Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SATA ipv IDE  (gelezen 13727 keer)

SATA ipv IDE
« Gepost op: 2008/03/22, 20:59:38 »
Ik heb een nieuwe harde schijf gekocht voor m'n oude Desktop. Blijkt bij het willen installeren toch wel dat ik met een PC zit die standaard IDE-schijven ondersteunt.  De verkopers raden me een adapter aan.
Vraag: kan ik dan nog altijd één van de twee schijven (de oude IDE van 30 GB of de nieuwe SATA van 750 GB) als master en de andere als slave aankoppelen.

Bedoeling is om op de nieuwe SATA een verse XP te zetten, Gutsy, de Bèta van Hardy (en later upgraden naar LTS), Mandriva, een testpartitie voor verscheidene distro's die ik eens wil proberen, en tenslotte een grote data-partitie waarop iedereen kan lezen en schrijven.
Op de oude IDE staat een overvolle XP, met vooral veel nutteloze programma's en spellekes van de kinderen toen ze nog kleiner waren, wat meer en minder belangrijke oude dossiers en mappen (die ik zal overzetten), redelijk wat muziek (zet die waarschijnlijk ook over en dan ineens geklasseerd. Daarnaast staat daar een Gutsy die komt van een upgrade van Feisty, met vooral dossiers en mappen van mijn dochter erin (die ik ook zal overzetten).
Ik wil een poging wagen om die oude XP te "migreren" naar Virtualbox, als oefening.  De nieuwe XP moet dienst doen voor de nieuwe spellen van de kinderen die niet onder Linux draaien (Ketnetkick en andere).
De oude Gutsy mag na het overzetten van de nuttige bestanden verwijderd worden zodat de oude XP terug zijn 30 GB krijgt, want die zit eigenlijk een beetje krap.

Bovenstaande paragraaf staat misschien niet helemaal op zijn plaats in dit hardware gedeelte, maar daar heb ik niet zo direct vragen bij. Het is ook alleen maar de uitleg van de reden dat ik die twee schijven wil blijven gebruiken.

Herhaling Kan ik die SATA en IDE-driven tegelijk blijven gebruiken ?
En vooral: HOE ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Petervdw

  • Lid
SATA ipv IDE
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/22, 21:50:19 »
Aan Prosper
In m'n XP computer zitten ata en sata schijven, en dat werkt perfect samen.
In de Ubuntu's zitten alleen sata schijven. Je moet wel goed op je moederbord kijken of bij de gegevens van de fabrikant of er echt geen aansluitingen voor sata op zitten, voordat je een PCI adapterkaartje koopt. Maar ik denk dat het enige verschil in de overdracht van de gegevens zit, sata is sneller, maar dat er voor de software, Ubuntu of XP, geen enkel verschil is. De aanduiding voor sata schijven in Ubuntu is sda, voor ata is het hda, dacht ik. Wat je allemaal met de software wil experimenteren, ben ik niet zo mee bekend helaas.
Vr.groet, peter

Voor sata schijven hoef je geen master/slave in te stellen. De aansluitingen zijn genummerd. Als je de ata schijf als systeem schijf wil hebben dan stel je die in als master, anders als slave. Even experimenteren, er gaat niets stuk. Voorzichtig met de stekertjes op de sata schijf, nogal teer.

SATA ipv IDE
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/22, 22:08:23 »
Wat Peter al schrijft IDE(of ata) gaat prima samen met SATA. Als je een wat ouder moederbord hebt zal er waarschijnlijk geen SATA aansluiting opzitten en ben je aangewezen op een PCI controller, kijk gelijk even of er een SATA data kabeltje bijzit en een SATA voedings kabeltje anders moet je er weer op uit. Na het installeren van Ubuntu moet je als Ubuntu niet opstart, kijken of de boot volgorde in de BIOS goed staat. Had ik namelijk ook.
Zelf heb ik Windows op de IDE schijf FAT32(6,2 GB) gezet en op de SATA schijf een ruimte gemaakt FAT 32(80 GB) voor de spelletjes, maar je kan volgens mij ook alles op de SATA schijf installeren. Als je nog vragen hebt lezen we ze wel. Succes

