Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn server vanaf het internet bereiken  (gelezen 2388 keer)

Offline tap

  • Lid
Mijn server vanaf het internet bereiken
« Gepost op: 2010/01/31, 17:21:48 »
Ik heb de afgelopen dagen lekker zitten klussen en ik ben erg tevreden over de server met zijn mogelijkheden die ik nu gebouwd heb.

De server dient als filestorage
 - vanaf intern netwerk te benaderen
 - vanaf internet te benaderen

De server dient als ook als mail server. Ik haal alle mail naar binnen en kan die dan vanaf veschillende applicaties lezen. Als noodoplossing als ik bijvoorbeeld geen eigen laptop bij me heb of geen portableapps voor onder windows wil ik ook gebruik kunnen maken van squirrelmail
In mijn eigen netwerk werkt dit. Maar ik wil ook dat ik de squirrelmail applicatie vanaf een willekeurige browser kan bereiken.

Nu is mijn vraag hoe realiseer is dit.

Ik weet mijn externe ip, ik weet dat ik mijn router mogelijk moet forwarden, maar daarna heb ik niet scherp hoe ik verder moet. Iemand die me kan helpen.

Feitelijk wil ik de zaak zo instellen dat als ik ergens in op een willekeurige browser invul http://xx.xxx.xxx.xx/webmail dat ik dan in squirrelmail op mijn server terechtkom.

Ik hoor het graag.


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mijn server vanaf het internet bereiken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/31, 20:13:58 »
Voor http moet je port 80 forwarden naar de server,
wanneer je ook https gebruikt, dan moet je ook port 8080 naar de server forwarden.

Verder heeft elk protocol zijn eigen tcp-poort nummer, wat je gebruikt moet je in de router dus instellen en forwarden naar de server.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Mijn server vanaf het internet bereiken
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/31, 21:09:58 »
Neem voor https maar 443.

Heb je een statisch IP gekregen van je ISP? Anders zou je nog naar DynDNS of dergelijk moeten kijken.
Heb je op je server een firewall draaien? Zoja, dan zou je deze poorten ook nog moeten open zetten.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline ivo

  • Lid
Re: Mijn server vanaf het internet bereiken
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/31, 21:10:22 »
@tap,

Heb je het al geprobeerd, die forward in je router te zetten? Uit je verhaal begrijp ik dat je ongeveer wel weet hoe het werkt, maar het alleen nog niet hebt uitgevoerd om te zien of het dan werkt.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline tap

  • Lid
Re: Mijn server vanaf het internet bereiken
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/31, 22:47:28 »
Het is me gelukt, het was inderdaad een kwestie van proberen. De theorie had ik scherp, moest alleen nog even stoeien met de firewall maar dat is ook gelukt.

Ik zit nu alleen met de beveiliging. Een vast ip kan ik niet instellen want ik wil het van verschillende computers kunnen gebruiken. Iemand een goede suggestie?


Offline ivo

  • Lid
Re: Mijn server vanaf het internet bereiken
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/01, 09:58:17 »
Het is me gelukt, het was inderdaad een kwestie van proberen. De theorie had ik scherp, moest alleen nog even stoeien met de firewall maar dat is ook gelukt.

Ik zit nu alleen met de beveiliging. Een vast ip kan ik niet instellen want ik wil het van verschillende computers kunnen gebruiken. Iemand een goede suggestie?


Je kunt toch in de FW alle IP-adressen opnemen van die verschillende computers?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Mijn server vanaf het internet bereiken
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/01, 11:51:54 »
Ik zit nu alleen met de beveiliging. Een vast ip kan ik niet instellen want ik wil het van verschillende computers kunnen gebruiken. Iemand een goede suggestie?
Ik weet niet zeker of ik dit wel begrijp. Bedoel je dat je externe ip niet altijd hetzelfde is?
Zoals Scormen al zei kun je daarvoor DynDNS gebruiken. Dit is sowieso handig als je je ip niet kunt/wilt onthouden. Je kunt dan een naam aan je ip koppelen. bijv. zoiets als tap.mine.nu
http://tap.mine.nu zal dan naar jouw ip verwijzen. Als je ip wordt veranderd, merk je hier niets van. Dat DynDNS kun je meestal in de router instellen.

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline tap

  • Lid
Re: Mijn server vanaf het internet bereiken
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/01, 13:11:36 »
@Wazzzaaa Nee, mijn server heeft een vast ip dus dat is niet het probleem.

@ivo Niet helemaal want dat kan van zoveel verschillende plekken zijn. Zul je altijd zien dat je ergens bent, erbij wilt en dat dit dan niet kan.

Ik heb hem nu aan het net hangen en ik monitor intensief of er lui zijn die proberen binnen te komen, dat kijk ik maar eerst even aan.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Mijn server vanaf het internet bereiken
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/01, 18:29:52 »
In je logs zal je wellicht wel een heel aantal pogingen opmerken.
Bij mij loopt dit dagelijks tot om en bij de 2000 meldingen ...
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline tap

  • Lid
Re: Mijn server vanaf het internet bereiken
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/01, 19:03:57 »
Welke log files kijk je dan?

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Mijn server vanaf het internet bereiken
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/01, 20:02:46 »
Als je het jezelf makkelijk wilt maken, installeer je best "logwatch", staat in de repo's.
Logwatch kan je elke dag een mailtje sturen met een overzicht van de firewall meldingen.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline ivo

  • Lid
Re: Mijn server vanaf het internet bereiken
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/01, 21:59:17 »
Het is me gelukt, het was inderdaad een kwestie van proberen. De theorie had ik scherp, moest alleen nog even stoeien met de firewall maar dat is ook gelukt.

Ik zit nu alleen met de beveiliging. Een vast ip kan ik niet instellen want ik wil het van verschillende computers kunnen gebruiken. Iemand een goede suggestie?


Dat squirrelmail gedraagt zich toch als een web applicatie waar je vanuit je browser tegenaan kijkt?
Als je niet van tevoren weet van welke IP-adressen je ooit zult willen binnenkijken dan wordt dat natuurlijk lastig, zoniet onmogelijk, configureren in een firewall. Bovendien, squirrelmail vraagt om user autenticatie....... is dat niet voldoende?


There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline evarie

  • Lid
Re: Mijn server vanaf het internet bereiken
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/01, 22:58:03 »
Je kan toch de ip adressen in de firewall updaten met ssh voor de server?
   en anders kan je toch inloggen op je router van buiten af?
is 'n idee van me...

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Mijn server vanaf het internet bereiken
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/01, 22:59:15 »
Lees anders ook ff dit draadje door.
Hier staan wel wat tips in ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline tap

  • Lid
Re: Mijn server vanaf het internet bereiken
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/01, 23:33:38 »
@evarie Dat is inderdaad wel een optie ja, iets van een omweg, maar dat bied wel wat meer zekerheid

@Wazzaaa Bedankt voor het draadje heeft me ook weer wat verder geholpen

Ik heb in mijn router alleen de poorten opengezet die ik wil gebruiken, dus dat helpt denk ik ook wel
Het standaard ip geeft ook een fake melding dus dat helpt ook hoop ik.