Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: upgrade of schone installatie?  (gelezen 6716 keer)

Offline Dave

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #25 Gepost op: 2009/10/28, 17:03:17 »
Als ik dit allemaal zo lees, is er voor beide wat te zeggen.

Zelf ga ik een schone installatie doen (heeft overigens een andere reden, ik heb getracht een dual boot te installeren en daar is iets bij fout gegaan, dus liever leg ik alles er helemaal opnieuw op). Maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Wat wel een aantal keren terugkomt, is het preventief redden van foto's, files e.d. als je iets 'majors' aan het OS gaat doen.

Terecht en begrijpelijk, maar eens een idee: ik bewaar nooit eigen files op de pc. Heeft grotendeels met m'n werk te maken, waarbij ik ook 's avonds of in het weekend gebeld kan worden, en dan soms snel iets uit moet zoeken.
Ik heb alles op enkele usb-sticks staan. En op de pc ligt alleen de programmatuur. Ik realiseer me dat ook dit nadelen heeft (hoe makkelijk raak je een stick kwijt?), en daarom check ik ze ook alsof het m'n beurs is.

en/en is verstandiger dus.
en/en/en nog veel meer.

Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #26 Gepost op: 2009/10/28, 21:25:37 »
Ik ga een hele mooie schone installatie doen. Dat heb ik met de vorige versies (vanaf 8.04) ook gedaan.
/home directory backuppen en na de installatie de data zorgvuldig terugzetten; niet zomaar kopieeren.

MORGEN IS DE GROTE DAG!

Eagleman
Ubuntu user # 30077

Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #27 Gepost op: 2009/10/28, 21:30:28 »
Morgen ga ik voor het gemak upgraden,daarna zie ik wel wanneer ik de boel weer helemaal opnieuw installer(meestal als ik me erg verveel ;) )
Kubuntu 20.04

Offline i12know

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #28 Gepost op: 2009/10/28, 23:40:48 »
Kun je alleen steeds  weer van het begin af aan alles opnieuw finetunen, das minder.

Helemaal mee eens!

Als je je 's avonds verveelt moet je een schone installatie doen. Kan je lekker je scanner, printer ed. weer instellen. Met een upgrade draait die gewoon weer verder zoals je gewend was. En als het mis gaat doe je een schone install (als rescue cd niet meer helpt) en zet je je backup, die dagelijks met een cronjob wordt gemaakt terug.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/10/28, 23:49:31 door i12know »

Offline Thijsg

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #29 Gepost op: 2009/10/29, 10:21:55 »
Als ik morgen op Ubuntu 9.04 "sudo apt-get dist-upgrade" uitvoer, krijg ik dan ook Karmic of moet dat via Systeem>Beheer>Updatebeheer? Ik hoop het laatste.

Offline Tom

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #30 Gepost op: 2009/10/29, 10:30:24 »
Als ik morgen op Ubuntu 9.04 "sudo apt-get dist-upgrade" uitvoer, krijg ik dan ook Karmic of moet dat via Systeem>Beheer>Updatebeheer? Ik hoop het laatste.
U zult wel automatisch de dist upgrade aangeboden krijgen via de update manager , en dan aan U de keuze of U hem wilt hebben. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #31 Gepost op: 2009/10/29, 10:42:19 »
Als ik morgen op Ubuntu 9.04 "sudo apt-get dist-upgrade" uitvoer, krijg ik dan ook Karmic of moet dat via Systeem>Beheer>Updatebeheer? Ik hoop het laatste.
U zult wel automatisch de dist upgrade aangeboden krijgen via de update manager , en dan aan U de keuze of U hem wilt hebben. :)
Dan zeg ik "Ok". =D Maar mijn vraag is: Krijg ik Karmic als ik in Jaunty "sudo apt-get dist-upgrade" uitvoer?

Offline Roel1963

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #32 Gepost op: 2009/10/29, 10:51:37 »
Ik ga een hele mooie schone installatie doen. Dat heb ik met de vorige versies (vanaf 8.04) ook gedaan.
/home directory backuppen en na de installatie de data zorgvuldig terugzetten; niet zomaar kopieeren.

Hoezo niet "zomaar kopiëren"? Als je alleen de datamappen terugzet kun je die toch gewoon kopiëren?

Offline Roel1963

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #33 Gepost op: 2009/10/29, 10:53:58 »
Maar mijn vraag is: Krijg ik Karmic als ik in Jaunty "sudo apt-get dist-upgrade" uitvoer?