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

SATA ipv IDE
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/22, 23:50:33 »
Bedankt voor jullie reacties.  Ik zal morgen eens een "sudo lshw" en een "sudo lspci" doen op die desktop en dat hier posten.  Waarschijnlijk neem ik ook enkele fotootjes van het binnenste van de kast en zet ik die ook te kijk.  Kunnen jullie allemaal meekijken of er dan toch geen SATA-aansluiting (PCI dus, als ik het goed begrijp) voorhanden is.  Zou best kunnen, maar ik kan niet verwijzen naar een beschrijving want het is een vrijwel merkloze (GMT) computer van drie jaar terug uit de Carrefour.
Een SATA-kabeltje is er bij dat adaptertje bij (als ik dat koop), maar ik weet alleen nog niet goed waar in dat moederbord ik dat ding moet prikken. Volgens de Technical Support van Alternate (de winkel) kan ik de eigen voedingskabels gebruiken.  Jumperkes zitten er op de SATA schijf niet op: van de normaal 12 pinnetjes zijn enkel de meest rechtse vier aanwezig...  Op de oude IDE-schijf zit er wel een jumperke, maar omdat ik er geen documentatie van heb, weet ik niet hoe ik dat zou moeten verzetten om er een slave van te maken, dus waarschijnlijk blijft die gewoon master.
Het zit er overigens ook in dat ik "gewoon" een nieuwe IDE-schijf koop en die SATA bijhoud tot ik binnen enkele weken een nieuwe (tweedehandse) PC koop waarin ie wel past...  Omdat die occasie-PC (weet nog niet welk model of zo, maar er is binnenkort een interne uitverkoop van een gemeentedienst waar een buurvrouw van me werkt) waarschijnlijk toch behoefte heeft aan een extra HD, is dat misschien nog de beste oplossing.  De twintig of zo euro voor die adapter kan ik dan beter besteden aan die tweede HD.
Ik houd jullie in elk geval op de hoogte. ;)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

SATA ipv IDE
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/23, 02:19:09 »
Om SATA aansluitingen te herkennen heb ik ff een willekeurig mobo gepakt.

Zie linksonderaan de 4 aansluitingen op een rijtje, kleine rode stekkertjes.
Note: de kleur moet je niet op letten dit is per merk verschillend...


Voor enige verduidelijking, dit is de data kabel voor SATA:


WBT het zetten van Master/Slave/Cable select op een IDE harddisk is vrij makkelijk.
Normaal gesproken is het bij alle merken hetzelfde, echter mocht je toch nog twijfelen dan kijk je op de grote sticker die op iedere HD zit en waar op beschreven staat wat-wat is.

Dit kan niet missen.

Note: PCI sloten heeft nix te maken met een SATA aansluiting ??

Citaat
Volgens de Technical Support van Alternate (de winkel) kan ik de eigen voedingskabels gebruiken.
Begrijp dit niet helemaal ? maagoe ...
Als je een SATA harddisk koopt zitten er geen voedingskabeltjes bij. ( normaal gesproken)

Op de nieuwste voedingen zit er meestal 1 soms 2 extra stekkertjes voor  een SATA device .
Maar over het algemeen moet je die dingen los kopen, omdat SATA een hele aparte aansluiting heeft en je met die gekochte verloop kabeltjes de SATA schijf aan een normale stekker van de voeding kan koppelen.

