Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met Windows7 na Crash  (gelezen 6678 keer)

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #25 Gepost op: 2014/05/23, 14:25:34 »
@Nero  Heb de installatie Ubuntu Live op USB stick gedaan. Kan in wekblad op stick komen door optie 'uitproberen of installeren' weg te klikken d.m.v. x. Hoe kan ik nu SMART uitproberen? Ik ken dit niet.

@Pking Hoe kan ik nagaan of de HD kapot is?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline PKing

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #26 Gepost op: 2014/05/23, 14:51:41 »
Even zoeken met "schijfbeheer" en dan ergens een tabblad smart gegevens, daar zou normaal gesproken duidelijk moeten worden of de schijf nog goed is....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #27 Gepost op: 2014/05/23, 16:33:11 »
Hoe kan ik nu SMART uitproberen? Ik ken dit niet.

'k Had het je in een ander topic van je uitgelegd. ;)

Cme, in Ubuntu 12.04, dus waarschijnlijk ook wel in 14.04, zit het programma Schijfgereedschap. Dat heeft o.a. een optie om de gezondheid van een harde schijf te controleren. Je opent het via het typen van de naam in de Dash (dat is het bovenste pictogram in de balk aan de linkerkant van het scherm).
In Schijfgereedschap klik je aan de linkerkant van het venster op de bewuste harde schijf en daarna aan de rechterkant op 'SMART-gegevens'. In het volgende venster aan de rechterkant klikken op 'Zelftest uitvoeren'.

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #28 Gepost op: 2014/05/24, 15:24:25 »

In het volgende venster aan de rechterkant klikken op 'Zelftest uitvoeren'.
' k heb de uitvoerige SMART-zelftest gedaan maar: ' Zelftest = mislukt'  ' Drempelwaarde niet overschreden' en ' 1 foute sector' . Deze laatste is niet herschreven of herstelt want het mislukte uiteindelijk na 5 uur zelftest. Wat zegt het mislukken?
Draai Ubunt overigens nu op een Live USB, waar geen  ' System program problem detected'  wordt gegenereerd.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #29 Gepost op: 2014/05/24, 18:45:00 »
' k heb de uitvoerige SMART-zelftest gedaan maar: ' Zelftest = mislukt'  ' Drempelwaarde niet overschreden' en ' 1 foute sector' . Deze laatste is niet herschreven of herstelt want het mislukte uiteindelijk na 5 uur zelftest.

Kies de korte zelftest eens, die staat standaard geselecteerd en duurt maar een paar minuten.

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #30 Gepost op: 2014/05/25, 21:58:18 »
@Mikkel Korte SMART lukte! bijlage 1a
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #31 Gepost op: 2014/05/25, 21:58:56 »
@Mikkel Korte SMART gelukt! zie bijlage 1b
« Laatst bewerkt op: 2014/05/25, 22:12:37 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #32 Gepost op: 2014/05/25, 23:25:57 »
Slechts 1 slechte sector, dat kan nooit jouw problemen veroorzaken, lijkt mij. Maar waardoor die dan wél veroorzaakt worden.....? ???
Het schiet weinig op zo, hè? :(  Je kunt nog steeds Windows niet installeren, Ubuntu draai je nog steeds vanaf een live-usb-stick en de harde schijf maakt (ratelende) geluiden die je voorheen niet hoorde?

Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #33 Gepost op: 2014/05/26, 08:00:42 »
Één slechte sector hoeft nog niet veel te zeggen. Hoewel het wel wat snel is met nog geen 4 maanden aan werkuren.
Wel kan die slechte sector de eerste Windows installatie om zeep heeft kunnen helpen.

Misschien toch wat anders dat staat te ratelen?
De ventilator misschien? CD/DVD-speler?

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #34 Gepost op: 2014/05/26, 15:11:14 »
@Mikkel, @Erik Krom>
-Bedankt voor het kijken naar de SMART bevindingen.
4 maanden werkuren verbaasde mij ook. M' n Laptop is een Vaio uit 2007/8 Stond Vista op. Upgrade naar W7 maakte dat ik geen beschikking meer had over Win7. Deze heb ik nieuw (hoe dom) aangeschaft.
-Het ratelen is geluwd, ik heb het, nadat ik dit vermelde niet meer gehoord. Heb me danook niet meer met Windows beziggehouden. Device klinkt heel rustig. (Zelfs als ik geen USB-stick gebruik/opstart.

-Vraag: Zou het ratelen door Windows die op de sector met t rode uitroepteken stond?