Volgens mij moet je dan eerst /etc/apt/sources.list editen en "jaunty" vervangen door "karmic".

Vervolgens sudo apt-get update en DAN sudo apt-get dist-upgrade.

Offline Mark81

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #34 Gepost op: 2009/10/29, 11:02:57 »
Volgens mij moet je dan eerst /etc/apt/sources.list editen en "jaunty" vervangen door "karmic".

Vervolgens sudo apt-get update en DAN sudo apt-get dist-upgrade.

Nee, dat hoeft niet. De sources.list file wordt automatisch aangepast en de zelf toegevoegde repositories worden even uitgezet. Die kun je later zelf handmatig aanpassen.

Wat je beschrijft is volgens mij dubbelop. Je kan wel overal karmic zetten en vervolgens een gewone upgrade doen. Maar persoonlijk zou ik gewoon zonder iets te veranderen sudo apt-get dist-upgrade doen.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #35 Gepost op: 2009/10/29, 11:11:33 »
Nee, dat hoeft niet. De sources.list file wordt automatisch aangepast en de zelf toegevoegde repositories worden even uitgezet. Die kun je later zelf handmatig aanpassen.

Wat je beschrijft is volgens mij dubbelop. Je kan wel overal karmic zetten en vervolgens een gewone upgrade doen. Maar persoonlijk zou ik gewoon zonder iets te veranderen sudo apt-get dist-upgrade doen.

Dan zit ik er goed naast. Duidelijk dat ik dit nog niet zelf bij de hand heb gehad... :-[

Offline Mark81

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #36 Gepost op: 2009/10/29, 11:14:34 »
Dan zit ik er goed naast. Duidelijk dat ik dit nog niet zelf bij de hand heb gehad... :-[

Valt wel mee hoor, gewoon lekker grondig  ;)

Heb gisteren zelf trouwens een upgrade gedaan, ging geheel probleemloos. Heb nu een perfect draaiende 9.10 op mijn systeem. Ik heb trouwens nog nooit problemen gehad met distributie updates. Dus heb je wat getweaked en wil je je huidige instellingen behouden, dan moet een update (natuurlijk wel backuppen!) geen probleem zijn!

Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #37 Gepost op: 2009/10/29, 15:13:13 »
Ik ga een hele mooie schone installatie doen. Dat heb ik met de vorige versies (vanaf 8.04) ook gedaan.
/home directory backuppen en na de installatie de data zorgvuldig terugzetten; niet zomaar kopieeren.

Hoezo niet "zomaar kopiëren"? Als je alleen de datamappen terugzet kun je die toch gewoon kopiëren?

In de home dir zitten heel veel .dir directories (verborgen). Van een groot aantal wil ik niet dat de nieuwe
dir in 9.10 wordt overschreven door de 'oude' 9.04 dir. Als in 9.10 een  versie wordt geinstalleerd die nieuwer
is dan de versie in 9.04, kun je compatibiliteit problemen krijgen. Vandaar dat ik heel zorgvuldig ben
in het terugzetten van de gehele home dir.

eagleman
 
Ubuntu user # 30077

Offline Roel1963

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #38 Gepost op: 2009/10/29, 15:18:28 »
In de home dir zitten heel veel .dir directories (verborgen). Van een groot aantal wil ik niet dat de nieuwe
dir in 9.10 wordt overschreven door de 'oude' 9.04 dir. Als in 9.10 een  versie wordt geinstalleerd die nieuwer
is dan de versie in 9.04, kun je compatibiliteit problemen krijgen. Vandaar dat ik heel zorgvuldig ben
in het terugzetten van de gehele home dir.

eagleman
 

Da's dan ook meteen de reden dat ik alleen de datamappen gewoon via kopiëren terugzet. Van de .dirs backup/restore ik alleen evolution en ik maak een export van de firefox bookmarks.

Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #39 Gepost op: 2009/10/29, 15:23:01 »
Roel1963, heb je de nieuwe versie 9.10 al ergens op het net gelokaliseerd?

eagleman
« Laatst bewerkt op: 2009/10/29, 15:27:28 door eagleman »
Ubuntu user # 30077

Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #40 Gepost op: 2009/10/29, 15:31:08 »
HIJ IS ER!!!!!! ubuntu.com
Ubuntu user # 30077