de muis zijn. Moet haast wel.

Daarna heb ik het systeem herstart (incl bedrade muis), en de hele exercitie herhaald met de IR-muis-"dongle"
Er waren wat andere beginregels, maar de laatste regel was bijna identiek:
usb 7-2 new low speed usb device number 3 using  uhci_hcd
Er is dus nu nr 3 i.p.v. nr 2.
(De regel over device#2 kwam dus niet meer terug, wat ik wel denk te begrijpen: het bestand bevat slechts eventlogs van na het terminalcommando)

Dat interpreteer ik als herkennen van ook dit usb-device.

Graag je interpretatie indien die afwijkt, en natuurlijk tips om een muis aa de praat te krijgen. Liefst de draadloze IR-muis,  want de andere leen ik stiekem van mijn huisgenoten...





Leo
(kan slechts onregelmatig met Linux stoeien)
Xubuntu 14-04 op oude laptop (Acer Aspire 9500 2GB/75GB)
Ubuntu 12-10  in Virtualbox op Win dows7 desktop

Offline LtB

  • Lid
Re: muis dood na herinstallatie Xubuntu 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/06, 22:40:36 »
Probleem is opgelost!

Bij de zoveelste herstart vandaag zag ik iets over mijn scherm flitsen:  ... 3 hubs, 3 mice.... (klopte allebeide op dat moment). Dat wilde weer zeggen dat de hardware hekend was (zoals voorheen), maar dat bij de installaties van Xubuntu iets verkeerd was gegaan.
De installatieprocedure is zeer duidelijk, op één punt na: waar je opties kunt kiezen als je meerdere partities hebt op dezelfde schijf. Voor een beginner is daar de boel niet overmatig duidelijk. Er staat net wat teveel jargon daar.
Vorig jaar was dat allemaal gelukt, maar ik wist niet meer hoe. Dus heb ik de installatie wéér herhaald, maar nu gekozen voor de kraakheldere optie "hele schijf gebruiken".  Er stonden toch geen data op die ik nog nodig had.
Bingo.
Beide muizen herkend (de derde is waarschijnlijk een onoplosbaar probleem..), internetverbinding gebruiksklaar, netwerk akkelijk in te stellen, you name it...

Bedankt voor jullie steun!. Er zullen nog wel weer basale vragen komen...
Leo
(kan slechts onregelmatig met Linux stoeien)
Xubuntu 14-04 op oude laptop (Acer Aspire 9500 2GB/75GB)
Ubuntu 12-10  in Virtualbox op Win dows7 desktop