Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aller-lichtste versie overeenkomstig mijn wensen gezocht: welke is dat?  (gelezen 2877 keer)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Aller-lichtste versie overeenkomstig mijn wensen gezocht: welke is dat?
« Reactie #25 Gepost op: 2015/03/26, 17:31:49 »
@ Brigitte,
Ik heb hier Xubuntu 14.04  ook op een ca. 7 jaar oude Compaq laptop met slechts 1GB Ram draaien. Dat loopt gewoon zonder wachttijden. Alleen als ik met meerdere spreadsheets (LibreOffice)  tegelijk bezig ben, is de vertraging wel heel duidelijk waarneembaar.
Als de computer gewoon gebruikt moet worden, en qua ondersteuning indien nodig, lijkt Xubuntu mij een goede keuze.

Re: Aller-lichtste versie overeenkomstig mijn wensen gezocht: welke is dat?
« Reactie #26 Gepost op: 2015/03/27, 23:29:46 »
Puppy & Bodhi kreeg ik sowieso al niet geinstalleerd om te testen: daar werden me allerlei dingen gevraagd waar ik de kennis niet voor heb. Dus deze twee vallen voor mij af.
 
Verder merk ik dat ik toch de neiging heb om alles wat hier zo goedbedoeld aangemerkt wordt met een 'x' er in, zelfs Xubuntu, wat afstandelijker te bekijken: zo doet 'Xfce' me bijvoorbeeld sterk denken aan Windows XP, en daar heeft dit bakje vanaf het begin af aan dat ik 'em heb al niet lekker op gedraaid, dus die, en de andere x-soorten, sla ik voorlopig toch nog even over qua testen.

Op dit moment draait er een brandschone Lubuntu-installatie, en heb ik ook al braaf de 'direct-doen'-lijst afgewerkt, omdat ik deze Lubuntu nu veel wil gaan gebruiken.
Ik zal om eea 'licht' te houden, geen Libre Office gaan installeren, en verder heb ik 't  printscreen-gnome-geval geactiveerd omdat ik veel werk met printscreens, en buiten dat  enkel nog een zip en een rar-progje toegevoegd.
En een Mahjongg natuurlijk.... maar die Mahjongg zal ik alleen spelen als echt ik niks anders te doen heb..  :P

  :-*

Re: Aller-lichtste versie overeenkomstig mijn wensen gezocht: welke is dat?
« Reactie #27 Gepost op: 2015/03/28, 01:44:04 »
Vreemd dat Bodhi niet lukte? Want Bodhi gebruikt *exact* dezelfde installer als Ubuntu/Xubuntu/Lubuntu...

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Aller-lichtste versie overeenkomstig mijn wensen gezocht: welke is dat?
« Reactie #28 Gepost op: 2015/03/28, 08:17:32 »
Op dit moment draait er een brandschone Lubuntu-installatie, en heb ik ook al braaf de 'direct-doen'-lijst afgewerkt, omdat ik deze Lubuntu nu veel wil gaan gebruiken.
Ik zal om eea 'licht' te houden, geen Libre Office gaan installeren, en verder heb ik 't  printscreen-gnome-geval geactiveerd omdat ik veel werk met printscreens, en buiten dat  enkel nog een zip en een rar-progje toegevoegd.
En een Mahjongg natuurlijk.... maar die Mahjongg zal ik alleen spelen als echt ik niks anders te doen heb..  :P

Veel plezier met Lubuntu, Briggitte! Ik heb hem draaien op een oude laptop en vind het een erg fijn systeem. En, draait de boel nou lekker vlot op je Shuttle?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Aller-lichtste versie overeenkomstig mijn wensen gezocht: welke is dat?
« Reactie #29 Gepost op: 2015/03/28, 09:36:10 »
Ik zal om eea 'licht' te houden, geen Libre Office gaan installeren
LibreOffice onder Ubuntu draait goed, eigenlijk zonder problemen. In theorie zijn AbiWord en GNUmeric lichter, maar in de praktijk merk je daar niets van; ook niet op machines van 512 MB. Bovendien is de functionaliteit van beide AbiWord en GNUmeric wat magertjes tov LO (helaas).