Die voedings (verloop) kabel ziet er zo uit:
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

SATA ipv IDE
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/23, 05:40:55 »
Hey, Gandyman,
dat is pas service :)
Ik zal dadelijk als de kinderen aan 't paaseieren rapen zijn, eens in die computerkast kijken (PC staat op hun kamer).
Kan me wel niet herinneren zo van die rode stekkerkes (eerste foto) gezien te hebben, maar omdat ge zegt dat het ook een andere kleur kan zijn...
Die SATA-datakabel zit er in elk geval niet in.  :(
Dat tweede fotoke van dat verloopstuk maakt ook veel duidelijk, want hetgeen die van TechSupport zeiden, vond ik al zo raar.
Ik post nog wel iets, maar het ziet er almaar meer naar uit dat ik een nieuwe IDE-schijf ga kopen.  Maar dan moet ik eerst 100% zeker zijn dat in de nieuwe tweedehands-PC een SATA past.
Nogmaals bedankt :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline rja

  • Lid
SATA ipv IDE
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/23, 10:22:54 »
Citaat van: Prosper
Maar dan moet ik eerst 100% zeker zijn dat in de nieuwe tweedehands-PC een SATA past.
Nogmaals bedankt :)
Let wel op als je Windows XP gaat installeren op die schiijf , de orginele Windows XP cd uit 2001, ondersteund geen Sata, moet je een Windows cd met service pack 2 er in hebben, maar daar zijn andere forums voor ;)

Offline Petervdw

  • Lid
SATA ipv IDE
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/23, 10:59:46 »
Aan Prosper
Voor wat betreft de voeding aansluitingen aan sata schijven, er zijn schijf fabrikanten die er 2 aansluitingen op maken. Een voor die speciale sata stekertjes, en één voor de orthodoxe stekers, weet je wel, die zo zwaar gaan. De data kabel is dan weer met die sata stekers.
Vr.groet, peter

Over de plaatsing van de aansluitingen op het moederbord, in HP's staan ze in een vierkantje opgesteld, maar met hele kleine lettertjes sata 1, sata 2, enz.
In sommige moderne computers zitten ook nog serieele CD-Rom drives en serieele
branders. Het is wel even opletten met uitbreiden, want parallele (IDE) aansluitingen ontbreken.

SATA ipv IDE
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/23, 12:41:20 »
@Prosper

Wil niet direct de keuze van het merk HD ondermijnen want ik gebruikte zelf ook altijd WD.
Tis voor mij tenminste altijd een betrouwbaar merk geweest, daar wil ik niets aan af doen.
'
Echter de verschrikkelijke pokke herrie die die dingen maken heeft me indertijd besloten eens rond te kijken naar andere merken.

Werk nu sinds 2 jaar probleemloos met Hitachi en Samsung schijven en die bevallen heel goed.
Praat niet alleen over de schijven die ik zelf heb maar ook die we verkocht hebben.

Nog geen problemen gehad en het grootste voordeel, je hoort ze niet en ze blijven bijzonder koel ???
Vraag me niet waarom ??

Echter grootste voordeel vind ik, is de stilte.
Je moet ze werkelijk vastpakken of met je oor tegen de schijf gaan zitten om te voelen of ze te horen werken.
Tenminste dat was de eerste kennismaking, ik dacht dat hij het niet deed omdat ik helemaal nix hoorde :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

SATA ipv IDE
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/23, 13:23:27 »
@rja

Een verse XP is wel vanop een CD'ke met service pack 2 erin.  Het enige echt verse is dat ik m'n eigen serienummer/code gebruik... :)


@Petervdw
Ik wilde een fotooke plaatsen, maar de computer is in gebruik.. :(

Gandyman,
die van Western Digital uit m'n vorige post staat 28 a 29 dB bij, bij die van Hitachi staat 30 dB bij in Standby...
Bij deze iets kleinere Samsung gaan ze dan weer terug naar 27 a 29 dB.
Ne mens zal daar gewoon chance mee moeten hebben, zeker ?? ;) Maar in elk geval bedankt voor de info/gebruikerservaring.  Als ik plaats genoeg had op m'n appartementje, had ik al lang alle computers in een bergkamer of zo gestoken, met alleen de schermen, toetsenbord, muis en een CD/DVD-station op de werkplaatsen...

Mvg,

Prosper
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

SATA ipv IDE
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/23, 14:32:12 »
Hmz je moet ff opletten bij WAT je koopt..

Met name de S serie van Samsung is heel erg stil.
Maar daar kan je niet alle afm van krijgen.
Echter heb onlangs 2 F serie schijven gekocht van 750Gig en hoor ze echt niet.

