Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren OP usb stick, en windows netwerk authenticatie  (gelezen 1588 keer)

Offline Whyaken

  • Lid
Installeren OP usb stick, en windows netwerk authenticatie
« Gepost op: 2010/12/21, 22:21:52 »
Hallo allemaal,

Ik heb een Acer Eee netbook die ik voornamelijk voor school gebruik. Omdat veel specifieke programma's voor mijn opleiding enkel op windows draaien, ben ik gebonden aan Windows 7 op mijn Eee.
Nu vraag ik me af of het niet mogelijk is om Ubuntu Netbook Remix op een USB stick te installeren. Dus niet als LiveCD gebruiken, maar dat de wijzigingen of installaties die ik doe, opgeslagen worden. Ik heb gezocht op het forum, maar kwam enkel topics tegen die het hadden over Ubuntu installeren vanaf een USB stick.

Daarnaast heb ik een vraagje over Ubuntu binnen een windows netwerk. Met windows 7 moest ik een hele tutorial volgen om op school draadloos verbinding te krijgen met internet, middels studentnummer en wachtwoord kan ik verbinding krijgen.
Ik zou Windows 7 zo ruilen voor Ubuntu, maar verbinding met internet op school heb ik echt nodig. Kan Ubuntu zich binnen elk windowsnetwerk authentificeren (is dat een woord?)? Indien nodig, kan ik wel gaan zoeken wat voor procedure er in Windows nodig was om verbinding te krijgen, zodat jullie kunnen zeggen of dat binnen Ubuntu even zo mogelijk is.

Mocht het eerste deel van mijn vraag al mogelijk zijn, dan vervalt het tweede deel uiteraard :)

Alvast bedankt.

Gr. Sven

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installeren OP usb stick, en windows netwerk authenticatie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/21, 22:57:38 »
Je kan zo'n usb Opstartschijf maken. Je kan dan altijd Opstarten in het Live-gedeelte en zo werken. Via de schuifbalk onderaan kan je een bepaalde ruimte aanmaken op de usb. Daar worden dan alle bestanden opgezet die je download of aanmaakt in het Live-gedeelte. Normaal gezien kan je dan ook programma's installeren waarvan de configuratie enzo daarin worden opgeslagen. Maar dit laatste weet ik niet zeker. Uitproberen is de boodschap.

Je kan natuurlijk altijd ubuntu écht installeren op die usb.
Een usb verslijt wel sneller als je die gebruikt als OS.

Toch nog een vraagje: Kan je Ubuntu niet in dualboot installeren. Is er een reden waarom je dit niet doet?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline HarzG

  • Lid
Re: Installeren OP usb stick, en windows netwerk authenticatie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/28, 12:06:03 »
Voorbeeld: In een school is een netwerk dat aan een internet-glasvezel hangt. Daar zijn op de server van de school verschillende applicaties beschikbaar voor de leerlingen. Voor de interne en externe beveiliging draait daar iets wat in modern Nederlands een firewall heet. Hiermee worden alle IP-adressen beheerd, gecontroleerd en gefilterd. In dat netwerk kan met een Windows- of een Linux-pc worden ingelogd. Maar er zijn beveiligingsmaatregelen vastgelegd die per aangemelde gebruiker verschillen.
Om te vermijden dat van buitenaf wordt ingebroken en gebruikersgegevens worden gewijzigd, kan bijv. het wachtwoord alleen op school aangepast worden. Er moet dus vanaf een bekend IP-adres van een school-pc worden ingelogd om een wachtwoord aan te passen. Maar als je van buiten met je thuis-pc inlogt, kan je wel bijv. naar de ELO, je opdrachten uitvoeren en mails bekijken.

Voor het inloggen in het Windows-netwerk kan een test uitvoeren met een live-CD van Ubuntu. De verbinding met het Windows-netwerk wordt via Samba uitgevoerd. Dat is in Ubuntu standaard aanwezig en kan gebruikt worden om je in een netwerk aan te melden. In principe is de combinatie van een gebruikersnaam en het wachtwoord voor een netwerkmap voldoende.

Omdat ik het netwerk van de school, de beveiliging en de gebruikte applicaties niet ken, is het niet mogelijk om een uitgebreid advies te geven. Het beste werkt een goed gesprek met de systeembeheerder(s) van het school-netwerk. Als iemand daar ook belangstelling voor Linux heeft, kan die je helpen alles passend te maken. Bovendien moet je vermijden dat je als potentiële hacker van het netwerk wordt gezien als je het op eigen houtje doet.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Installeren OP usb stick, en windows netwerk authenticatie
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/30, 16:48:59 »
Bedankt voor je heldere uitleg HarzG.

Stom genoeg had ik nieteens eraan gedacht om ze naast elkaar te installeren, dus bij dezen heb ik dat gedaan, en heb ik het probleem op school ook niet.

Bedankt voor jullie reacties!

Gr. Sven