Offline Ramana

  • Lid
Re: Aller-lichtste versie overeenkomstig mijn wensen gezocht: welke is dat?
« Reactie #30 Gepost op: 2015/03/28, 10:01:28 »
Ik durf het bijna niet te noemen, maar er valt misschien nog een beetje winst te behalen met een lichtere linuxvariant, b.v. Arch-linux of, makkelijker, een op Arch gebaseerd iets als Manjaro of Archbang?

Offline MKe

  • Lid
Re: Aller-lichtste versie overeenkomstig mijn wensen gezocht: welke is dat?
« Reactie #31 Gepost op: 2015/03/28, 11:24:50 »
Arch is beslist lichter, maar ook veel bewerkelijker qua onderhoud. Ik begrijp van de TS dat ze niet heel erg ervaren is in systeembeheer  en dan is zo'n rolling release niet aan te raden. Het kost domweg meer tijd. Ook zul je bij de installatie veel keuzes moeten doen die je misschien niet begrijpt aangezien het systeem voornamlijk voor ervaren gebruikers is bedoeld.

Overigens Brigitte, XFCE heeft absoluut niets te maken met XP. Het is op dit moment naar mijn mening het meest complete en doelmatigste desktop systeem voor redelijk oude systemen  die ook nog eens gebruiksvriendelijk is. Zelf vind ik Bodhi/ enlightenment ook geweldig, maar is weer net iets lastiger en minder compleet.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Aller-lichtste versie overeenkomstig mijn wensen gezocht: welke is dat?
« Reactie #32 Gepost op: 2015/03/28, 12:05:12 »
Wanneer je tevreden bent met Lubuntu, is er geen noodzaak om over te stappen op b.v. Xubuntu.
Xubuntu mag dan iets mooier en iets vriendelijker zijn, het heeft ook meer geheugen nodig en is daardoor iets trager.
Daarbij mooi en vriendelijk is relatief en persoonlijk.
Ondersteuning van alle *buntu versies kan je op dit forum gewoon krijgen.
Het gaat er om, dat jij tevreden bent!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Aller-lichtste versie overeenkomstig mijn wensen gezocht: welke is dat?
« Reactie #33 Gepost op: 2015/03/28, 17:32:53 »
Xubuntu mag dan iets mooier en iets vriendelijker zijn, het heeft ook meer geheugen nodig en is daardoor iets trager.
Als ik goed heb gekeken, heeft de machine 1,5 GB aan boord. Meer dan genoeg voor Xubuntu lijkt me....

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Aller-lichtste versie overeenkomstig mijn wensen gezocht: welke is dat?
« Reactie #34 Gepost op: 2015/03/28, 18:06:20 »
Als ik goed heb gekeken, heeft de machine 1,5 GB aan boord. Meer dan genoeg voor Xubuntu lijkt me....
Op mijn desktop loopt het in 1GB, als een speer, met een 1GHz processor , je hebt dus helemaal gelijk.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Aller-lichtste versie overeenkomstig mijn wensen gezocht: welke is dat?
« Reactie #35 Gepost op: 2015/07/20, 18:35:42 »
Na het lezen van deze draad, heb ik alhier ook nog wat toe te voegen, ook al is het gesprek van dertig dagen geleden.

Brigitte: ik hoop inmiddels dat je met je machine kan doen wat je wilt doen. Graag hoor ik je bevindingen over soepelheid etc.

Voor iedereen: zo nu en dan heb ik wel eens wat vragen gesteld omtrent mijn oudste prutsbak en dat is net als die van Brigitte als ik het goed heb gelezen ook een Athlon xp 2200.
Mijn ervaringen hieromtrent zijn wellicht wat vreemd, reden te meer om ze hier te delen.

