Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip voor Xubuntu: verhelp beeldfout bij veranderen venstergrootte LibreOffice  (gelezen 1646 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Als je in Xubuntu LibreOffice installeert, dan kun je beeldcorruptie krijgen wanneer je de venstergrootte van een LibreOffice-toepassing verandert. In elk geval in Xubuntu 12.04; ik heb dit niet gecontroleerd in Xubuntu 13.04. Waarschijnlijk geldt dit ook voor Lubuntu.

Als volgt verhelp je dat:
https://sites.google.com/site/computertip/libreoffice#TOC-Verhelp-beeldcorruptie-bij-verandering-van-venstergrootte
(punt 9, rechterkolom)

Doe er je voordeel mee!  :)

Goeie tip!

Voor 13.04 kun je trouwens dat commando vervangen door sudo apt-get install libreoffice-gtk3 zodat de integratie daar beter is :) (op 12.04 heb je dat pakket alleen als je de LO PPA gebruikt, op 13.04 is dat pakket standaard aanwezig in de pakketbronnen en in Ubuntu 13.04 geïnstalleerd)

Offline joop905

  • Lid
@Pjotr
Goed werk, bedankt.

Offline HarzG

  • Lid
... (op 12.04 heb je dat pakket alleen als je de LO PPA gebruikt, op 13.04 is dat pakket standaard aanwezig in de pakketbronnen en in Ubuntu 13.04 geïnstalleerd)
@Vistaus:
Vanaf 12.04 staan beide pakketten gewoon zonder ppa in de lijst van beschikbare software.

@Pjotr:
Ik heb het pakket al van begin af aan geïnstalleerd, maar desondanks komen er af en toe bij een mix van sommige zoom-instellingen met bepaalde venstergroottes "raar gevormde letters in 1 of 2 regels middenin" voor. Dat kan ik oplossen door 1 keer te minimaliseren en de het venster meteen weer te herstellen.
Verder heeft er m.i. ook de gekozen weergave mee te maken. Bij mij werken de instellingen het beste die in het plaatje te zien zijn. Maar dat kan bij iemand met een andere grafische kaart/driver/resolutie/scherm weer anders zijn.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline joop905

  • Lid
Zit standaard in Debian 7
libreoffice-gtk

@joop: En in Ubuntu dus ook. We hebben het hier over Xubuntu, niet over Ubuntu.

@HarzG: Klopt, maar omwille van de stabiliteit heb ik de PPA in mijn argument vermeld. libreoffice-gtk3 op 12.04 is ronduit instabiel en dat zeiden ze LO-ontwikkelaars zelf ook. De PPA en 13.04 zitten al een paar versies verder en dat pakket is nu stabiel gemaakt in de versie die in 13.04 en de PPA zit.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Zojuist vastgesteld: ook in Lubuntu 13.04 wordt libreoffice-gtk niet vanzelf meegetrokken bij installatie van (onderdelen van ) Libre Office. Overigens leidt dit gebrek in Lubuntu 13.04 niet, althans op mijn machine niet direct, tot beeldcorruptie bij venstergrootteveranderingen.

In elk geval frist het uiterlijk van LO er wel van op, als ik in Lubuntu 13.04 alsnog libreoffice-gtk installeer.

Verder lijkt libreoffice-gtk, althans als ik de omschrijving lees in Synaptic, niet specifiek te zijn gekoppeld aan gtk2. Misschien meer iets generieks?
« Laatst bewerkt op: 2013/05/15, 20:41:35 door Pjotr »

Klopt, met libreoffice-gtk geïnstalleerd pakt LO de kleuren en elementen ('widgets') van je GTK-thema :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Zit standaard in Debian 7
libreoffice-gtk
Dat heeft Debian dan beter geregeld.... het zou natuurlijk in Xubuntu en Lubuntu vanzelf meegetrokken moeten worden, wanneer je (onderdelen van) Libre Office installeert. Ik ga het eens aankaarten bij de ontwikkelaars, denk ik.