Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gdm en Xorg twee keer opgestart  (gelezen 1582 keer)

Offline MataS

  • Lid
Gdm en Xorg twee keer opgestart
« Gepost op: 2008/09/17, 20:16:54 »
Hallo,
Ik keek laatst op mijn systeemmonitor welke processen veel geheugen gebruiken (zodat ik die evt. uit kon zetten en mijn computer sneller werd) toen ik zag dat Xorg en gdm twee keer opgestart is.
Dit lijkt me een beetje vreemd, want ik werk in mijn eentje aan deze computer.
In de schermafdruk hieronder zie je dat gdm zichzelf voor de tweede keer heeft opgestart en Xorg ook:



Zoals je ziet gebruiken de Xorg-processen allebei evenveel geheugen, kan ik een van de twee afsluiten of ervoor zorgen dat ie niet meer opgestart wordt?

Gdm en Xorg twee keer opgestart
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/17, 20:34:23 »
Bij mij is GDM ook 2x opgestart. Kennelijk hoort dat zo. Winbindd is wel 3x opgestart. Zo lang ze niet meer dan 100Mb geheugen inpikken kan ik er niet wakker van liggen ;)

Offline MataS

  • Lid
Gdm en Xorg twee keer opgestart
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/17, 20:38:02 »
Het probleem is juist dat ze wel zoveel geheugen inpikken.
De opdrachten waarmee de Xorg processen gestart zijn, zijn ook precies hetzelfde zie ik nu:  "/usr/bin/X :0 -br -audit 0 -auth /var/lib/gdm/:0.Xauth -nolisten tcp vt7"

Gdm en Xorg twee keer opgestart
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/17, 21:18:45 »
En wat zegt htop in een terminal?

Gdm en Xorg twee keer opgestart
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/17, 21:33:17 »
Gebruik je de gesloten ATI fglrx driver? Ik had ergens gelezen dat dit een bug in die driver was. Je kunt met een commando zien dat ze beide hetzelfde geheugen gebruiken, ben even vergeten welke dat was.

Offline MataS

  • Lid
Gdm en Xorg twee keer opgestart
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/17, 21:40:48 »
Ik gebruik idd de fglrx driver, dan is er dus zeker niks aan te doen?

Gdm en Xorg twee keer opgestart
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/17, 21:46:58 »
Citaat van: MataS
Ik gebruik idd de fglrx driver, dan is er dus zeker niks aan te doen?
Misschien is er een workaround, bv zelf de laatste fgrlx driver installeren of de laatste open source driver zelf compileren, maar ik heb nog niet echt uitgebreid naar een oplossing  gezocht. Een ander probleem, wat mij eigenlijk meer zorgen baart is dat mijn Xorg proces op een dag groeit van 30mb naar 250.

Offline Mij

  • Lid
Gdm en Xorg twee keer opgestart
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/17, 21:47:59 »
Woot, xorg die bijna 100 MB opslurpt? Dat is echt buiten proporties ;)

Gdm en Xorg twee keer opgestart
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/17, 21:48:54 »
Bij mij op de systeemmonitor staat GDM er niet bij en zeker niet met een terminal symbool erbij. Alle processen slapen en het hoogste gebruik is bij s.office.bin 22,1MiB. Terwijl alles functioneert, bug in de systeem monitor?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Gdm en Xorg twee keer opgestart
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/17, 21:50:52 »
Citaat van: doan
Woot, xorg die bijna 100 MB opslurpt? Dat is echt buiten proporties ;)
Die knipoog vat ik op als dat het normaal geheugengebruik is?  Er is natuurlijk caching maar het lijkt een mij geheugenlek als geheugen nooit meer vrijgegeven wordt.

Gdm en Xorg twee keer opgestart
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/17, 21:54:13 »
Mijn volgende computer bevat in ieder geval geen ATI kaart. Nvidia en Intel hebben veel betere open source drivers.

Offline MataS

  • Lid
Gdm en Xorg twee keer opgestart
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/17, 22:03:42 »
Die 90 mb die xorg gebruikt is het probleem niet, ik vind het alleen raar dat hij dat 2x moet doen, wat dan dus uitkomt op 180mb.

@Gijs:
In systeemmonitor heb ik "Alle processen" aangeklikt bij weergave, normaal laat hij alleen je eigen processen zien

Gdm en Xorg twee keer opgestart
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/17, 22:05:21 »
Citaat van: MataS
Die 90 mb die xorg gebruikt is het probleem niet, ik vind het alleen raar dat hij dat 2x moet doen, wat dan dus uitkomt op 180mb.

@Gijs:
In systeemmonitor heb ik "Alle processen" aangeklikt bij weergave, normaal laat hij alleen je eigen processen zien
Je kunt het tweede proces killen, zonder veel effect trouwens want ze gebruiken beide hetzelfde geheugengebied.

Gdm en Xorg twee keer opgestart
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/17, 22:38:20 »
Citaat van: MataS
Die 90 mb die xorg gebruikt is het probleem niet, ik vind het alleen raar dat hij dat 2x moet doen, wat dan dus uitkomt op 180mb.

@Gijs:
In systeemmonitor heb ik "Alle processen" aangeklikt bij weergave, normaal laat hij alleen je eigen processen zien
Ook even aangeklikt, inderdaad ook twee keer GDM en jawel vijf keer een symbool van een toetsenbord met de tekst getty en zes keer hald-addon-stor. Geen idee waarom Ubuntu zoveel dezelfde processen opstart, misschien normaal of toch een bug?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Mij

  • Lid
Gdm en Xorg twee keer opgestart
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/17, 23:23:12 »
Citaat van: AptlyNamed
Citaat van: doan
Woot, xorg die bijna 100 MB opslurpt? Dat is echt buiten proporties ;)
Die knipoog vat ik op als dat het normaal geheugengebruik is?  Er is natuurlijk caching maar het lijkt een mij geheugenlek als geheugen nooit meer vrijgegeven wordt.
Nee dat is niet normaal. In principe hoort het niet meer dan een paar MB te gebruiken. Cachen gebeurt in je video-kaart, niet in je werkgeheugen en zou niet zo veel moeten zijn, behalve als je een zware game speelt.

Offline Mij

  • Lid
Gdm en Xorg twee keer opgestart
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/17, 23:31:19 »
Ik heb sowieso het proces 'gdm' niet in mijn lijst staan. Vreemd.

Offline MataS

  • Lid
Gdm en Xorg twee keer opgestart
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/18, 16:02:24 »
Ik heb eens het verschil getest tussen geheugengebruik met en zonder fglrx:
meteen na het opstarten heb ik bij Systeemmonitor naar het totale geheugengebruik gekeken.
Met fglrx was dat 247,8MB en werd langzaam meer (richting 260MB)
Zonder fglrx was dat 210,2MB en bleef ongeveer evenveel (rond 210 MB schommelen)
Met fglrx gebruikt mijn computer dus 40 mb meer geheugen, maar fglrx uitzetten is voor mij geen optie. Met de opensource drivers bevriest mn scherm regelmatig:(

Gdm en Xorg twee keer opgestart
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/18, 19:12:30 »
Ik heb ook nog geprobeerd om de laatste versie van de driver downloaden van ATI en handmatig installeren zoals uitgelegd  op http://www.sumardi.net/2006/12/25/how-to-install-fglrx-in-ubuntu-manually . Maar ik krijg de kernelmodule niet gecompileerd ("Error! Could not locate fglrx.ko for module fglrx in the DKMS tree"). Package 'xorg-driver-fglrx-envy' doet dit downloaden en installeren automatisch en geeft dan ook dezelfde foutmelding bij mij.