-Vraag: Weet iemand of het mogelijk is W7 te downloaden op een USB-stick, met mijn Product-Key de verificatie doen en Windows op deze manier te gebruiken? Ik heb wel een link die heel duidelijk vertelt hoe dat moet, maar dat is vanuit Windows opgesteld.

http://computertotaal.nl/smartphone/draai-uw-ubuntu-en-windows-7-vanaf-usb-op-elke-pc-25482






HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #35 Gepost op: 2014/05/26, 19:21:32 »
In een ander topic had je een paar links gepost naar rapporten van Boot Repair (als ik me niet vergis). Daarin stond iets over een I/O error, de raad om de harde schijf te controleren m.b.v. een bepaald commando en Windows daarna twee keer opnieuw op te starten.
Blijkbaar is er toch iets niet in orde met de harde schijf als ook Boot Repair(?) het heeft over een I/O error. Heb je misschien de mogelijkheid om de harde schijf uit je laptop te laten controleren door een pc waarop Windows geïnstalleerd staat?

Een laptop uit 2007/2008 is niet geschikt om nog de nieuwste Ubuntu te kunnen draaien, denk ik. Xubuntu is dan een betere keuze, of Linux Mint. Maar goed, eerst Windows er maar eens op zien te krijgen.

Offline jolo

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #36 Gepost op: 2014/05/26, 20:54:46 »
Echter kan die ene slechte sector wel een reden zijn, om de probleem harddisk te testen met de diagnostische software van de harddiskfabrikant. Je kunt een bootable ISO op de website van de harddiskfabrikant downloaden.

Ikzelf heb een Samsung HM250JI harddisk. Deze heeft volgens Ubuntu' Schijven zelfs 19 slechte sectoren. Al staan die bij mij dan bij ID 5 Reallocated Sector Count. Echter is deze schijf volgens Estool na een surface leestest van anderhalf uur, nog steeds in orde: Your HDD has no error!!!
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #37 Gepost op: 2014/05/27, 11:45:18 »
Je kunt een bootable ISO op de website van de harddiskfabrikant downloaden.
Quote]
Kan ik hiermee hardware testen? Is dat dan gerelateerd aan typenr. etc? Het nr. kon ik nl niet meer vinden bij Sony.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #38 Gepost op: 2014/05/27, 11:50:38 »
In een ander topic had je een paar links gepost naar rapporten van Boot Repair (als ik me niet vergis). Daarin stond iets over een I/O error, de raad om de harde schijf te controleren m.b.v. een bepaaldcommando.
Hoe doe ik de controle waar je het over hebt?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #39 Gepost op: 2014/05/27, 11:57:40 »
In een ander topic had je een paar links gepost naar rapporten van Boot Repair (als ik me niet vergis). Daarin stond iets over een I/O error.
Input/Output. Herinner me dat de aanwijzing in DOS belettering (als de installatie fout gaat) 'cheque cable'. Kan dit hierop wijzen?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #40 Gepost op: 2014/05/27, 12:02:38 »

Een laptop uit 2007/2008 is niet geschikt om nog de nieuwste Ubuntu te kunnen draaien, denk ik. Xubuntu is dan een betere keuze, of Linux Mint. Maar goed, eerst Windows er maar eens op zien te krijgen.
Wat geeft Ubunt aan als de device niet geschikt zou zijn? Ik heb nl. het idee dat U14.04 LTS prima draait, behalve de systeem fout meldingen. Want als ik Ubuntu draai vanaf een USB dan zijn er geen foetmeldingen.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #41 Gepost op: 2014/05/27, 12:23:16 »
Ik vond:
http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool
'K ga dit uitproberen :)
Toevoeging: of begrijp ik iets niet? Ik heb nl. een offieciele W7 DVD, is installeren via ISO op USB dan onzin?
« Laatst bewerkt op: 2014/05/27, 13:04:13 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #42 Gepost op: 2014/05/27, 18:59:30 »
Hoe doe ik de controle waar je het over hebt?
Voor zover ik me kan herinneren was het een commando dat je in Windows in een DOS-prompt moet typen, iets met /f....?

Herinner me dat de aanwijzing in DOS belettering (als de installatie fout gaat) 'cheque cable'. Kan dit hierop wijzen?
Heb je al eens gecontroleerd of alle kabels nog wel goed vastzitten? Anders even loshalen en opnieuw goed vastdrukken.
Zitten alle kabeluiteinden wel in de bijbehorende ingang?

