Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] ubuntu en windows 8  (gelezen 2634 keer)

Offline nobody

  • Lid
[Opgelost] ubuntu en windows 8
« Gepost op: 2012/10/31, 15:26:33 »
Hallo allen,

Ik heb windows 7 geupdate naar windows 8, maar nu is er geen dualboot meer. Ook kan ik ubuntu niet opnieuw instaleren. Ubuntu staat nog wel op de harde schijf. Weet iemand een oplossing?

Met vriendelijke groet
« Laatst bewerkt op: 2012/11/05, 12:26:37 door Brumm3l »

Re: ubuntu en windows 8
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/31, 15:32:18 »
Boor-repair-disk downloaden http://sourceforge.net/p/boot-repair-cd/home/Home/

en op een usb stick zetten via http://sourceforge.net/projects/unetbootin/  of op cd branden.

Opstarten van cd of usb en schermen volgen.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/31, 15:50:45 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline nobody

  • Lid
Re: ubuntu en windows 8
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/31, 15:33:31 »
Bedankt,

Ga het nu gelijk proberen.


Offline nobody

  • Lid
Re: ubuntu en windows 8
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/31, 17:15:24 »
Hoi Pjotr,

Dat gaat niet lukken, tijdens het opstarten begint hij automatisch met windows, ondanks het feit, dat hij in de boot met de dvd op zou moeten starten. Onder windows 7 was dat dus geen enkel probleem.

Offline Dave

  • Lid
Re: ubuntu en windows 8
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/31, 18:37:28 »
de DVD eens wat opwrijven want als die goed is en de pjuter heeft de dvd als eerste staan moet die er ook inkomen ongeacht het systeem.

Re: ubuntu en windows 8
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/01, 19:41:59 »
Vaak heb je tegenwoordig (vooral bij laptops) ook een optie om in het begin aan te geven vanaf welk medium moet worden geboot.
Lees hiervoor de handleiding even na.

Re: ubuntu en windows 8
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/01, 20:55:20 »
Vaak heb je tegenwoordig (vooral bij laptops) ook een optie om in het begin aan te geven vanaf welk medium moet worden geboot.
Lees hiervoor de handleiding even na.

Klopt. Ik weet dat het bij HP Esc is en bij Lenovo F12 (na op het OEM-screen op Enter te hebben gedrukt (Lenovo)).

Offline nobody

  • Lid
Re: ubuntu en windows 8
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/03, 03:52:15 »
Hallo allen,

Bedankt voor jullie reacties........ maar heb uiteindelijk de harde schijf helemaal schoongemaakt, windows 8 opnieuw geinstalleerd, maar de dvd lezen ho maar. Hij wordt door windows wel gewoon gezien. Dus die is in orde. Gaat op de een of ander manier gewoon niet met windows 8. Wubi dan maar, heeft niet mijn voorkeur, maar dat lukt zonder probleem.

Dank allen!

Re: ubuntu en windows 8
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/03, 08:23:43 »
Aangezien het met W7 wel goed gaat en met W8 de cd/dvd-rom niet eens start ben ik bang dat W8 iets uitspookt.
Zou dit niet iets met het hele secureboot te maken kunnen hebben?

Re: ubuntu en windows 8
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/03, 10:42:58 »
Nee want secure boot is een bios-instelling dus dan zou het met W7 ook mis moeten gaan.

Offline softbart

  • Lid
Re: ubuntu en windows 8
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/04, 09:47:55 »
Nee want secure boot is een bios-instelling dus dan zou het met W7 ook mis moeten gaan.
??

groet,

Theo

Re: ubuntu en windows 8
« Reactie #12 Gepost op: 2012/11/04, 11:59:58 »
Nee want secure boot is een bios-instelling dus dan zou het met W7 ook mis moeten gaan.

Sorry Vistaus, maar wat zou het dan wel kunnen zijn?
Wat zorgt ervoor dat bij het installeren van W8 het opeens onmogelijk is om van een linux CD/DVD of USB te starten?

Tuurlijk zou ik zelf willen proberen om beter kunnen analyseren wat het zou kunnen zijn.
Maar ik heb nou eenmaal niet zo'n systeem hier.

Offline nobody

  • Lid
Re: ubuntu en windows 8
« Reactie #13 Gepost op: 2012/11/04, 19:04:54 »
Hoi allen,

Op de oude manier, zoals bij windows 7 is dus echt niet mogelijk! Geen idee waarom, maar hier is een link waarbij het via een omweg wel mogelijk is.

http://www.intowindows.com/dual-boot-windows-8-and-ubuntu/  het is alleen in het Engels, maar dat mag voor de meeste onderons geen probleem zijn.


Re: ubuntu en windows 8
« Reactie #14 Gepost op: 2012/11/05, 00:17:21 »
Hoi Pjotr,

Dat gaat niet lukken, tijdens het opstarten begint hij automatisch met windows, ondanks het feit, dat hij in de boot met de dvd op zou moeten starten. Onder windows 7 was dat dus geen enkel probleem.

Dat is idd. erg vreemd, want de bios bepaald vanaf welk medium wordt opgestart, en geeft het stokje vervolgens door aan de bootloader op dat medium. In de opstartcyclus is het besturingssysteem op dat moment nog helemaal niet actief, die wordt pas door de bootloader aangeroepen. In feite is het volgens mij onmogelijk dat Windows 8 de bios heeft aangepast, daarvoor zou deze namelijk geflashed moeten worden, wat volgens mij zeker niet automatisch zou moeten gebeuren.

Al met al is het een heel vreemd verhaal..

Heb je een legale Windows 8 gebruikt?

« Laatst bewerkt op: 2012/11/05, 00:19:07 door Thomas de Graaff »