Wil wel nog zeggen dat niet alles klopt wat ze op site's zetten, er zitten heel veel fouten in.
Dus je kan beter of kijken bij de spec van de fabrikant zelf, sja of gebruikers ervaring opdoen
:P
http://www.samsung.com/global/business/hdd/productmodel.do?group=72&type=61&subtype=63&model_cd=248&tab=fea#

BTW dit geld ook voor andere merken, ze hebben allemaal types met bijzondere kenmerken.
Let hier goed op, want dit kan het verschil uitmaken tussen een klopboormachine geluid of een hele stille HD.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

SATA ipv IDE
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/23, 15:45:26 »
Je laatste link is naar de SATA-schijf die ik al gekocht heb.  Nu koop ik waarschijnlijk een IDE schijf van 500 tot 750 GB met dezelfde afmetingen.  Liefst een stille, van Samsung of Hitachi, en liefst ook niet te duur. :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

SATA ipv IDE
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/23, 17:02:57 »
Dan moet je vooral deze gasten in de gaten houden.
http://www.gistron.com/
Let op prijzen en voorraad verschilt dagelijks.

En Azerty is vaak dingen in de aanbieding:
http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?baseId=3909&artno=AEBU02
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

SATA ipv IDE
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/23, 18:24:39 »
De eersten zijn op 203 km of 1 uur 50 van mij vandaan. Verzendingskosten in heel Nederland €5,-, niks over België.  Heb een mailtje gestuurd.
De tweede vind ik het product niet terug, maar dat is de NL-versie van die Belgen waar ik m'n vorige vandaan heb.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

SATA ipv IDE
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/23, 19:37:11 »
Gistron is idd erg goedkoop, ( niet met alles ?)  maar de truc die zij toepassen bijv. op hun media schijfjes lukt omdat ze net op de grens van Duitsland zitten.

Dus ze zullen ongetwijfelt rommelen met invoer en belasting waardoor ze vaak goedkoop spullen kunnen leveren.

Moet zeggen heb al veel bij ze gekocht en 2x iets gehad wat kapot ging.
Dit werd direct zonder problemen omgeruild, dus de service is wel in orde.

Denk zelf dat het ze geen bal uitmaakt waar ze naar moeten sturen..
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline mcgyver

  • Lid
SATA ipv IDE
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/24, 11:02:26 »
Citaat van: Gandyman
Wil wel nog zeggen dat niet alles klopt wat ze op site's zetten, er zitten heel veel fouten in.  ......., sja of gebruikers ervaring opdoen
Zelfs de fabrikanten vertellen niet de volle waarheid. Ga er van uit dat belanghebbenden nooit alle feiten vertellen. Gebruikers ervaringen zijn dus van groot belang.

www.tweakers.net geeft mij vaak veel voldoening.

SATA ipv IDE
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/26, 14:46:50 »
Heb ondertussen deze IDE-schijf besteld.  €99 voor 500 GB, geen verzendkosten, waarschijnlijk morgen aan huis geleverd :)

Met wat geluk kan ik dan nog voor 't weekend beginnen met wat OS'en te installeren... :cool:

