Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GoogleEarth  (gelezen 8294 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
GoogleEarth
« Gepost op: 2009/05/18, 23:43:40 »
Vistaus, bedankt voor deze bijdrage aan de wiki: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GoogleEarth  :)

Hoewel mijn 1e gedachte is dat dit geen open source is (schijf je ook) en dat eigenlijk de Nederlandstalige site van google zelf rekening moeten houden met Ubuntu gebruikers! ??? http://earth.google.com/intl/nl/

Helaas werkt dit bij mij niet in Ubuntu Jaunty 9.04 32bit. Ik krijg de foutmelding:
./googleearth-bin: symbol lookup error: ./libssl.so.0.9.8: undefined symbol: EVP_idea_cbc
Zo te zien lijkt dit sterk op https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/googleearth-package/+bug/369471

De voorgestelde "work-around" om libcrypto.so.0.9.8 te hernoemen helpt mij niet. :(
Klik links bovenin op Documentatie

Re: GoogleEarth
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/19, 13:43:03 »
Graag gedaan :)

Ik heb ook alleen maar een work-around opgeschreven, maar dat wil niet zeggen dat dat het probleem oplost. Als ik alle mogelijkheden zou moeten opschrijven waardoor het "mogelijk" opgelost zou kunnen worden, dan ben ik nog wel even bezig. Die work-around staat er alleen maar omdat Tombuntu dat zei, en uit de reacties op zijn site werkte dat bij veel mensen.

Tuurlijk is het geen open source, maar veel mensen willen Google Earth op Ubuntu gebruiken. Dus vandaar dit artikel :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: GoogleEarth
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/19, 18:33:48 »
Ik heb ook alleen maar een work-around opgeschreven, maar dat wil niet zeggen dat dat het probleem oplost. Als ik alle mogelijkheden zou moeten opschrijven waardoor het "mogelijk" opgelost zou kunnen worden, dan ben ik nog wel even bezig. Die work-around staat er alleen maar omdat Tombuntu dat zei, en uit de reacties op zijn site werkte dat bij veel mensen.
Sorry maar hier ontgaat mij iets: "work-around"? Ik zie een installatie uit Medibuntu en een installatie van een download vanaf de Google site.

Natuurlijk is de documentatie niet de juiste plaats om bugs te melden. Die kun je beter melden op launchpad of bij Google zelf.

Er is ook een mogelijkheid is om GoogleEarthLinux.bin te installeren is met "gksudo sh" in plaats van "sh". Voordeel is dat hier meerdere gebruikers op de pc werken en dan Google Earth slechts 1 maal geïnstalleerd wordt. EN... niet onbelangrijk dan krijg ik GEEN foutmelding over libssl.so.0.9.8 maar Google Earth werkt! :)

Tuurlijk is het geen open source, maar veel mensen willen Google Earth op Ubuntu gebruiken. Dus vandaar dit artikel :)
Tuurlijk wordt Google Earth veel gebruikt en hopelijk helpt dit artikel om ook voor Google Earth "onze" Ubuntu te gebruiken. Maar een groot bedrijf als Google zou toch zelf goede (betere?) Nederlandstalige documentatie moeten maken als ze hun product aan de Ubuntu-man kwijt wil. Daarbij NIETS ten nadele van jou documentatie bijdrage.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: GoogleEarth
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/19, 20:29:38 »
Work-around was inderdaad niet de juiste term.

Ik zal gksudo sh toevoegen aan het artikel.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: GoogleEarth
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/19, 21:42:13 »
Toch is het in Xubuntu 'Openen met ander programma' hier de menu tekst.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Double12

  • Lid
Re: GoogleEarth
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/19, 22:52:35 »
Toch is het in Xubuntu 'Openen met ander programma' hier de menu tekst.
My bad. Ik was een beetje enthousiast Xubuntu-uitleg aan het artikel aan het toevoegen. Ik had het .bin-bestand echter nog niet gedownload, en als je rechtsklikt op ander typen bestanden staat er een andere tekst.

