Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] partitie verwijderen  (gelezen 1008 keer)

[OPGELOST] partitie verwijderen
« Gepost op: 2011/07/31, 14:07:29 »
Hallo Ubunters,

Naast Windows 7 op de c.schijf  is Ubuntu 11.04 64 bit op een Partitie geinstallerd en gaat dat prima.
Nu heb ik echter een partitie teveel hoe krijg ik die weg maar dan ook totaal of hoe kan
ik die bij een andere partitie toevoegen.
Met Gparted iets grpobeerd maar dan is de partitie zogezegd niet in gebruik maar niet weg
of toegevoegd aan een andere partitie.
Bedankt alvast

diplomsommelier
« Laatst bewerkt op: 2011/08/03, 10:07:25 door Brumm3l »

Offline elendil

  • Lid
Re: partitie verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/31, 15:29:24 »
Heb je in GParted eerst wel die partitie ge-unmount?


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline vanadium

  • Lid
Re: partitie verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/31, 15:36:25 »
Met Gparted iets grpobeerd
Vraag is natuurlijk: wát heb je geprobeerd?

Zoals elendil reeds zei, mogen de partities die je manipuleert, niet in gebruik zijn.

Daarnaast hangt hetgeen je kan doen van de specifieke situatie af. Als bijvoorbeeld een partitie die je wil verwijderen, in een extended partitie zit, dan zal je de vrijgekomen ruimte niet zomaar aan de voorgaande primaire partitie kunnen toevoegen.

Post hier eventueel de uitkomst van "sudo fdisk -l" en "sudo blkid", zodat we kunnen zien hoe de partitionering nu in elkaar zit.

Re: partitie verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/31, 22:05:13 »
Hallo Ubunters,

Ik geloof dit gaat mij een straat te ver?? Hoe ik het lopend heb gekregen weet ik niet
ik laat het dan maar zoals het is.
Het werkt goed dus laat ik de partitie zoals die is.
Bedankt
Diplomsommelier

Re: partitie verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/01, 00:07:14 »
Straat te ver, denk ik niet, je moet alleen Gparted doorkrijgen. Zoals eerder geschreven, als je een partitie wilt bewerken moet deze eerst afgekoppeld zijn, wil je partities samenvoegen dan moet je allebei de partities afkoppelen. Nog beter is met de Ubuntu live cd te werken, zodat je de gehele schijf kan afkoppelen (umount) of met de Gparted live cd, kost wat minder tijd om op te starten, http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
OP deze site staat ook documentatie.

En zo gaat het
Selecteer de partitie die je wilt toevoegen aan de naast liggende partitie
Werkbalk>Partitie> Verwijderen
Deze wordt grijs en er staat bij unallocated
Klik nu op de naastliggende partitie
Werkbalk>Partitie>Herschalen/verplaatsen
Er verschijnen aan beide kanten van de partitie twee pijltjes grijp met de muis het pijltje aan de kant van unallocated en schuif deze over de grijze balk (ik doe dit even uit mijn hoofd, mocht het niet lukken, kan het zijn dat je unallocated eerst naar het juiste formaat moet formateren)
Werkbalk>Bewerken>Alle bewerkingen uitvoeren Nu zal je gevraagd worden of je dit wilt(Apply) nu gaat het programma aan de slag.
Wil je de partitie echt verplaatsen, moet je de naast liggende partitie groter maken, dan aan de andere kant kleiner zodat je het unllocated gedeelte verplaatst.
Heb je een oude schijf kan je eerst oefenen voordat je voor het "echie" gaat. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/08/02, 22:41:31 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: partitie verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/02, 21:55:52 »
Hallo Gijsbert,

Hartelijk bedankt het is gelukt was eigenlijk niet zo moeilijk met deze uitleg.

diplomsommelier