Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu ergerlijk traag  (gelezen 10117 keer)

Offline mp

  • Lid
Re: Xubuntu ergerlijk traag
« Reactie #25 Gepost op: 2010/06/26, 15:52:41 »
Dit is behoorlijk dringend. Ik ben vandaag niet zo lang thuis, en mijn ouders willen echt een oplossing. Dit is niet te houden zo. Desnoods gaan ze terug naar windows :(
Tja, dwingend, ik snap ze wel hoor.

Beetje dwingend he.. jouw ouders!  :-)
XP er op zetten is ook niet een gevalletje 'even'.


Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu ergerlijk traag
« Reactie #26 Gepost op: 2010/06/26, 16:17:19 »
Lubuntu proberen of hieronder,

Je kan ook eens lxde installeren, in ubuntu gaat dit of het in xubuntu gaat weet ik niet, maar ik denk het wel. dit is een lichte grafische omgeving.
Indien je automatisch inlogd, uitloggen en naam ingeven en onder lxde kiezen.

Offline mp

  • Lid
Re: Xubuntu ergerlijk traag
« Reactie #27 Gepost op: 2010/06/26, 16:30:58 »
Het probleem is niet dat de distributie te zwaar is. Als ik 'top' draai, zie ik dat slechts de helft van mijn ramgeheugen in gebruik is, idem met processor. Er moet een behoorlijk stevig ander probleem zijn.

Ik heb hier net xubuntu 10.04 op een volledig andere pc geïnstalleerd (ook maar 256 MB RAM), en hetzelfde probleeem: alles loopt heel traag. Ik heb die computer ook op een volledig andere manier geïnstalleerd (met xubuntu-alternate).

Ik word hier bijzonder kregelig van.

Ben nu Hardy aan het downloaden en ga die opnieuw installeren. Die wordt nog een jaar up to date gehouden. Daarna, tja, geen idee.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Xubuntu ergerlijk traag
« Reactie #28 Gepost op: 2010/06/26, 17:12:35 »
Hallo

Ik zou toch nog dat advies van jan11000 proberen. Een tijdje geleden was het bijna een vuistregel
om ipv. gnome een xfce (xubuntu) desktop te draaien op een al wat oudere computer.
Maar Xfce ontloopt een kale gnome qua resources niet veel. En er is inderdaad een verschil
tussen xfce 8.04 en xfce 10.04; het ding is natuurlijk ook verder ge-evolueerd; lees meer
toeters en bellen en 'weegt' tegenwoordig iets meer dan vroeger.

Lubuntu is dan een mooi licht alternatief, waar ik vroeger bijv. icewm (nogal kaal) zou inzetten
is lubuntu zeer zeker ook op zijn plaats.
De machines die bijv. via het forum voor Gambia zijn klaargemaakt, staan ook praktisch allemaal op
gnome, ondanks dat er wel wat oudere machines tussen zaten. Het uitschakelen van de desktop effecten
en het opstarten van niet nuttige opstarttoepassingen en diensten cq. het bijplaatsen van meer
geheugen had veel meer effect dan klakkeloos Xubuntu toepassen(ook daar is wel in te snoeien trouwens).

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2010/06/26, 22:40:03 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline MKe

  • Lid
Re: Xubuntu ergerlijk traag
« Reactie #29 Gepost op: 2010/06/26, 21:55:27 »
Het lijkt me gewoon zeer waarschijnlijk dat het de aansturing van de grafishe kaart is. Vond hier een handleiding:

http://www.sucka.net/2010/04/how-to-install-nvidia-video-driver-in-10-04-lucid-lynx/

Citaat
   1. Open your favorite terminal (ie. Applications->Accessories->Terminal) and uninstall any and all nvidia components installed.

      $ sudo apt-get purge nvidia*

   2. Next we need to blacklist “nouveau”.  Do so by adding the following into /etc/modprobe.d/blacklist.conf with your favorite text editor.

      blacklist nouveau

   3. Install the latest official stable driver from the repository

      $ sudo apt-get install nvidia-current

   4. Next we’ll load the Nvidia kernel module

      $ sudo modprobe nvidia-current

   5. Verify it’s successful entry via lsmod like so

      $ sudo lsmod | grep -i nvidia

   6. And one last step, we must create the Nvidia configuration file.

      $ sudo nvidia-xconfig

Offline mp

  • Lid
Re: Xubuntu ergerlijk traag
« Reactie #30 Gepost op: 2010/06/29, 10:31:56 »
Thanks, dat probeer ik volgend weekend zeker!