Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: usb creator werkt niet  (gelezen 1237 keer)

usb creator werkt niet
« Gepost op: 2016/11/22, 16:51:53 »
ik gebruik ubuntu 16.04 en wil een opstart-usb maken om ubuntu ook op andere PC's te kunnen zetten. Ik houd echter een USB-stick over die alleen-lezen  is en niet wil opstarten. Gparted geeft aan dat de stick een partitie bevat en een ongebruikte ruimte, terwijl er toch voor ik begon een partitie opstond die de hele stick gebruikte. Na veel gedoe met Gparted heb ik weer een bruikbare lege stick, maar geen mogelijkheid om Ubuntu te installeren. Is dit een bekend probleem of doe ik iets fout? is het een optie om dd te gebruiken? Ik lees op diverse fora dat die methode altijd werkt. IK heb twee verschillende usb-sticks geprobeerd, maar dat maakt geen verschil.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: usb creator werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/22, 17:09:15 »
sudo dd bs=4M if=/PadNaar/EnNaamVanDe.iso of=/dev/sdX status=progress && sync
   X=naam van de USB, status is optioneel en niet in alle linux-en geïmplementeerd.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/22, 18:20:02 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: usb creator werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/22, 17:24:00 »
Hoi Frank,

Ik gebruik altijd het dd commando. Dat gaat altijd goed, maar je moet wel oppassen dat je de goede aanduiding gebruikt van je stick. Bij de meeste PCs is /dev/sda je harde schijf en dan wordt je stick de sdb. Het gaat gewoon het alfabet af. Vergis je je daarin, dan wordt je harde schijf overschreven en dat is heel erg niet goed.

Het hele commando zoals ik hem gebruik (er zijn wat varianten) is:

sudo dd if=ubuntu-15.04-desktop-i386.iso of=/dev/sdc bs=4M
Het "ubuntu-15.04-desktop-i386.iso" moet je uiteraard vervangen door jouw keuze qua iso. En ook /dev/sdc moet aangepast worden. Geef de opdracht df -h voor je begint en je ziet je stick wel staan met de juiste aanduiding.

dd onthoud ik altijd als disk duplicaat, if is de input file en of dan natuurlijk de output file. Dat bs=4m versnelt het proces. Heb je een minder snelle pc of weinig geheugen, dan kan je het beter weglaten of voor die 4m wat lagers kiezen. Ik heb er zelf nooit mee zitten tobben.

Succes!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: usb creator werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/22, 17:25:18 »
Of het programmaatje "Opstartschijf aanmaken" installeren. Soms doet Unetbootin raar (het niet, dus) en dan gebruik ik eerstgenoemde programma. Wat partities betreft, gewoon de hele stick als fat32 formatteren, ook om Ubuntu te installeren.

Offline jan11000

  • Lid
Re: usb creator werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/22, 18:46:04 »
Met programma "disks"(in het Nederlands schijven), hier kun je ook een iso naar je usb zetten.

Re: usb creator werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/23, 09:40:13 »
@Frank

dat is het gekende verhaal, voor mij toch.

1- Een USB-stick welke gemaakt werd met opstartschijf aanmaken (usb-creator) moet via gparted verschillende behandelingen krijgen alvorens hij weer gebruiksklaar is om hem opnieuw te kunnen gebruiken voor iets anders.
In gparted krijg je foutboodschappen en zie je namelijk dat de usb-stick plots 4 x zo veel inhoud heeft.
Unmount eerst de partitie en verwijder ze vervolgens. Daarna dient er een nieuwe mbr-partitietabel op gezet te worden (dat moet je soms 2 x doen)

2- Ik heb hier 4 computers ter beschikking van verschillende generaties.
- Voor 2 daarvan is het om het even hoe de opstart-USB aangemaakt werd: ze starten steeds.
Getest met: opstartschijf aanmaken - in schijven - command - etcher - unetbootin - rufus in W10
- vervolgens een heel oude rakker welke niet opstart met een usb aangemaakt in schijven
- en ten slotte de nieuwe waar het echt te bont is
Stel je de nieuwe in als legacy dan start hij niet met een opstart-usb aangemaakt via: opstartschijf aanmaken - command - etcher
Doch als hij uefi toelaat, kan opgestart worden met een usb afkomstig van: opstartschijf aanmaken - in schijven - command - etcher - unetbootin - rufus in W10

Niet opgeven, proberen !
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: usb creator werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/23, 15:47:26 »
allereerst bedankt voor alle reacties. Een paar vraagjes en opmerkingen:

@debaas: waarom gebruik je ' && sync ' in het commando?

