Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie SSD schijf  (gelezen 824 keer)

Installatie SSD schijf
« Gepost op: 2012/03/04, 20:41:05 »
Ik heb een nieuwe harddisk gekocht een 120GB SSD schijf.
Heb nu een 2 TB harddisk waarop alleen ubuntu staat met diversen programma´s.
Nu wil ik het liefst de SSD schijf als opstart/systeemschijf maken en de 2 TB als dataopslag.
Hoe kan ik dat het beste doen ?
Het liefst hou ik alle instellingen en programma´s op de huidige install dus als het zonder herinstall kan zou mooi zijn.
Of is er een mogelijkheid om alle instellingen/programma´s/documenten etc over te zetten na een verse installatie?
De homedirectory op de 2TB installatieschijf is wel geencrypt dus kan ik daar wel bij als ik hem als 2e schijf erbij zet?



Re: Installatie SSD schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/04, 22:35:05 »
Je kan best CloneZilla gebruiken om een image te maken van je bestaande installatie en die te gebruiken op je nieuwe HD.
Remastersys is ook een optie, maar ik dacht dat dat project stil ligt (daar zal je even op moeten googelen).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Installatie SSD schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/05, 12:12:40 »
Nou heb maar voor de makkelijke weg gekozen tenminste dat dacht ik.
Ubuntu opnieuw geinstalleerd op de SSD schijf.
Alles goed en wel maar nu wil ik mijn home directory data van de oude schijf eraf hebben maar die is dus geencrypt .
Ik heb de passphrase key van de oude installatie dus dan moet het geen probleem zijn lijkt mij.
Maar hoe het echt moet geen idee.
Helaas om een of andere vage reden start hij niet meer op van mijn oude hardeschijf  :(

Hoe krijg ik nu de home directory terug ?


Re: Installatie SSD schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/05, 12:23:31 »
Je kan proberen met een sudo update-grub in de terminal, je oude OS te detecteren in de nieuwe Grub van je SSD.

Maar een versleutelde home-map overzetten naar een ander OS heb ik geen idee hoe dat moet.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Installatie SSD schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/05, 17:21:27 »
Gelukt!
update grub nooit aan gedacht.
Nu kon ik mijn oude ubuntu installatie opstarten mijn home directory kopieeren en klaar.
Heb in iedergeval wel geleerd dat ik mijn home directory niet meer versleutel op mijn vaste pc.
Bedankt voor de tip!!