Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Drivers beeldscherm  (gelezen 1234 keer)

Offline MMike024

  • Lid
[opgelost] Drivers beeldscherm
« Gepost op: 2010/02/14, 10:23:29 »
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden ben ik n.a.v. een up-date m'n drivers voor het beeldscherm kwijtgeraakt,...?! of zoiets (of ik heb zelf iets geks gedaan #@$,... Ik krijg nu telkens bij het opstarten de melding dat Ubuntu opstart in low graffic mode.

Met het kleine beetje wat ik nu weet van dit sysyteem ben ik dus naar SYSTEEM > BEHEER > HARDWARESTUURPROGRAMMAS  gegaan, daar kan ik dan kiezen voor: commercieel grafisch stuur programma FGLRX van ATI / AMD maar als ik die selecteer en kies voor activeren, dan krijg ik een melding dat het mislukt is en FF moet kijken bij VAR/LOG/JOCKEY.LOG,... en wat ik daar dan tegen kom aan informatie kan ik ook nog helemaal niets mee.

Oja,... ik heb wel al de driver van ATI gedownload "ati-driver-installer-10-1-x86.x86_64.run", maar de standaard driver deed het (voor het gene wat ik er mee deed- dus voornamelijk alleen mijn eigen laptop, geen dualhead opstellingen of de TV eraan hangen- erg goed. Dus als ik de standaard driver weer aan de gang krijg,... ook prima.

OK ik hoop dat iemand me wat verder kan helpen, maar houd er a.u.b. rekening mee dat ik wel echt een beginneling ben!

Gr Mike

« Laatst bewerkt op: 2010/02/14, 12:32:39 door MMike024 »

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Drivers beeldscherm
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/14, 12:16:40 »
De standaard driver is vesa.
Meer hierover: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/zwart-scherm-na-aanmelden-(9-10-karmic-koala)/msg551326/#msg551326

Waar Driver "nvidia" staat in bovenstaand voorbeeld, staat bij jou waarschijnlijk Driver "ati" o.i.d.
Dat kun je wijzigen in Driver "vesa" Niets anders wijzigen; alleen dat ene stukje. Soms komt het twee keer voor.

Je kunt ook eerst in deze draad plaatsen wat de inhoud is van  /etc/x11/xorg.conf ; misschien het veiligste.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/14, 12:23:54 door Lexaldo »

Offline MMike024

  • Lid
[opgelost] Drivers beeldscherm
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/14, 12:37:24 »
Hi LexAldo,

Bedankt voor je reactie! ik verwacht dat ik het met jou antwoord ook wel gaat lukken, maar Ik heb het nu even met deze link kunnen oplossen:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=239797 (Google> how to install a .run file)

Jou oplossing lijkt me wel "mooier" omdat ik dan gewoon de Ubuntu driver heb, en voor 3D (Blender) deed die het net FF iets beter! haha.

Gr Mike