Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: crash!  (gelezen 995 keer)

Offline avl

  • Lid
crash!
« Gepost op: 2012/12/17, 18:15:12 »
Op mijn machine met 1 schijf opgedeeld in c: en d: heb ik op c windows 8 (ca 100 GB) en Ubuntu 12.10 (ca 55 GB) staan. Op d: (ca 75 GB) staat een klein beetje windows.
Ik wilde wat van d: overhevelen naar de partitie van Ubuntu. Via een programma "Partition Assistant Home Edition" wilde ik de situatie bekijken. In eerste instantie werd de voor mij bekende situatie weergegeven: in C een stuk als ntfs met windows 8 erop en een ander stuk als ext4 met Ubuntu erop. Zonder iets veranderd te hebben; alleen met properties kijken en zoeken of dat overhevelen inderdaad mogelijk was bleek de partitie van Ubuntu nu "unformatted" te zijn.
Programma gesloten en herstart gedaan vanuit W-8 en dan krijg ik na opstart: No such partition found Grub rescue> -  in plaats van het menutje waarin ik tussen Ubuntu en W-8 kan kiezen.
Met een CD met een iso van Ubuntu 11.* kan ik de W-8 partities allemaal zien en documenten openen, maar de Ubuntu partitie op de C schijf ziet hij niet! En dit bericht heb ik zo gemaakt.
Ik heb wel een backup van 2 maanden geleden maar ik hoop dat iemand iets weet dat ik daar niet op terug hoef te vallen.


Re: crash!
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/17, 20:55:09 »
Ik begrijp je probleem niet helemaal, maar heb ik het correct dat je probleem is dat Windows 8 Ubuntu niet kan zien?
Als dat zo is klopt dit gewoon en is alles juist geïnstalleerd.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline avl

  • Lid
Re: crash!
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/17, 21:26:02 »
Hallo Cheap applications, nadat ik een herstart had gedaan vanuit W-8 kreeg ik niet het gebruikelijke menu'tje van Grub voor een dual boot terug waaruit je kan kiezen tussen in mijn geval Ubuntu en Windows. In plaats daarvan in een zwart scherm: no such partition found. Een paar keer CTRL-Alt-Del geprobeerd: geen verandering.
In die machine kan ik dus niets meer opstarten!

Re: crash!
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/17, 21:52:00 »
Dat "Partition Assistant Home Edition" is zeker een of ander Windows programma? Zo ja, dan is dit de boosdoener van het verpesten van je partities. Ik ken het programma niet, ik vermoed dat vele anderen op dit forum het ook niet kennen en ik zal mogelijk met anderen er dus volledig achter staan dat dit geen ondersteunde software zal zijn. Wij werken hier liever met Gparted, of eventueel met Schijfbeheer, maar daar zal het dan ook bij blijven. Deze software wordt niet voor niets gebruikt, immers, deze software is voor ons als een doorgewinterde veteraan. Ik persoonlijk heb dan ook nog nooit van vreemd gedrag bij deze twee applicaties gehoord.

Wat op dit moment je beste gok zou zijn is door even te kijken via een LiveCD met Gparted of je de ext4-partitie van Ubuntu nog ziet.

Ziet hij de partitie correct?
Ga dan over op het herstellen van de GRUB.
Ziet hij de partitie niet correct? (Dus corrupt, leeg of iets anders wat geen ext2, 3 of 4 is)
Dan raad ik aan om een 1:1 kopie te maken van je harde schijf (of het Ubuntu gedeelte). Het herstellen van je Ubuntu partitie zou ik niet zo één twee drie weten, hopelijk dat iemand anders daar mee kan helpen.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline avl

  • Lid
Re: crash!
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/17, 23:32:25 »
bedankt voor de tip; nu te laat om verstandige dingen te doen. Morgen ga ik het proberen en dan meld ik weer.

Offline avl

  • Lid
Re: crash!
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/18, 18:15:47 »
Hallo Buzzin, ik heb inderdaad naar de indeling gekeken met een windows programma. Het is overigens geen wubi installatie, maar, toentertijd, een installatie vanaf een cd waar ik gekozen heb voor een dual boot.
Ik ga dan ook proberen de schijf met gparted (die op de iso moet staan?) te bekijken.
Ik zal me met de resulatten terugmelden.

Offline avl

  • Lid
Re: crash!
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/18, 22:12:02 »
Via de cd kon ik gparted starten en dat gaf eigenlijk hetzelfde beeld als wat ik bij de windows partitie programma's heb gezien.
Ik probeer een screenshot toe te voegen.
Kan iemand daar iets mee?

Offline vanadium

  • Lid
Re: crash!
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/19, 11:48:39 »
Je linux partitie is inderdaad verdwenen. Het zal herinstalleren worden. Ik zou hierbij ook herpartitioneren: sda5 en sda3 verwijderen, dan een extended partitie maken die de ganse ruimte na sda2 omvat, en dan in de extended partitie 1) een systeempartitie voor Ubuntu, 2) een swap partitie voor ubuntu en 3) een nieuwe ntfs partitie (in plaats van je huidige sda5).

Met je huidige configuratie kan je nog hoogstens één partite bijmaken: je kan dus geen swap partitie meer voorzien.

Offline avl

  • Lid
Re: crash!
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/20, 11:52:39 »
Er zit waarschijnlijk nix anders meer op, vanadium!
Ondertussen heb ik met Boot-repair geprobeerd eea weer te ontsluiten. Het programma heeft de bootsector in een partitie PQSERVICE teruggezet en dat is een diagnose programma van Acer. En dus startte hij op met Windows-Xp en stelde voor de hele boel maar te formatteren...
Daarom maar met de cd opgestart en met gparted gekeken.
Geprobeerd om een optie: attempt data rescue te starten en dan zegt gparted dat hij het commando: gpart niet kan vinden. Dat blijkt een apart programma'tje te zijn maar dat kon ik aan de gang krijgen.

Zou een ultieme poging de moeite waard zijn om de PQSERVICE partitie te formatteren naar ntfs en dan boot-repair opnieuw zijn werk te laten doen?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: crash!
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/20, 13:28:18 »
Wanneer je van puzzelen houdt, dat ben je leuk bezig, de vraag is alleen of het lukt.
Een nieuwe installatie kost je ongeveer één uur, je bent alleen de bestaande data kwijt .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline avl

  • Lid
Re: crash!
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/22, 20:43:23 »
Inmiddels heb ik W-8 weer aan de praat gekregen. Een W-7 herstelschijf van begin dit jaar zag dat er een W-8 programma aanwezig was en gaf een herstel optie. Die bleek niet tot het gewenste resultaat te leiden: een opstart met W-8. Wel meldde het dat de boot op schijf d: was neergezet.
Toen heb ik weer met de ubuntu-cd gparted gestart en in de rij van sda-2 met ntfs format in de kolom Flag boot aangevinkt. Die verdween toen bij sda-1 en waarachtig de boel startte weer op zonder verliezen!
Nu Ubuntu nog...
Bedankt voor de vele tips