Bodhi Linux kreeg ik er niet behoorlijk op aan de praat, waarom is mij nog steeds een raadsel. Linux Mint 13 xfce liet het eveneens afweten, ik kreeg deze twee al niet eens behoorlijk geinstalleerd?......nu kan dat ook aan beperkingen in mijn expertise liggen....Linux Mint 17.1 xfce dan? Ik bedoel maar: licht zat dus dat zou moeten kunnen en wellicht verbeterd dus wellicht krijg ik deze wel aan de praat op de machine in kwestie.....nee dus.

Daarentegen heb ik een heel erg leuk systeem gevonden dat ik enige tijd heb laten draaien, te weten: LXLE een Amerikaanse creatie gebaseerd op Debian/Lubuntu werkend met de lxde werkomgeving en ook werkend met de Ubuntu updates en dito support. Voor de nieuwsgierigen onder ons: http://www.lxle.net/. Naar mijn idee hebben ze er echter toch wat te veel toeters en bellen aan toegevoegd om een oude machine nog soepel te laten draaien, maar ik denk toch zeker wel de moeite waard.

Maar dan nog altijd mijn beste ervaring van begin af aan al....Xubuntu 14.04. Voordat ik bovenstaande distro's had geprobeerd, had ik Xubuntu al eens op de machine gezet en tot tevredenheid. Daarom dacht ik ook dat de xfce mint 13 en 17.1 in principe gewoon op deze machine zouden moeten werken. In dit geval maakt Xubuntu het verschil. 

De baas: PC linux OS lijkt mij ook de moeite van het proberen waard.....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Aller-lichtste versie overeenkomstig mijn wensen gezocht: welke is dat?
« Reactie #36 Gepost op: 2015/07/20, 18:55:21 »
Hartelijk dank voor je reactie meneer Balorigheid: ik was en ben me er terdege van bewust dat ik dit draadje nog steeds open heb staan..
Misschien nog een hopen-op tegen beter weten in.. mijn oude windows-bakkie doet in ieder geval niks wat ik wil: ik vermoed, dat de fout in 1 van de twee harde schijven zit, welke wel aangegeven wordt tijdens de Lubuntu-installatie, maar die voor mij als leek onmogelijk te verwijderen is: deze is vast en zeker het zorgenkindje is wat voor alle problemen zorgt (en  die voor mij niet eens handig te omschrijven zijn: ik doe een poging.. opstarten erg erg traag.. typen is bijna teveel gevraagd: gaat ook met een soort van vertraging, internet valt continue weg: ik had toch stiekem gehoopt dat ie dat wel zou 'pakken', maar of ik nu Opera of Firefox installeer.. het maakt niet uit: direct foutmeldingen: welke weet ik niet, want ik krijg niet de kans om prinstrcreens te maken, en de lol is er mij al dusdanig af dat ik weiger om het op te gaan schrijven.. dat dus onder andere...)

Ik ben er wel klaar mee eigenlijk.. ;-(
Als iemand nog een leuk windows-bakje tegen porto-pakketkosten heeft staan, dan hou ik me echt van harte, van harte! aanbevolen, want ik zou linux-ubuntu-en-aanverwanten heel graag verder leren kennen, maar met dit bakje ga ik niet meer aan de slag, echt niet!

ZijneBalorigheid: met Xubuntu 14.04 ben ik vorig jaar gestart: of je een mercedes-motor in een mini hebt gestopt: 't werkt op mijn bakje in ieder geval absoluut niet naar behoren, maar toen had ik die inertheid, die traagheid ook nog niet die zich nu wel laat zien: de stervende harde schijf zeg maar..


Tot ziens...