Wat geeft Ubunt aan als de device niet geschikt zou zijn? Ik heb nl. het idee dat U14.04 LTS prima draait, behalve de systeem fout meldingen. Want als ik Ubuntu draai vanaf een USB dan zijn er geen foetmeldingen.
Als Ubuntu 14.04 te 'zwaar' zou zijn voor je laptop, dan zal Ubuntu dit niet echt aangeven, maar je merkt het bijvoorbeeld aan het ontzettend traag openen en werken van programma's, denk ik. Maar als 14.04 soepeltjes loopt vanaf een live-usb-stick en je krijgt geen foutmeldingen, dan zal ie meestal ook geen problemen opleveren na de installatie.

Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #43 Gepost op: 2014/05/28, 08:08:15 »
Voor zover ik begreep draaide Ubuntu eerst prima en zijn de foutmeldingen pas gekomen toen de schijf een ratelend geluid begon te maken.
Hier mee lijkt het systeem gewoon geschikt te zijn en geven de foutmeldingen aan dat er echt iets niet goed is.

Wat zijn de exacte meldingen?

Verder zoals Mikkel al aangeeft. Koppel de hdd eens los, controleer of de contacten genoeg schoon zijn en steek hem er weer in.

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #44 Gepost op: 2014/06/05, 16:43:52 »
Is een nieuwe laptop zinvol in aanschaf als er geen SSD-schijf inzit?

ḱ ga inzien dat mijn favoriete laptop waar ik mee werk het echt gaat opgeven! Ubuntu wordt geaccepteerd maar het volledig leeghalen van de HDD en opnieuw installeren van Win7, leerde mij dat het echt een aflopende zaak is. Win7 deed het aanvankelijk uitstekend! Zelfs na enkelen keren opnieuw opstarten. Daarna Ubuntu geïnstalleerd en dat leek ook goed te gaan. Toch na een dag verschenen dezelfde foutmeldingen in Ubuntu na het openen ervan. Windows geopend! De storings-geluiden die bij het openen ontstonden, waren erg luid en had ik nog nooit gehoord. Terug naar Ubuntu waar het rode uitroepteken weer bij de partitie waar Win7 stond.
Ook Linux Mint 13 Maya heeft vastlopers, ik dacht: dan maar een hele lichte OS maar ook dit werkt niet. Ubuntu doet het nog het best!
Mijn oog is nu gevallen op een LapTop met goede kloksnelheid, heeft 8 Ram geheugen maar er zit geen SSD schijf in.

Terugkomend op mijn vraag:> heeft de aanschaf van een LapTop, (zonder SSD-schijf) zin?
« Laatst bewerkt op: 2014/06/05, 16:49:56 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #45 Gepost op: 2014/06/05, 18:23:11 »
Ik weet niet wat de specificaties zijn van je huidige laptop.
Als deze gewoon naar wens werkte en je hebt geen zware simulaties of grafische programma's zou ik investeren in alleen een nieuwe harde schijf of juist dan een ssd.

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #46 Gepost op: 2014/06/05, 20:41:58 »
Ik weet niet wat de specificaties zijn van je huidige laptop.
Als deze gewoon naar wens werkte en je hebt geen zware simulaties of grafische programma's zou ik investeren in alleen een nieuwe harde schijf of juist dan een ssd.
De device is verouderd, een Windows Vista. De vraag is: heeft het zin om een nieuwe LapTop te kopen die geen SSD-schijf heeft ingebouwd. Met het idee dat ik, in dat geval, een verouderd systeem zou kopen, doet me aarzelen. SSD-schijven is toch waar het naar toe gaat?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline jolo

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #47 Gepost op: 2014/06/05, 21:06:58 »
Dat hangt er vanaf wat je met de laptop wilt doen. Als je budget niet hoog genoeg is, voor een laptop met een SSD schijf, zou je eventueel een laptop met een hybrid-HDD kunnen overwegen. Probeer eventueel een laptop te kiezen via tweakers pricewatch http://tweakers.net/categorie/496/laptops/producten/

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #48 Gepost op: 2014/06/10, 23:32:41 »
Dat hangt er vanaf wat je met de laptop wilt doen. Als je budget niet hoog genoeg is, voor een laptop met een SSD schijf, zou je eventueel een laptop met een hybrid-HDD kunnen overwegen. Probeer eventueel een laptop te kiezen via tweakers pricewatch http://tweakers.net/categorie/496/laptops/producten/

Top! 'k was vergeten dat Tweakers een uitgebreide systeemgegevenslijst heeft en heb aldaar een hybrid-HDD gevonden en is inmiddels in mijn bezit. Bedankt!
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Probleem met Windows7 na Crash
« Reactie #49 Gepost op: 2014/06/10, 23:35:50 »
Iedereen bedankt! ik ga dit Onderwerp sluiten. Heb dus een andere/nieuwe computer waar zich andere problemen voordoen inzake Installatie Ubuntu.
Cme
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)