Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?  (gelezen 2582 keer)

Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Gepost op: 2010/12/04, 13:37:46 »
Hallo,

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen met het volgende probleem:

Ik heb bij de installatie van Ubuntu voor de middelste optie gekozen (Schijf kiezen, wissen en vervolgens op die schijf installeren). Ik heb toen mijn Kingston USB (32GB) aangeklikt.

Als ik mijn Laptop nu opstart geeft 'grub' een fout dat een device niet bestaat. Als de ik de USB erin doe bij het opstarten kan ik kiezen uit Ubuntu en Windows. Als ik Windows opstart komt het scherm van HP Recovery, en als ik voor Ubuntu kies start hij deze wel gewoon op.

Dus: Ubuntu werkt (als de USB erin zit, logisch, want hierop heb ik hem geinstalleerd) en Windows werkt niet als de USB erin zit, en als de USB er niet in zit werkt helemaal niets en komt de melding van 'grub' over een device.

Wat moet ik doen? De bestanden van Windows staan wél nog op de hardeschijf (zie ik in Ubuntu)..

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!

Offline koos4401

  • Lid
Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/04, 14:29:01 »
Grub 1.98, beter bekend als Grub2, had (heeft?) de hinderlijke eigenschap om de recovery en de échte Windowspartitie om te wisselen in zijn opstartmenu. Probeer eens om in Grub voor de recovery-patitie te kiezen.
OPM.:Op sda1 staat meestal de recovery en op sda2 staat dan de échte Windows, zo is mij gebleken.

Helpt dit?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/04, 16:18:24 »
Grub 1.98, beter bekend als Grub2, had (heeft?) de hinderlijke eigenschap om de recovery en de échte Windowspartitie om te wisselen in zijn opstartmenu. Probeer eens om in Grub voor de recovery-patitie te kiezen.
OPM.:Op sda1 staat meestal de recovery en op sda2 staat dan de échte Windows, zo is mij gebleken.

Helpt dit?

Je hebt helemaal gelijk! Super. Dankjewel. Maar daarmee is mijn probleem nog niet opgelost. Ik heb nooit gevraagd om die Grub te installeren.. Hoe krijg ik het voor elkaar dat Windows weer normaal opstart en Ubuntu normaal op mijn USB staat?

Offline koos4401

  • Lid
Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/04, 17:24:05 »
Je moet het zo zien:
Grub2 staat in de MBR van de opstartschijf voor wat betreft het begin van GRUB2. De rest van GRUB2 is te groot om daar te passen en staat "ergens verderop"; de comp weet waar precies.
Grub2 is nodig om je computer de keuze te kunnen laten maken uit het OS waar jij mee wilt starten. Daarom wordt het "automatisch" meegeïnstalleerd en jij kunt kiezen waar de 'staart' komt!

Je comp "weet" dat, en gaat naar Grub2 op zoek.
Wat is er gebeurd bij jouw installatie: het vervolg van Grub2 is op je USBstick terecht gekomen. Dus: zonder USBstick opstarten wordt een puinhoop!!
(De mededeling:
Citaat
en als de USB er niet in zit werkt helemaal niets en komt de melding van 'grub' over een device.
gaat daarover)

Hiermee is tevens een deel van het antwoord op je vraag gegeven: GRUB(-staart) verhuizen naar de HD waar Windows op staat. Omdat ik taxeer dat je nog maar "net" begonnen bent met de UBUNTU-installatie, is het misschien het beste om met frisse moed/tegenzien opnieuw te beginnen, en dan op de manier zoals geschetst: Grub2 op de windowsschijf (en de USBstick vóórafgaande aan de installatie leegmaken).
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/05, 17:33:18 »
Bedankt! Ik snap het nu.. Helaas heb ik mijn Windows opnieuw geïnstalleerd voordat ik dit las :| Maargoed, ik had een backup gemaakt.

Ik ga nu proberen Ubuntu te installeren naast Windows OP mijn hardeschijf. Alleen nou lees ik dat je Ubuntu dan nooit meer kan verwijderen zonder dat Windows het ook niet meer doet. Klopt dat?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/05, 17:49:50 »
Neen, dat klopt niet.

Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/05, 17:53:47 »
Neen, dat klopt niet.

