Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] XAMPP for linux 1.7.2 en Joomla 1.5.14 installeren lukt niet  (gelezen 4702 keer)

Beste mensen,

Graag zou ik Joomla CMS lokaal willen draaien t.b.v. webdisign.
Zojuist heb ik de laatste XAMPP versie geinstalleerd, dit heb ik overigens vaker zo gedaan (met een oudere XAMPP versie en nooit problemen gehad).
De installatie van Joomla ging goed (er waren alleen 2 foutmeldingen bovenaan aan de pagina wat ik vreemd vond). Maar Joomla draait niet goed onder XAMPP, de hele pagina staat vol met foutmeldingen, zoals deze:
Strict Standards: Non-static method JLoader::import() should not be called statically in /opt/lampp/htdocs/site/joomla15/libraries/joomla/import.php on line 29

Strict Standards: Non-static method JLoader::register() should not be called statically in /opt/lampp/htdocs/site/joomla15/libraries/loader.php on line 71

Strict Standards: Non-static method JLoader::import() should not be called statically in /opt/lampp/htdocs/site/joomla15/libraries/joomla/import.php on line 32

Strict Standards: Non-static method JLoader::register() should not be called statically in /opt/lampp/htdocs/site/joomla15/libraries/loader.php on line 71

Strict Standards: Non-static method JLoader::load() should not be called statically in /opt/lampp/htdocs/site/joomla15/libraries/loader.php on line 161

Heb al een beetje op internet rondgezocht maar de oplossing niet kunnen vinden.

Overigens heb ik de zelfde versie van XAMPP ook onder Windows draaien en daar geen problemen

Groeten,
Jeff
« Laatst bewerkt op: 2010/05/17, 16:15:07 door Jeff Lentjes »

Re: XAMPP for linux 1.7.2 en Joomla 1.5.14 installeren lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/31, 17:59:12 »
Kijk eens naar de instelling van 'error_reporting' in je php.ini onder 'Error handling and logging'. Waarschijnlijk heb je E_STRICT aan staan in de Ubuntu-versie en niet in de Windows-versie.

Re: XAMPP for linux 1.7.2 en Joomla 1.5.14 installeren lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/31, 18:36:35 »
Kijk eens naar de instelling van 'error_reporting' in je php.ini onder 'Error handling and logging'. Waarschijnlijk heb je E_STRICT aan staan in de Ubuntu-versie en niet in de Windows-versie.

E_STRICT is inderdaad ingeschakeld in de Linux versie. Na deze uitgeschakeld te hebben waren de meeste foutmeldingen weg, maar nog niet alle, dat is pas mogelijk als ik "display_errors" op off zet. Onder de Windows variant staan de instellingen inderdaad anders, namelijk: "error_reporting  =  E_ALL & ~E_NOTICE". Dit heb ik even verandert in "error_reporting  =  E_ALL | E_STRICT", maar dit verandert niks in de weergave van mijn Joomla site. Er zitten dus geen fouten in Joomla, en het lijkt me ook niet erg verstandig fouten die er zijn op die manier niet zichtbaar te maken, zo weet je nooit of er fouten zitten in je site.

Re: XAMPP for linux 1.7.2 en Joomla 1.5.14 installeren lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/31, 20:18:24 »
E_STRICT is inderdaad ingeschakeld in de Linux versie. Na deze uitgeschakeld te hebben waren de meeste foutmeldingen weg, maar nog niet alle
Welke krijg je nu nog?

Re: XAMPP for linux 1.7.2 en Joomla 1.5.14 installeren lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/01, 19:26:30 »
E_STRICT is inderdaad ingeschakeld in de Linux versie. Na deze uitgeschakeld te hebben waren de meeste foutmeldingen weg, maar nog niet alle
Welke krijg je nu nog?
Dan krijg ik alleen nog deze foutmelding in de menu's links in beeld (bij de standaart template)
Warning: Parameter 1 to modMainMenuHelper::buildXML() expected to be a reference, value given in /opt/lampp/htdocs/site/joomla15/libraries/joomla/cache/handler/callback.php on line 99
De foutmeldingen die in mijn eerste bericht staan, zijn overigens 5 van de 200 ofzo die ik er krijg, allemaal de zelfde melding: Strict Standards: Non-static method JLoader::import() should not be called statically in in een heleboel verschillende bestanden.