@emvedeesje:  je laatste twee regels snap ik niet: er is verschil tussen legacy en uefi. Ik neem aan dat ik dat in het bootmenu van de PC kan instellen. Ik heb de PC al geinstalleerd met Ubuntu 16.04. Die usb-stick heb ik met de usb-creator uit de 12.04 distro gemaakt. Die werkte. Nu maak ik een stick met usb-creator uit 16.04 distro: niks!! geen behoorlijke installatie-usb en niet opstarten.
wat bedoel je met: -in schijven - command - etcher - unetbootin - rufus in W10
 
@allen: Is het nodig om in gparted de vlag 'boot' aan te zetten???


Re: usb creator werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/23, 15:51:10 »
@ jvecht: het commando df -h geeft /dev/sdb1. maar in het dd commando is de '1' weggelaten. bewust!!!????

Re: usb creator werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/23, 16:25:28 »
ik heb het commando : `sudo dd bs=4M if=pad/naar/bestand.iso of=/dev/sdb status=progress` uitgevoerd.

in de bijlage een schermafdruk van gparted.

de stick wordt niet herkend en start ook niet op ( :(   )
« Laatst bewerkt op: 2016/11/23, 16:27:06 door Frank te Wierik Hölscher »

Re: usb creator werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/23, 16:27:43 »
ik heb het commando : `sudo dd bs=4M if=pad/naar/bestand.iso of=/dev/sdb status=progress` uitgevoerd.

in de bijlage een schermafdruk van gparted.

de stick wordt niet herkend en start ook niet op (  :'( >:( :| )

Re: usb creator werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2016/11/23, 16:53:55 »
Citaat
wat bedoel je met: -in schijven - command - etcher - unetbootin - rufus in W10
in schijven: usb-starter aangemaakt via dash/schijven/ de sandwich: schijfkopie terugzetten
command: zoals hierboven al beschreven door jvecht
etcher: zie https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=97486.msg985675#msg985675
unetbootin: installeren en daarmee een usb-starter aanmaken
rufus in W10: in win10 rufus installeren en daarmee een usb-starter aanmaken
Citaat
je laatste twee regels snap ik niet: er is verschil tussen legacy en uefi. Ik neem aan dat ik dat in het bootmenu van de PC kan instellen
Hier was ik inderdaad niet duidelijk, het ging over de boot-mogelijkheden.
In die computer staat legacy aan, doch je kan ook nog aanvinken: legacy boot order OF uefi boot order+legacy boot order
Enkel met deze laatste instelling kan in die computer een usb-starter, gemaakt met opstartschijf aanmaken, booten.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: usb creator werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2016/12/09, 15:32:03 »
Iemand enig idee waarom de stick in de onbruikbare staat achterblijft na gerbuik van dd of usb-creator????
Ligt het aan de stick of misschien aan de iso-file?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: usb creator werkt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2016/12/09, 16:42:51 »
&& sync
om de geheugenbuffer bij schrijven naar USB geforceerd leeg te schrijven.

Een met dd beschreven opslagmedia is een 1 op 1 copie.
Als je een iso met dd wegschrijft naar USB heeft deze USB een DVD filesysteem.
Dit UDF (ISO 9660) is een, voor USB, afwijkend formaat.
Om de USB weer "gewoon" te laten werken dien je het file systeem weer te herstellen.
Met Gparted maak je dan een standaard MBR (of GPT bij groter dan 2T) indeling aan met daarin de gewenste en ingedeelde partitie.