Re: Aller-lichtste versie overeenkomstig mijn wensen gezocht: welke is dat?
« Reactie #37 Gepost op: 2015/07/20, 23:18:26 »
Ok, ik kan in deze niets beloven, want ik ben ook geen expert. Maar ben je in staat je computerkast open te maken en wat foto's van de "ingewanden" te maken? (wel de stroom loskoppelen voor schokken en dat soort dingen :P).
Op zich kan ik mij namelijk niet voorstellen als er alleen een harde schijf verrot is, dat je zonder die harde schijf niet op zijn minst je machine werkend krijgt......

Maar nogmaals: ik beloof niets......
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Aller-lichtste versie overeenkomstig mijn wensen gezocht: welke is dat?
« Reactie #38 Gepost op: 2015/07/20, 23:21:45 »
...en dan bedoel ik dus dat de machine op een harde schijf volgens mij best aan het tuffen te krijgen is mits de rest in principe gewoon goed werkt
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Aller-lichtste versie overeenkomstig mijn wensen gezocht: welke is dat?
« Reactie #39 Gepost op: 2015/07/20, 23:30:20 »
Ik geef het meestal alleen op als een portable van die onbestemde herstarts heeft zodra 3D video wordt aangesproken. Bij een desktop kan ik altijd "in de la" kijken of er nog een video kaartje ligt ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Aller-lichtste versie overeenkomstig mijn wensen gezocht: welke is dat?
« Reactie #40 Gepost op: 2015/07/21, 10:48:12 »
Het probleem van Briggitte's PC kan ook te maken hebben met een volle partitie.
In de gemaakte hardware-lijst (begin topic) kan je zien dat de harde schijf een LVM indeling heeft met een aparte /boot. 
Dit is voor huis-tuin-en-keuken systemen niet zo makkelijk.

Als Briggitte nog bereid is een terminal opdracht uit te voeren (en het antwoord hier te plaatsen)

df -Th
Dit geeft inzicht in de beschikbare ruimte per partitie.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/21, 10:51:25 door EZ-man »

Re: Aller-lichtste versie overeenkomstig mijn wensen gezocht: welke is dat?
« Reactie #41 Gepost op: 2015/07/21, 21:59:34 »
Het probleem van Briggitte's PC kan ook te maken hebben met een volle partitie.
In de gemaakte hardware-lijst (begin topic) kan je zien dat de harde schijf een LVM indeling heeft met een aparte /boot. 
Dit is voor huis-tuin-en-keuken systemen niet zo makkelijk.

Als Briggitte nog bereid is een terminal opdracht uit te voeren (en het antwoord hier te plaatsen)

df -Th
Dit geeft inzicht in de beschikbare ruimte per partitie.


Ik beloof niks, en alles op z'n tijd: wie weet... het is ook niet voor niets dat ik dit draadje nog niet gesloten heb (of heb laten sluiten).
In ieder geval bedankt voor de tip EZ-man  (Y)

Heer Balorig: van mij voorlopig nog even geen open kasten verwachten aub, zelfs niet met de stroom er af ( doe ik sowieso al  bij de stof-vrij-maak-beurt bv )
Maar ook hier: wie weet.. ooit: als ik opeens de geest krijg.. kast open & foto's maken: zou moeten lukken... en zou maar zo eens kunnen komen staan te gebeuren.. 

Beste Baas...
Ik geef het meestal alleen op als een portable van die onbestemde herstarts heeft zodra 3D video wordt aangesproken. Bij een desktop kan ik altijd "in de la" kijken of er nog een video kaartje ligt ;)

Ik ken van bijna al deze woorden de betekenis, mits in een andere volgorde of context geplaatst: hier, op deze plek begrijp ik er echter helaas bijna niets van, behalve dan dat je zeer, zeer behulpzaam probeert te zijn, wanneer uit mijn nog te gaan plaatsen terminal opdracht blijkt dat mijn video-kaart overleden mocht zijn) waarvoor mijn dank!
« Laatst bewerkt op: 2015/07/21, 22:01:49 door Briggitte »