Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: Nvidia vs Screen tearing.  (gelezen 1751 keer)

Tip: Nvidia vs Screen tearing.
« Gepost op: 2017/08/05, 09:09:31 »
Het is vast een bekend probleem (in ieder geval bij de nieuwere nvidia kaarten), scrollen en video's kijken... screen tearing.
Zelf had ik het bij een 1050 GTX met de gesloten nvidia driver, nu kwam ik ergens een tip tegen  en daarvoor zou je een xorg.conf moeten maken en wat toevoegen, omdat Ubunt/Mint deze standaard niet heeft.
Nu is dat op zich geen punt, maar er bestaat altijd een risico dat er een foutje in kan sluipen en je daar een poosje zoet mee bent om het te herstellen. Ik denk dat de manier waarop ik het doe vele malen veiliger is.

Stap 1: Dit werkt voor zover ik weet alleen met de gesloten driver van nvidia, dus kijk voor alle zekerheid even na welke je gebruikt.
Stap 2: Open Leafpad, Kate of andere editor naar keuze en plak de volgende 2 regels er in.


#!/bin/bash
nvidia-settings --assign CurrentMetaMode="nvidia-auto-select +0+0 { ForceCompositionPipeline = On }"


stap 3: sla het op (bijvoorbeeld als nvidia.sh) en sluit de editor af.
stap 4: navigeer naar het bestand met je bestandsbeheerder en maak het uitvoerbaar (rechtermuisklik of chmod u+x)
Stap 5: testen :) Start een youtube filmpje zonder deze bestand te hebben uitgevoerd en daarna nog eens nadat je de nvidia.sh wel gestart hebt, werkt het? dan scheelt het weer een aantal vierkante ogen :)

Ten slot: Dit kun je permanent maken door dit bash bestandje toe te voegen aan je automatisch op te starten programma's dit is per werkomgeving verschillend, het ga mij dan ook iets te ver om het voor KDE, Gnome3, Unity, LXDE, Mate etc etc uit te leggen en daarbij kan tante Google het vast beter uitleggen dan ik ;)  Een ander dingetje is dat het met sommige OPENGL spelletjes het een aantal frames per seconde kan schelen, niet veel maar er bestaat een kans dat je wat moet inleveren.

Succes


Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Nvidia vs Screen tearing.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/05, 12:28:59 »
Interessante tip! Ik heb er zelf geen last van, maar dit is alvast een nieuwe bladwijzer in m'n webverkenner.  =D

Re: Tip: Nvidia vs Screen tearing.
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/05, 16:08:56 »
Interessante tip! Ik heb er zelf geen last van, maar dit is alvast een nieuwe bladwijzer in m'n webverkenner.  =D

Hier was het wel het geval met de GTX 1050 OC en bij de 1060 en 1070 schijnt het ook voor te komen. In het begin dacht ik dat het aan mijn pc lag (een  pentium G2020), maar bij mijn Ryzen 7 1700 deed het probleem zich ook voor.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint