Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten Ubuntu zelf  (gelezen 860 keer)

schipleon

  • Gast
Opstarten Ubuntu zelf
« Gepost op: 2007/10/14, 15:59:34 »
Ik ben vrij nieuw met Linux om mee te beginnen.

Ik heb Ubuntu alternate geinstalleerd op een laptop! Nu gaat alles goed en krijg ik inlogscherm te zien.
ik voer daar login oem in, zoals aangegeven bij de installatie. En vervolgens mijn wachtwoord, waarna hij gaat laden en komt hij bij " ubuntu:~$ "uit, dus een opdrachtprompt lijkt me. Maar hoe start ik nou dan Ubuntu op???

Alvast hartelijk bedankt!

Mvg
Leon

Offline jahar

  • Lid
Opstarten Ubuntu zelf
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/14, 16:28:40 »
mmm lijkt iets mis te zijn met het opstarten van de grafische omgeving?

je zou (zonder code) startxkunnen intypen.

Of wellicht de grafische  instellingen veranderen?

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorgde laatste code vereist wellicht wel wat kennis over de instellingen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Opstarten Ubuntu zelf
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/14, 16:36:05 »
Doe eens dit:

1. start Ubuntu op in Recovery Mode (herstelmodus). Tweede keuze in het menu van opstartlader Grub.

Zie je normaliter geen opstartmenu, druk dan tijdens het begin van de opstart een paar keer op de Escape-toets: dan krijg je het Grubmenu te zien.

Op het einde van de Recovery Mode-opstart krijg je een DOS-achtig terminalscherm.

2. tik in:
sudo apt-get install xresprobe  (gevolgd door Enter)

Dit installeert het pakket xresprobe. Dit helpt bij het herkennen van je beeldscherm en videokaart. Mogelijk ontbreekt dit pakket nog bij jouw systeem.

3. tik in:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Nu start er een vragenriedel. Ga meteen akkoord met elk voorgesteld antwoord; maak geen eigen keuzes. Op 1 uitzondering na: kies op het einde voor 16-bits kleurendiepte, en dus niet voor de voorgeselecteerde 24-bits.

Bediening met Tabtoets, *binnenste* Entertoets, spatiebalk en pijltjestoetsen.

Hiermee herconfigureer je je grafische omgeving.

4. tik in:
sudo reboot

Nu herstart je PC. Probeer nu om Ubuntu normaal op te starten.

Helpt dit?

Groet, Pjotr.

schipleon

  • Gast
Opstarten Ubuntu zelf
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/14, 16:47:07 »
Hartelijk dank voor de snelle reactie! =)

Ik heb het geprobeerd, zonder succes helaas. Blijf terugkomen bij die prompt.

Zijn er nog meer mogelijke oplossing of moet ik het opnieuw installeren?

Mvg
Leon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Opstarten Ubuntu zelf
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/14, 16:50:54 »
Probeer eens een installatie met de Release Candidate (RC) van de nieuwe Ubuntu 7.10? Als je elke dag je updates binnenhaalt, dan is de RC over vier dagen exact identiek aan de finale versie van 7.10 (die op 18 oktober uitkomt). 7.10 heeft de allernieuwste hardware-herkenning aan boord.

Hier haal je de RC:
ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/7.10/ubuntu-7.10-rc-desktop-i386.iso

schipleon

  • Gast
Opstarten Ubuntu zelf
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/14, 16:53:28 »
Het gaat om een oude laptop met 128 MB ram, dus ik geloof niet dat deze zal gaan werken, of wel??

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Opstarten Ubuntu zelf
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/14, 17:11:36 »
Citaat van: schipleon
Het gaat om een oude laptop met 128 MB ram, dus ik geloof niet dat deze zal gaan werken, of wel??
Ho, 128 MB RAM.... Allez, dan kun je het beter proberen met de Xubuntu Alternate CD. Overigens: een volgende versie betekent niet, dat daardoor de hardware-eisen stijgen..... het is geen Windows, die de PC-fabrikanten te vriend moet houden!   :-)

Xubuntu is het lichtgewicht broertje van Ubuntu, speciaal voor oude PC's. Onder de motorkap is het dezelfde Ubuntu.

De Xubuntu Alternate CD haal je hier (de RC van 7.10, eveneens):
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/gutsy/rc/xubuntu-7.10-rc-alternate-i386.iso

Probeer het eens?

schipleon

  • Gast
Opstarten Ubuntu zelf
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/14, 17:13:02 »
Oke! Bedankt!

Ik zal het proberen. Ondertussen herinstalleer ik het nog eens.

Hartelijk bedankt voor de snelle reactie! ik meld wel of het gelukt is of niet.

Mvg
Leon