Re: GoogleEarth
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/20, 17:56:07 »
Ow, dus jij was het die dat had toegevoegd :P Niettemin bedankt, want ik heb zelf geen Xubuntu dus ik wist dat niet :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: GoogleEarth
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/20, 20:14:02 »
[opscheppen]
Ik heb alles {k|u|x}buntu, 8.04/8.10/9.04 en begonnen met 9.10. En de serverversies. Sommige dubbel, 32/64 bit, met en zonder restricted-extras, of ge-upgrade, van de vorige versie. :o Maar ik geef tot het is een "tik van de molenwiek". O0

Oh, dan vergeet ik voor het gemak overig spul zoals: Debian, blokkendoos, Opensuse, XP, Vista, win7, etc.

Maar ik mis de netbook remix. :'( (ik heb nog geen netbook  :'()
[/opscheppen]
Klik links bovenin op Documentatie

Re: GoogleEarth
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/20, 20:26:40 »
Zo dat is veel :)

Ik heb op dit moment (op verschillende computers :P) Kubuntu 9.04 met ext4, openSUSE 11.1 met KDE 4.3dev, Debian Stable 5.
Maar ik heb ook Ubuntu gebruikt en heeeel even Xubuntu, maar dat was te kort om te weten hoe al die dingen daar heten (weet alleen van het software-gedeelte wat er ongeveer op zit). En overig spul als Win 3.1 (heeeel even), Win 95, Win XP, Win Vista, Linux XP etc.

Ok, vanaf hier gaan we weer ontopic :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: GoogleEarth
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/28, 18:19:34 »
Mijn ervaringen met Google Earth op 64-bits systemen:
De versie van Medibuntu werkt niet goed. Foto's worden niet weergegeven. Dit is bekend en men is er nog mee bezig.

De versie van Google werkt wel goed. (System-wide geïnstalleerd).

Hoe ik het geïnstalleerd heb:
Download het .bin bestand naar de desktop.
Open een terminal en ga naar de desktop (cd Desktop)
Maak het bestand uitvoerbaar:
sudo chmod u+x bestand.bin

Uitvoeren:
sudo ./bestand.bin

Hierna kan je alle standaardwaarden accepteren, behalve op het eind!
Je moet namelijk voor Exit kiezen, in plaats van het programma uit te voeren.

Voer je het programma wel uit:
Dan worden de instellingen van deze keer opgeslagen in /root/.googleearth/
Dan openen links die je aanklikt in een Firefox die opgestart wordt met rootrechten
    Dit is levensgevaarlijk
    Dit kan de rechten van Firefox in je eigen home map overhoop halen
Dan krijg je een .googleearth map in je eigen home map die van root is. Je kan dus geen instellingen, bookmarks etc. opslaan.


Re: GoogleEarth
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/29, 17:22:45 »
Dank voor de tip Johan. Ik voeg het eerste stukje even toe, het uitvoeren niet want dat staat al beschreven.

Re: GoogleEarth
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/29, 17:48:20 »
En sowieso kun je via de GUI (rechtsklikken op bestand -> Eigenschappen -> Rechten/Permissies) een bestand uitvoerbaar maken.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: GoogleEarth
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/29, 17:51:33 »
Ik vind de terminal sneller en makkelijker, zeker als ik een .bin bestand uit wil gaan voeren.
Dan wil ik ook de terminaluitvoer kunnen zien, om te kijken of er fouten zijn.
Als je het grafisch doet zie je die niet, dan zie je alleen het schermpje van de installer.

Re: GoogleEarth
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/29, 18:20:48 »
Dat kan zijn, maar voor beginners is de grafische methode veel gemakkelijker. Sowieso opent er hier altijd een terminal als er output is.

Re: GoogleEarth
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/29, 20:10:57 »
Dat kan zijn, maar voor beginners is de grafische methode veel gemakkelijker.

+1

En daar is het artikel voor geschreven. Een gemiddelde Linux-gebruiker weet precies hoe ie een .bin-bestand moet uitvoeren, beginners vaak niet.