Nu ik eraan denk: ik zou eigenlijk ook nog een goedkoop grafisch kaartje erin willen stoppen.  Vraag van een leek: hoe weet ik of die in mijn kast wel een aansluiting heeft ?  Momenteel heb ik een onboard graphics (iets van SIS geloof ik :( )
Om lang zoeken kort te maken, zal ik dit dadelijk editen met de uitvoer van lshw en lspci. Zit nu op de laptop.  PC even rebooten, want kinderkes spelen op Windows :(
ikke@pjoeter:~$ sudo lshw
[sudo] password for ikke:
pjoeter                
    description: Desktop Computer
    product: M935D
    vendor: ECS
    version: 2.0
    serial: 00000000
    width: 32 bits
    capabilities: smbios-2.3 dmi-2.3
    configuration: chassis=desktop
  *-core
       description: Motherboard
       product: M935D
       vendor: ECS
       physical id: 0
       version: 2.0
       serial: 00000000
       slot: PCI3
     *-firmware
          description: BIOS
          vendor: American Megatrends Inc.
          physical id: 0
          version: 07.00T (04/02/01)
          size: 64KB
          capacity: 192KB
          capabilities: isa pci pnp apm upgrade shadowing escd cdboot bootselect socketedrom edd int13floppy360 int13floppy1200 int13floppy720 int13floppy2880 int5printscreen int9keyboard int17printer int10video acpi usb agp ls120boot zipboot biosbootspecification
     *-cpu
          description: CPU
          product: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz
          vendor: Intel Corp.
          physical id: 4
          bus info: cpu@0
          version: 15.2.9
          slot: Slot-1
          size: 2400MHz
          width: 32 bits
          clock: 100MHz
          capabilities: fpu fpu_exception wp vme de pse tsc msr pae mce cx8 sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe up cid xtpr
          configuration: id=0
        *-cache:0
             description: L1 cache
             physical id: 5
             slot: Internal Cache
             size: 8KB
             capacity: 1MB
             clock: 25MHz (40.0ns)
             capabilities: pipeline-burst synchronous internal write-back data
        *-cache:1
             description: L2 cache
             physical id: 6
             slot: Internal Cache
             size: 128KB
             capacity: 1MB
             clock: 25MHz (40.0ns)
             capabilities: synchronous internal write-back unified
     *-memory
          description: System memory
          physical id: 1
          size: 979MB
     *-pci
          description: Host bridge
          product: 650/M650 Host
          vendor: Silicon Integrated Systems [SiS]
          physical id: 100
          bus info: pci@0000:00:00.0
          version: 80
          width: 32 bits
          clock: 33MHz
          configuration: driver=agpgart-sis latency=32 module=sis_agp
        *-pci
             description: PCI bridge
             product: Virtual PCI-to-PCI bridge (AGP)
             vendor: Silicon Integrated Systems [SiS]
             physical id: 1
             bus info: pci@0000:00:01.0
             version: 00
             width: 32 bits
             clock: 33MHz
             capabilities: pci normal_decode bus_master
           *-display
                description: VGA compatible controller
                product: 65x/M650/740 PCI/AGP VGA Display Adapter
                vendor: Silicon Integrated Systems [SiS]
                physical id: 0
                bus info: pci@0000:01:00.0
                version: 00
                width: 32 bits
                clock: 66MHz
                capabilities: pm agp agp-2.0 vga cap_list
                configuration: latency=0
        *-isa
             description: ISA bridge
             product: SiS962 [MuTIOL Media IO]
             vendor: Silicon Integrated Systems [SiS]
             physical id: 2
             bus info: pci@0000:00:02.0
             version: 25
             width: 32 bits
             clock: 33MHz
             capabilities: isa bus_master
             configuration: latency=0
        *-serial
             description: SMBus
             product: SiS961/2 SMBus Controller
             vendor: Silicon Integrated Systems [SiS]
             physical id: 2.1
             bus info: pci@0000:00:02.1
             version: 00
             width: 32 bits
             clock: 33MHz
             configuration: driver=sis96x_smbus latency=0 module=i2c_sis96x
        *-ide
             description: IDE interface
             product: 5513 [IDE]
             vendor: Silicon Integrated Systems [SiS]
             physical id: 2.5
             bus info: pci@0000:00:02.5
             logical name: scsi0
             logical name: scsi1
             version: 00
             width: 32 bits
             clock: 33MHz
             capabilities: ide bus_master emulated
             configuration: driver=pata_sis latency=128 module=pata_sis
           *-disk
                description: SCSI Disk
                product: WDC WD400EB-11DJ
                vendor: ATA
