Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xubuntu bevriest bij booten  (gelezen 534 keer)

xubuntu bevriest bij booten
« Gepost op: 2012/08/13, 18:53:38 »
os = xubuntu 12.04

Heb net laatste updates geinstalleerd op mijn 2 identieke xubuntu-pc's. Pc 01 start keurig op, ec hter pc02 bevriest bij het blauwe opstartscherm met het xubuntu-logo. De voortgangsbalk onder het logo bereikt slechts ongeveer een kwart van de totale lengte.
Heb al gegoogled, maar kan niets vinden over specifiek bevriezen van het opstartscherm.

Weet iemand de oplossing wellicht?
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: xubuntu bevriest bij booten
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/13, 19:06:23 »
Start eens op vanaf een oudere kernel, en kijk eens of dat wel goed gaat.

Re: xubuntu bevriest bij booten
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/13, 19:09:50 »
Hoe doe ik dat?? Ik kom niet verder dan het opstartscherm he.....
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: xubuntu bevriest bij booten
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/13, 19:32:16 »
Krijg je, voorafgaand aan het opstarten van je computer, geen Grubmenu te zien? Druk dan bij het opstarten, direct na het verdwijnen van het BIOS-scherm, de SHIFT-toets in, en hou die ingedrukt. Je krijgt dan alsnog het Grubmenu te zien.

Vervolgens kies je "Previous Linux versions" en dan daaruit een oudere kernel. Van daaraf start je dan op.

Re: xubuntu bevriest bij booten
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/14, 12:05:22 »
Bedankt voor je tip Pjotr! Dit heeft het probleem opgelost. Ik moest echter de grafische driver wel opnieuw installeren (Applications menu > Settings > Additional Drivers), waarbij het niet lukte om de aanbevolen driver te installeren. Heb toen een andere aangeboden driver geactiveerd en dit lukte wel.

Ik ben niet zo technisch, maar wel nieuwsgierig ;). Dit was de eerste keer dat ik meemaakte dat Linux compleet bevroor bij het opstartscherm na vele jaren Linux-gebruik. Heb je enig idee hoe dat nou zou kunnen? 
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: xubuntu bevriest bij booten
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/14, 12:20:22 »
Het zou in dit geval kunnen liggen aan het stuurprogramma voor de grafische kaart....