Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten en Server  (gelezen 2313 keer)

Offline ejfrolich

  • Lid
Rechten en Server
« Gepost op: 2010/02/01, 21:05:47 »
Ik ben een beetje de weg kwijt.

Ik draai nu op al mijn PC's 9.10
Ik gebruik een Synology 207+ server
Ik koppel bij opstarten de server.

Dat werkte altijd goed tot nu in 9.10 ik ineens last heb dat bestanden niet te openen zijn. Ik kan of een copie laden of een alleen lezen bestand. Dom genoeg ben ik met rechten gaan klooien.

Nu doet zich het volgende voor; alle bestanden op de server die eigenaar 1000 hebben zijn berijkbaar maar alle bestanden die als eigenaar ernst hebben (mijn login naam) zijn onbereikbaar.

Hoe krijg ik alle rechten terug op 1000?? Die optie is er namelijk niet.
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline evarie

  • Lid
Re: Rechten en Server
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/01, 23:04:33 »
Een goede uitleg over chmod en chown, bedoel je dat?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten en Server
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/02, 10:27:33 »
De 1000 is de uid, de user identifier. Intern werkt het systeem niet met je login naam, maar met je uid.

Op jou desktop zou "ernst" gebruiker 1000 kunnen zijn (op een Ubuntu systeem heeft de eerste gebruiker id 1000). Op je server zou "ernst" 1003 kunnen zijn. m.a.w., gebruikers zijn uniek  per systeem.

De manier waarop een partitie aangekoppeld wordt, kan ook een verschil maken in de wijze waarop de eigenschappen "eigenaar" en "groep" omgesprongen wordt.

In elk geval, eigenaars kan je veranderen met het commando "chown", waarbij je ook uids kan opgeven in plaats van een login naam.

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: Rechten en Server
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/02, 19:24:52 »
Ik koppel aan middels NFS.

Deze regel staat in de fstab:
# /volume1/home/ernst
192.168.178.27:/volume1/homes/ernst /home/ernst/home nfs rw,hard,intr 0 0

Wat me nu opvalt is dat er ineens iets veranderd lijkt. Eerst had ik geen probleem met bestanden in de genoemde map op de server nu was het niet meer mogelijk om ze te bewerken bij openen. Ik kreeg de opties 'copie starten of alleen lezen.

Ik heb toen de rechten vernanderd met Nautilus. Mijn eigen login bij eigenaar, mijn eigen naam bij groep en alleen lezen bij anderen'.

Helaas past hij dan niet alle bestanden goed aan. Toen zaten sommige mappen ineens op slot. Sommige mappen waren we open. Toen was ik de weg wel kwijt. Want nu lijkt het of ik handmatig alle mappen in home en alle bestanden moet gaan aanpassen...

Ik begrijp ook niet wat er is gebeurd want dit had ik eerder niet...? Verder lijkt mij dat het zo zou moeten zijn dat als ik in mijn inlog op de server dingen doe dat later nog het zelfde is en dat de bestanden benaderbaar zijn.

Ik log wel met verschillende machines in op de server. Soms mijn laptop, soms een andere laptop en dan weer de vaste computer. Dat zou voor mij allemaal moeten werken en deed dat dus ook tot gister... En gisteren heb ik niks veranderd aan de configuratie, de week ervoor overigens ook niet...
« Laatst bewerkt op: 2010/02/02, 19:28:32 door ejfrolich »
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten en Server
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/02, 21:49:54 »
Met nfs zou dat allemaal nogal probleemloos moeten werken. Mijn opmerkingen van hierboven i.v.m. uid blijven geldig, maar ik onderstel dat je uid op de verschillende systemen waarmee je inlogt, dezelfde is.

Probeer ook eens met de commandolijn of je de eigenaarsinstellingen in het garreel krijgt:

sudo chown -R $USER:$USER /home/ernst/home

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: Rechten en Server
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/04, 22:34:43 »
Ok,

Nu neem ik even aan dat ik bij $USER:$USER mijn login en mijn gebruikersnaam nog moet invullen?

Sorry, ik ben niet zo thuis in commandline...
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Rechten en Server
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/04, 23:01:59 »
Als je "man chown" in de terminal typt zie je de handleiding waar je meer info kunt vinden.
Echter is vanadiums voorbeeld niet helemaal correct. Het is namelijk:
sudo chown -R GEBRUIKERSNAAM:GROEPSNAAM /home/ernst/home

In Ubuntu krijg je meestal gelijk een groep die dezelfde naam heeft als je gebruiker. Klinkt nu misschien een beetje vaag. Maar voor meer info moet je dan maar vragen.

Waar het om gaat...
Als het goed is moet dit werken:sudo chown -R ernst:ernst /home/ernst/home
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten en Server
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/05, 16:22:50 »
Citaat
Echter is vanadiums voorbeeld niet helemaal correct. Het is namelijk:
sudo chown -R GEBRUIKERSNAAM:GROEPSNAAM /home/ernst/home
Toch wel. $USER kan je als dusdanig intypen, en staat voor je login naam. Wil je voor iemand anders rechten instellen, dan moet je natuurlijk diens gerbuikersnaam en groep ingeven.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Rechten en Server
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/05, 16:37:18 »
Ja, meestal werkt jouw oplossing idd! Daarom zei ik ook voorzichtig "niet helemaal correct".

Citaat
In Ubuntu krijg je meestal gelijk een groep die dezelfde naam heeft als je gebruiker.
Maar dat hoeft dus niet!
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: Rechten en Server
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/05, 21:03:37 »
Nou dat hersteld wel de rechten idd. Helaas is het probleem er dan nog. Ik krijg nog steeds een melding die ik toegedacht had aan rechten maar ik begin te geloven dat het anders is...

Dit is wat ik krijg:

Document in Gebruik

Document ... is vergrendeld door: Onbekende gebruiker
Open het document als alleen lezen bestand of open het als een copie om het te kunnen bewerken.


Wat is hier aan de hand. Dit gebeurd als ik een bestand open wat voorheen te openen was maar ook met nieuwe bestanden die server heb gezet. Ook is het niet mogelijk om naar de server op te slaan, ook dat was eerder mogelijk. Het maakt ook niet uit met welke computer ik dit doe. Alles lijkt ineens een soort vergrendeling te hebben...
« Laatst bewerkt op: 2010/02/05, 21:29:34 door ejfrolich »
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: Rechten en Server
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/05, 22:01:50 »
Nog een leuke ontdekking. Ik krijg de melding in bovenstaand bericht als ik het document dubbelklik. Ik heb dan nog geen textverwerker open. Open ik het bestand binnen een textverwerker dan opent het gewoon zonder de melding...

Wat gaat hier fout of wat gebeurt er?
Linux Mint, mijn nieuwe keus!