Hoe zit het dan? (ik heb geen opstart-cd van Windows waar vaker naar verwezen word op forums)
« Laatst bewerkt op: 2010/12/05, 17:56:35 door MBDesignerNL »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/05, 18:39:51 »
Je kan grub laten staan. Dan blijf je als voorheen in de mogelijkheid Windows op te starten. Grub kan zo ingesteld worden, dat je hem niet ziet (=onmiddellijke doorstart naar het standaard besturingssysteem). Als alternatief kan je de Windows bootloader terugplaatsen. Hoe dat werkt, weet ik niet. Mogelijk moet je daarvoor inderdaad de Windows installatie CD hebben.

Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/05, 18:57:19 »
Je kan grub laten staan. Dan blijf je als voorheen in de mogelijkheid Windows op te starten. Grub kan zo ingesteld worden, dat je hem niet ziet (=onmiddellijke doorstart naar het standaard besturingssysteem). Als alternatief kan je de Windows bootloader terugplaatsen. Hoe dat werkt, weet ik niet. Mogelijk moet je daarvoor inderdaad de Windows installatie CD hebben.

Oke! Dat maakt Ubuntu ineens een stuk interessanter! Dan nog 2 vragen voordat ik begin: Hoe kan ik Ubuntu verwijderen zonder dat Grub ook weg gaat? En hoe kan ik zorgen dat Grub Windows en Windows Recovery niet door de war haalt?

Alvast heel erg bedankt! Echt fijn zo'n forum.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/06, 17:07:17 »
Hoe is dit nu afgelopen? Of ook: hoe is dit http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=210938 nu afgelopen?
Verder:
Citaat
En hoe kan ik zorgen dat Grub Windows en Windows Recovery niet door de war haalt?
Zoals ik al schreef: niet. Het is een bugje in Grub2, waar je nog effe mee moet leren leven.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/06, 17:11:31 »
hoe kan ik zorgen dat Grub Windows en Windows Recovery niet door de war haalt?

Dat door de war halen doe je dan zelf, want beide opties staan dan in je opstartmenu.... Maar als je de vermelding van Windows Recovery wil verwijderen uit je Grubmenu, dan kan dat als volgt:
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen#TOC-Verwijder-de-herstelpartitie-uit-he
(punt 2.15, rechterkolom)

Terugplaatsen van de Windows-opstartlader (na verwijdering van Ubuntu) kan als volgt:
http://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-verwijderen-terug-naar-uitslui
(punt 5, rechterkolom)
« Laatst bewerkt op: 2010/12/06, 17:13:11 door Pjotr »

Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/06, 17:14:16 »
Hoe is dit nu afgelopen? Of ook: hoe is dit http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=210938 nu afgelopen?
Verder:
Citaat
En hoe kan ik zorgen dat Grub Windows en Windows Recovery niet door de war haalt?
Zoals ik al schreef: niet. Het is een bugje in Grub2, waar je nog effe mee moet leren leven.

Ik heb windows er opnieuw opgezet en de USB geformateerd. Dus alles werkt weer zoals 'eerst'. Daarom ga ik nu eerst eens uitzoeken hoe ik Ubuntu 'normaal' kan verwijderen voordat ik hem installeer. Ik ben er eerlijk gezegt een beetje bang van geworden.. Kost me een hele dag om te zorgen dat Windows weer naar behoren werkt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/06, 17:15:37 »
Daarom ga ik nu eerst eens uitzoeken hoe ik Ubuntu 'normaal' kan verwijderen voordat ik hem installeer.

Zie mijn bericht vlak hierboven.  :)

Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/06, 17:22:44 »
Daarom ga ik nu eerst eens uitzoeken hoe ik Ubuntu 'normaal' kan verwijderen voordat ik hem installeer.

Zie mijn bericht vlak hierboven.  :)

Geweldig! Het is dus mogelijk Ubuntu netjes te verwijderen zonder aan Windows te komen :)

Als ik Ubuntu installeer, maakt hij dan zelf een partitie aan? (als ik kies voor dat venstertje waarin ik zo'n balk kan verschuiven). Want dan kan ik de Partitie later makkelijk verwijderen toch? (sorry, ik wil gewoon zeker zijn dat het goed gaat)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/06, 17:32:12 »
Als ik Ubuntu installeer, maakt hij dan zelf een partitie aan? (als ik kies voor dat venstertje waarin ik zo'n balk kan verschuiven). Want dan kan ik de Partitie later makkelijk verwijderen toch? (sorry, ik wil gewoon zeker zijn dat het goed gaat)

Ja, klopt.  :)

Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/06, 17:45:10 »
Als ik Ubuntu installeer, maakt hij dan zelf een partitie aan? (als ik kies voor dat venstertje waarin ik zo'n balk kan verschuiven). Want dan kan ik de Partitie later makkelijk verwijderen toch? (sorry, ik wil gewoon zeker zijn dat het goed gaat)

Ja, klopt.  :)

Oke perfect! Dan heb ik alles wel zo'n beetje gevraagd denk ik. (Is denk ik ook wel handig voor andere beginners als ze dit topic vinden op google later)

Heel erg bedankt! Zodra ik tijd heb ga ik aan de slag. (En terwijl ik dit schrijf krijg ik dezelfde rillingen als toen ik erachter kwam dat mijn pc niet meer opstartte haha  :P )

Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/08, 16:02:28 »
Zo, vandaag aan mijn informatica docent nog wat nagevraagd en hij kwam met het programma 'Wubi'. Dus ik naar hem luisteren en keurig dat programma gedownload. Nu is hij aan het installeren en zie ik: ..desktop-amd64.iso.torrent staan? Maar mijn systeem is 32-bit?! Wat moet ik doen? Laten installeren of stoppen?

Edit: Hij is geinstalleerd.. Ik heb geen idee waarom de 64-bits versie is geïnstalleerd maar het werkt op 1 ding na. Als ik 'extra besturingsprogramma's' wil installeren zegt hij: "System Error: installArchives() failed". Wat kan ik hier aan doen?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/08, 16:54:09 door MBDesignerNL »

Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/08, 17:28:19 »
Als je computer 32 bit is (bijv een Pentium 4 processor) krijg je er misschien wel het een en ander geïnstalleerd, alleen bij de uitvoering loopt het mis. Het beste lijkt me dat je een 32 bit versie van Ubuntu installeert. Heb je wel een 64 bit computer(vanaf Dual Core) en je installeert een 32 bit Windows lukt het ook niet om een 64 bit Wubi installatie te doen, aangezien Wubi als een programma binnen Windows draait. Wil je wel werken met een 64 bit Ubuntu versie, dan is een dualboot een betere optie, persoonlijk vind ik een dualboot te prefereren boven een Wubi installatie.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/08, 17:47:48 »
Als je computer 32 bit is (bijv een Pentium 4 processor) krijg je er misschien wel het een en ander geïnstalleerd, alleen bij de uitvoering loopt het mis. Het beste lijkt me dat je een 32 bit versie van Ubuntu installeert. Heb je wel een 64 bit computer(vanaf Dual Core) en je installeert een 32 bit Windows lukt het ook niet om een 64 bit Wubi installatie te doen, aangezien Wubi als een programma binnen Windows draait. Wil je wel werken met een 64 bit Ubuntu versie, dan is een dualboot een betere optie, persoonlijk vind ik een dualboot te prefereren boven een Wubi installatie.

Omdat ik eerst eens wil kijken of ik Ubuntu handig vind, had ik besloten het zo te doen. Nou vond ik dit op de Ubuntu site:
"Standaard wordt de 64-bit versie gedownload: geschikt voor alle moderne computers. Voor een oudere 32-bit computer moet Wubi worden gestart met de optie "--32bit"."

Maar hoe kan je Wubi openen met die optie? Ik heb al gekeken bij compatibiliteit maar daar stond niks bij. Dus moet ik het dan typen bij CMD?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/12/08, 17:52:42 »
32-bit Ubuntu is sowieso het  beste, ook bij de allermodernste processoren, en ook bij meer dan 3 GB RAM-geheugen: http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze#TOC-De-32-bits-versie-of-de-64-bits-ver

Nog steeds.  :)

Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/12/08, 17:55:18 »
32-bit Ubuntu is sowieso het  beste, ook bij de allermodernste processoren, en ook bij meer dan 3 GB RAM-geheugen: http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze#TOC-De-32-bits-versie-of-de-64-bits-ver

Nog steeds.  :)

Oke! Het is me nu gelukt met het commando START wubi.exe --32bit
Alleen nu staat er bovenaan in Wubi: "U staat op het punt om Ubuntu 10.04.1 te installeren." maar Ubuntu 10.10 is de nieuwste en Wubi heb ik net gedownload (laatste versie, en dit doet hij ook als ik hem zonder 32bit installeer).
« Laatst bewerkt op: 2010/12/08, 17:57:41 door MBDesignerNL »

Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/12/08, 18:06:00 »
Loop anders deze link https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide eens door, dan zou het toch moeten lukken. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Geinstalleerd op USB en nu geen Windows meer?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/12/08, 19:56:25 »
Loop anders deze link https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide eens door, dan zou het toch moeten lukken. :)

Het is gelukt! Hij draait super nu! Heel erg bedankt iedereen!