Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Image Server  (gelezen 1048 keer)

Offline spides89

  • Lid
Image Server
« Gepost op: 2011/08/16, 14:48:14 »
Hallo,

Ik ben vrijwilliger bij een stichting die computers aan Oeganda doneert. Nu krijg ik
bijna 50 computers per maand binnen die geinstalleerd moeten worden met Ubuntu Of Xubuntu.

Nu wil ik een server maken die via het netwerk die computer eenvoudig installeert door middel van een image.
Heeft iemand een simpele oplossing hiervoor? Ik heb me al heel wat uurtjes verdiept op Google maar kom er niet uit.

Met vriendelijke groeten,

Remco Spin

Re: Image Server
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/16, 19:20:30 »
Dat kan met Clonezilla:
http://clonezilla.org/clonezilla-SE.php

Ik heb er zelf echter geen ervaring mee.

Wel is het dan denk ik zo dat de computers dezelfde hardware moeten hebben. Anders kan je problemen krijgen dat de image niet werkt. (Hoewel het mij wel eens is gelukt om een linux installatie zo over te zetten naar andere hardware zonder problemen, is het ook wel eens niet gelukt zonder problemen.)
« Laatst bewerkt op: 2011/08/16, 19:22:18 door Thomas de Graaff »

Re: Image Server
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/16, 19:25:05 »
ik doe het altijd met clonezilla en heb daar nog geen probleem met andere hardware gehad. Zolang er linux opstaat natuurlijk  ;)
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, Belgiƫ)

Re: Image Server
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/16, 20:22:13 »
Je zou het ook via PXE kunnen doen:
https://help.ubuntu.com/community/PXEInstallServer

Offline spides89

  • Lid
Re: Image Server
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/16, 21:47:53 »
Hallo,

Bedankt voor het mee denken! Ik heb clonezilla gedownload en gebrand. Dit is tot zover gelukt.
Nu bedacht ik mij. Ik heb een NAS. Welke optie moet ik kiezen om de image via het netwerk naar de nas te kopieeren?
Ik heb het nu een aantal keer geprobeerd maar krijg telkens na 10 minuten te zien dat de hd vol zit. Terwijl ik nog
ruimte genoeg heb.

Ik heb voor de optie samba server gekozen maar heb geen idee of dit de bedoeling is?

Oke ik heb dus een Fritzbox router met een WD hardeschijf er aan. Dit zou in theorie het adres moeten zijn

ftp://192.168.178.1/WD-5000AAKExternal-01/Server/Image

Maar ik krijg het echt niet werkend. :(
« Laatst bewerkt op: 2011/08/16, 22:20:12 door spides89 »