Re: XAMPP for linux 1.7.2 en Joomla 1.5.14 installeren lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/01, 19:48:26 »
Welke krijg je nu nog?
Dan krijg ik alleen nog deze foutmelding in de menu's links in beeld (bij de standaart template)
Warning: Parameter 1 to modMainMenuHelper::buildXML() expected to be a reference, value given in /opt/lampp/htdocs/site/joomla15/libraries/joomla/cache/handler/callback.php on line 99
Dat is een 'Warning' (waarschuwing - niet-fatale fout) dus die zou moeten verdwijnen als je ~E_WARNING toevoegt. Dus:

error_reporting = E_ALL & ~E_NOTICE & ~E_WARNING

Citaat
De foutmeldingen die in mijn eerste bericht staan, zijn overigens 5 van de 200 ofzo die ik er krijg, allemaal de zelfde melding: Strict Standards: Non-static method JLoader::import() should not be called statically in in een heleboel verschillende bestanden.
Ja, dat is te verwachten als 'strict' aan staat. Joomla is duidelijk niet strikt volgens de standaarden geschreven.

Re: XAMPP for linux 1.7.2 en Joomla 1.5.14 installeren lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/02, 13:33:42 »
Heb bovengenoemde gedaan. Foutmeldingen zijn nu weg, alleen de menu's doen het nog niet (zijn leeg)

't vreemde vind ik...onder windows had ik E_STRICT gewoon aan staan, en daar nooit problemen ondervonden. ook bij vorige versies van XAMPP for Linux had ik geen problemen (op een andere PC), overigens weet ik niet meer zeker of dat met joomla 1.5 of 1.0 was.

Het lijkt me niet dat deze storing alleen aan Joomla ligt. Anders had het ook niet goed onder windows moeten werken...toch???

Staan er misschien wat instellingen standaart anders in de Windows variant dan in de Linux versie?

Re: XAMPP for linux 1.7.2 en Joomla 1.5.14 installeren lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/02, 13:49:06 »
Heb bovengenoemde gedaan. Foutmeldingen zijn nu weg, alleen de menu's doen het nog niet (zijn leeg)

't vreemde vind ik...onder windows had ik E_STRICT gewoon aan staan, en daar nooit problemen ondervonden. ook bij vorige versies van XAMPP for Linux had ik geen problemen (op een andere PC), overigens weet ik niet meer zeker of dat met joomla 1.5 of 1.0 was.

Het lijkt me niet dat deze storing alleen aan Joomla ligt. Anders had het ook niet goed onder windows moeten werken...toch???
Dat zou je inderdaad verwachten. Als het in beide gevallen om dezelfde versies van PHP en Joomla gaat, zou er geen verschil mogen zijn.

Citaat
Staan er misschien wat instellingen standaart anders in de Windows variant dan in de Linux versie?
Zou kunnen. Wat PHP betreft heb ik zelf E_STRICT ook nooit aan staan, omdat ik op de sites die ik beheer af en toe pakketten tegenkom die daarmee ook fouten opleveren. E_WARNING uitzetten doe ik nergens. Verder kan ik zo gauw ook geen verklaring bedenken voor deze vreemde verschillen.

Re: XAMPP for linux 1.7.2 en Joomla 1.5.14 installeren lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/02, 16:55:33 »
Bedankt voor je hulp in ieder geval.

Ik zou nog eens even navragen op een Joomla forum.
als het probleem opgelost is post ik het hier nog wel ff.

Groet,
Jeff

Re: XAMPP for linux 1.7.2 en Joomla 1.5.14 installeren lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/05, 19:27:26 »
probleem is opgelost:

Ik had niet helamaal goed opgelet. onder windows was XAMPP 1.7.0 geinstalleerde en onder Ubuntu 1.7.2.  Het grote verschil is dat 1.7.2 gebruikt maakt van PHP 5.3.0, en 1.7.0 van PHP 5.2.8 (als ik het goed heb).

Naar wat speurwerk op Google heb ik het als volgd opgelost:
ik heb de oudere PHP versie weer terug gezet door XAMPP 1.7.1 te downladen, en daaruit het bestand: /modules/libphp5.so te halen. Na een backup van het orginele bestand te hebben gemaakt, heb ik deze vervangen door het bestand uit de "oude" versie. Daarmee is php gedowngrade naar 5.2.9.

Groet,
Jeff

Re: XAMPP for linux 1.7.2 en Joomla 1.5.14 installeren lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/05, 23:12:20 »
Tja, dan is het niet zo vreemd dat je verschillen krijgt...  :)

Zet je ook nog even [opgelost] voor het onderwerp in je eerste posting? Dan kan iedereen in één oogopslag zien dat het probleem is opgelost.