Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: matrox 450 driver, hoe installeer ik deze??  (gelezen 1098 keer)

charlesb

  • Gast
matrox 450 driver, hoe installeer ik deze??
« Gepost op: 2007/05/05, 21:00:05 »
Hoi,
Ik ben kersvers. Al heel trots dat ik Ubuntu (laatste versie) geinstalleerd heb gekregen op mijn pc. Alles lijkt te werken echter, mijn scherm zowel als mijn matrix 450 grafische kaart kunnen weliswaar 768 bij 1024 aan, maar de schermsoftware laat deze instelling niet toe. Het enige dat ik kan instellen is 800x600,73Hz) Bij matrox een linux driver opgehaald (matox_driver-x86_32-src-4.4.0.tar.gz)
Wat moet ik hiermee eigenlijk doen om deze te installeren in de Ubuntu omgeving?

Alvast bedankt!
Charles

dJnEvS

  • Gast
matrox 450 driver, hoe installeer ik deze??
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/05, 21:27:41 »
uitpakken naar bijvoorbeeld je bureaublad.
open terminal venster.
Toepassingen - > Hulpmiddelen - > Terminalvenster

cd Desktop
cd matox_driver-x86_32-src-4.4.0
cd ma
zal ook werken.. tab vult de bestandsnaam aan namelijk

./configure
sudo make
sudo make install
als configure fouten aan geeft. (errors) post ze hier.
Het kan zijn dat je programmatjes (pakketen) nodig hebt om de drivers te installeeren aangezien het source is..
een correcte compiler ofzo.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
matrox 450 driver, hoe installeer ik deze??
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/05, 21:34:01 »
Je kan het beste gewoon de met ubuntu meegeleverde drivers gebruiken. Als je in de terminal "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" intikt, dan kan je voor mga als driver kiezen en je eigen resoluties en refresh rates instellen. De rest als standaard laten staan !!

charlesb

  • Gast
matrox 450 driver, hoe installeer ik deze??
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/05, 21:39:25 »
Hoi,

bedankt voor je snelle reactie.

het systeem geeft 'no such file' op ./configure (trouwens ook op ./etc/configure en op ./bin/configure)
Nog een tip waar ik configure kan vinden?
en moet ik die compilers los installeren ?

groet

charlesb

  • Gast
matrox 450 driver, hoe installeer ik deze??
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/05, 21:42:35 »
Citaat van: Kiwinote
Je kan het beste gewoon de met ubuntu meegeleverde drivers gebruiken. Als je in de terminal "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" intikt, dan kan je voor mga als driver kiezen en je eigen resoluties en refresh rates instellen. De rest als standaard laten staan !!
als ik dit doe krijg ik
No X server known for your video hardware
bla bla

denk dus toch dat ik het met de opgehaalde drivers moet doen!?

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
matrox 450 driver, hoe installeer ik deze??
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/05, 21:42:43 »
Weet je zeker dat je de rest als standard hebt gelaten? Anders kun je altijd de vesa drivers gebruiken.

charlesb

  • Gast
matrox 450 driver, hoe installeer ik deze??
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/05, 22:02:51 »
Citaat van: Kiwinote
Weet je zeker dat je de rest als standard hebt gelaten? Anders kun je altijd de vesa drivers gebruiken.
hoi weer,
vreemd genoeg laat die regel van jouw inderdaad wel toe om zowel VESA als ook MGA (matrox) te selecteren. Als ik dan verder hop met steeds OK voor alle vragen en defaults die hij geeft lijkt het goed te gaan. Ik blijf echter in de 600x800 zitten, heb er wel een keuze 640x480 bij gekregen. Dit geldt ook na restarten. De pc heeft ECHT met 24bits colors in 1280*1024 gewerkt toen ik er nog winXP op had (wel met andere(grotere) monitor toen.

????

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
matrox 450 driver, hoe installeer ik deze??
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/06, 11:44:33 »
Wanneer je voor de resolutie mag kiezen alleen één resolutie kiezen, en de rest ontvinken of hoe dat ook mag heten...
dan zou het moeten werken...