Voor het maken van multi installatiesets kun je ook eens kijken naar Multisystem, alleen voor Ubuntu en afgeleiden.

https://www.pendrivelinux.com/multiboot-create-a-multiboot-usb-from-linux/

(Controleer eerst xterm op je PC staat, mist bijvoorbeeld in Mint)


Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: usb creator werkt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2016/12/22, 12:55:28 »
Dat wordt wel een heel moeilijk verhaal
Unethbooth krijg ik ook niet aan de praat.
In plaats daarvan gebruik ik Tuxboot Live Creator, dit staat niet in de lijst met standaard linux programma’s
Installatie  instructie op http://tuxboot.org/download/
Zorg  wel dat je een  programma op .iso download om op de USB stick te zetten.
Bij mij werkt het goed.

Formatteren in verkenner met de Rmuisknop geeft een onbruikbare stick.
Blijft nog het probleem om met Gparted een stick te formatteren, vrij omslachtig.

Groeten Jan Willem

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: usb creator werkt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2016/12/22, 12:58:24 »
Ik gebruik tegenwoordig altijd Etcher om opstartbare usb sticks te maken, werkt prima. Beschikbaar voor Linux, Windows en Mac

https://etcher.io/

Offline DeBaas

  • Lid
Re: usb creator werkt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2016/12/22, 18:46:13 »
@Frank
Er zijn PC's met USB3 waarvan niet kan worden opgestart, een USB2 slot doet het wel.
Er zijn PC's met secureboot ingeschakeld, alleen de echte Ubuntu (met dd naar USB) start daar op, afgeleiden of zelf made meestal niet.
Er zijn PC's die alleen vanuit BIOS een USB, al of niet UEFI, kunnen opstarten. (let op secureboot)

Elk behoeft een eigen benadering om een derde partij operating systeem te installeren.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: usb creator werkt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2016/12/23, 09:44:56 »
Citaat
Er zijn PC's met USB3 waarvan niet kan worden opgestart, een USB2 slot doet het wel.
Er zijn PC's met secureboot ingeschakeld, alleen de echte Ubuntu (met dd naar USB) start daar op, afgeleiden of zelf made meestal niet.
Er zijn PC's die alleen vanuit BIOS een USB, al of niet UEFI, kunnen opstarten. (let op secureboot)

Elk behoeft een eigen benadering om een derde partij operating systeem te installeren.
Dit bevestigt mijn vermoeden en ondervinding.
Er was ooit een tijd dat een distro op een USB overal startte...
De eenvoud is nu weg...
« Laatst bewerkt op: 2016/12/23, 10:42:29 door emvedeesje »
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: usb creator werkt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2016/12/23, 10:56:08 »
Voor de liefhebber:

Goed stukje over Ubuntu met UEFI: https://help.ubuntu.com/community/UEFI

Goed stukje over het aanmaken van opstartbare USB-sticks: https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick

Zie evt. ook: https://sites.google.com/site/computertip/windows + https://sites.google.com/site/computertip/bios
En: http://www.windowscentral.com/how-create-windows-10-usb-installation

In de UEFI settings van de computer: Secure boot zet ik altijd uit, de pc laat ik zo mogelijk op UEFI staan en zo mogelijk zet ik USB als eerste opstart.

(Het is allemaal wat lastiger dan vroeger om in een winkel vooraf te controleren of de beoogde computer met Ubuntu zal werken....)
« Laatst bewerkt op: 2016/12/23, 11:10:24 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: usb creator werkt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2016/12/26, 17:29:36 »
Met dank aan DeBaas & Ronaldus !

Wat ik er zelf nog aan kan toevoegen voor de oudere computers: zorg voor de jongste BIOS-versie.

Hier was het reeds lang heel verwarrend met een oude knar, een van de eerste 64bits:

Een in Ubuntu 14 via opstartschijf aangemaakte USB kon niet booten.
Ik kon me nog net behelpen met unetbootin waar wel mee kon geboot worden.
En vanaf Ubuntu 16 ging niets meer.
Zelfs met de Plop-CD ging het niet.

Tot ik de BIOS flashte met de jongste versie.
Nu werkt het via de USB direct, en ook via de Plop-CD kan het.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/27, 08:48:00 door emvedeesje »
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)