Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toetsenbord config MEDION MD42200  (gelezen 4588 keer)

Toetsenbord config MEDION MD42200
« Gepost op: 2006/05/24, 23:03:19 »
Hoi Iedereen,

Ik heb een zeer specifieke vraag waar ik me voor een deel voor schaam, maar ik hoop dat jullie dit door de vingers zien.

Ik bezit een Medion MD42200 (laptop) met oa. Wlan: 0000:02:06.0 Network controller: Intel Corp. PRO/Wireless 2200BG (rev 05).
Nu ik denk dat ubuntu mijn wireless netwerkkaart herkent, want als ik ga naar Systeem>beheer>netwerk staat de kaart tussen de lijst (niet geconfig).
Nu is er een tof extratje van medion om de kaart op en af te zetten (ongeacht of hij aan staat of niet) door middel van de antenne aan-uit te schakelen. Dit gebeurt echter door een extra toets op het toetsenbord (cfr sneltoets naar email, internet,...)

Het probleem laat zich al raden: die toetsen werken niet met linux.
Ik dacht: ik ga eens in de instellingen zoeken en vond het menu toetsenbord bij beheer. Hier vond ik verschillende voorgeprogrameerde toetsenconfigs, maar niet de mijne. Toch heb ik er paar geprobeerd met in de naam laptop, internet,... Dit laatste zonder resultaat.

Daarna ben ik eens gaan internet googlen en vond volgende site:
http://www.talkaboutsoftware.com/group/linux.debian.laptop/messages/7874.html

Hier was een verwijzing naar deze duitstalige site:
http://www.hollstegge.de/md42200/wlan.php

En dit is het deel van van de vraag waar ik me voor schaam. Hoewel in het 3talig belgie woon, bezit ik in de verste verte onze 3de landstaal niet. Ik heb deze in het humaniora ontweken door volledig te gaan voor de wetenschappen.
Toch niet opgegeven heb ik deze tekst eens aangepakt met een Duits-Nl woordenboek, en ik versta hem een klein beetje. Moest ik nu ook perfect omkunnen met linux, zou ik geen probeem hebben. Maar ik nu pas met Linux begonnen ben, durf ik niet zo goed zelf te experimenteren. Zeker niet als de handleiding in een ongekende taal is.
Kan iemand mij dus helpen, al is het gewoon door de tekst te vertalen.

Wat ik er van kan opmaken is het een studie en behandelt:
Eerst gaat het over hoe linux mijn kaart detecteert. Maar dit is denk ik bij mij in orde (zie inleiding)
Vervolgens heeft hij het over de toets die ook bij mij niet werkt. Hij zegt dat hij een "Treiber" (?driver?) genaamd acerhk gevonden heeft, maar deze werkt niet 100%. Toch staat in de pagina naar waar hij daarvoor verwijst mijn type vermeld (MD42200).
Daarna heeft hij zelf een script geschreven om deze toets te laten werken. En vanaf hier geraak ik volledig het noorden kwijt.

Kunnen jullie me helpen? Wat kan ik het beste doen toch nog gaan voor die acerhk drivers, enz....

Vriendelijke Groeten,
Arvid Van Essche

Toetsenbord config MEDION MD42200
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/25, 13:42:02 »
Ha, acerhk lolligheid :/ Een vriend van me heeft exact hetzelfde probleem gehad. Ik zal eens aan hem vragen hoe hij het opgelost heeft (ja, het is opgelost :))

Toetsenbord config MEDION MD42200
« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/25, 18:11:15 »
owkey, gelukkig dat een oplossing bestaat.
Hopelijk tot snel hoors...

Dank bij voorbaat
Arvid Van Essche

Toetsenbord config MEDION MD42200
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/10, 18:21:52 »
Oke, beste mensen,

Ik heb een oplossing gevonden om de sneltoetsen(wlan, browser, mail, ...) op een laptop toetsenbord te laten werken.
Ik zal hier de oplossing neerpennen, zodat mensen die hetzelfde probleem hebben er sneller aan uit zijn.

Hetgene dat je nodig hebt zijn de acerhk-drivers. deze drivers kan je op volgende link downloaden. Op deze site staan ook alle laptops waarvoor de driver werkt.
http://www2.informatik.hu-berlin.de/~tauber/acerhk/

download de rpm-file. En zet hem om via het command alien naar .deb.
sudo alien acerhk_XXXX.rpmNu installeer je de file
sudo dpkg -i acerhk_XXXX.debVanaf nu wordt het laptopspecifiek. Ofwel werken ze al! Ofwel zal je nog iets moeten invoeren. En dat zal van model tot model verschillend zijn.
Ik werk met een Medion MD42200 en voor deze notebook zal je volgend moeten doen.

De driver herkent de notebook als een ander model van Medion.
Daarom zal je volgende code (elke keer je opstart moeten ingeven)
sudo modprobe acerhk force_series=42200 autowlan=1Nu zouden je knoppen moeten werken.
Zou je wlan-key niet goed werken. Dan kan je deze ook aanzetten met volgend command:
sudo echo 1 > /proc/driver/acerhk/wirelessledopm: als je 1 door 0 verandert zet je de antenne van je Wlan uit.


Indien er nog problemen zijn, kan je me altijd mailen.

Vriendelijke Groeten,
Arvid Van Essche