                physical id: 0
                bus info: scsi@0:0.0.0
                logical name: /dev/sda
                version: 77.0
                serial: WD-WCAHL4601081
                size: 35GB
                capabilities: partitioned partitioned:dos
                configuration: ansiversion=5
              *-volume:0
                   description: HPFS/NTFS partition
                   physical id: 1
                   bus info: scsi@0:0.0.0,1
                   logical name: /dev/sda1
                   capacity: 23GB
                   capabilities: primary bootable
              *-volume:1
                   description: Linux filesystem partition
                   physical id: 2
                   bus info: scsi@0:0.0.0,2
                   logical name: /dev/sda2
                   capacity: 10GB
                   capabilities: primary
              *-volume:2
                   description: Extended partition
                   physical id: 3
                   bus info: scsi@0:0.0.0,3
                   logical name: /dev/sda3
                   size: 533MB
                   capacity: 533MB
                   capabilities: primary extended partitioned partitioned:extended
                 *-logicalvolume
                      description: Linux swap / Solaris partition
                      physical id: 5
                      logical name: /dev/sda5
                      capacity: 533MB
                      capabilities: nofs
           *-cdrom
                description: DVD reader
                product: DVD+RW RW5240
                physical id: 1
                bus info: scsi@1:0.0.0
                logical name: /dev/cdrom
                logical name: /dev/dvd
                logical name: /dev/scd0
                logical name: /dev/sr0
                version: 1.08
                serial: 5        DVD+RW RW5240   1.08030625RICEA4602092
                capabilities: removable audio cd-r cd-rw dvd
                configuration: ansiversion=5 status=open
        *-communication UNCLAIMED
             description: Modem
             product: AC'97 Modem Controller
             vendor: Silicon Integrated Systems [SiS]
             physical id: 2.6
             bus info: pci@0000:00:02.6
             version: a0
             width: 32 bits
             clock: 33MHz
             capabilities: pm generic cap_list
             configuration: latency=64 maxlatency=11 mingnt=52
        *-multimedia
             description: Multimedia audio controller
             product: AC'97 Sound Controller
             vendor: Silicon Integrated Systems [SiS]
             physical id: 2.7
             bus info: pci@0000:00:02.7
             version: a0
             width: 32 bits
             clock: 33MHz
             capabilities: pm bus_master cap_list
             configuration: driver=Intel ICH latency=64 maxlatency=11 mingnt=52 module=snd_intel8x0
        *-usb:0
             description: USB Controller
             product: USB 1.0 Controller
             vendor: Silicon Integrated Systems [SiS]
             physical id: 3
             bus info: pci@0000:00:03.0
             version: 0f
             width: 32 bits
             clock: 33MHz
             capabilities: ohci bus_master
             configuration: driver=ohci_hcd latency=64 maxlatency=80 module=ohci_hcd
        *-usb:1
             description: USB Controller
             product: USB 1.0 Controller
             vendor: Silicon Integrated Systems [SiS]
             physical id: 3.1
             bus info: pci@0000:00:03.1
             version: 0f
             width: 32 bits
             clock: 33MHz
             capabilities: ohci bus_master
             configuration: driver=ohci_hcd latency=64 maxlatency=80 module=ohci_hcd
        *-usb:2
             description: USB Controller
             product: USB 2.0 Controller
             vendor: Silicon Integrated Systems [SiS]
             physical id: 3.3
             bus info: pci@0000:00:03.3
             version: 00
             width: 32 bits
             clock: 33MHz
             capabilities: pm ehci bus_master cap_list
             configuration: driver=ehci_hcd latency=64 maxlatency=80 module=ehci_hcd
        *-network
             description: Ethernet interface
             product: SiS900 PCI Fast Ethernet
             vendor: Silicon Integrated Systems [SiS]
             physical id: 4
             bus info: pci@0000:00:04.0
             logical name: eth0
             version: 90
             serial: 00:0d:87:4d:95:31
             size: 100MB/s
             capacity: 100MB/s
             width: 32 bits
             clock: 33MHz
             capabilities: pm bus_master cap_list ethernet physical tp mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd autonegotiation
             configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=sis900 driverversion=v1.08.10 Apr. 2 2006 duplex=full ip=192.168.2.4 latency=64 link=yes maxlatency=11 mingnt=52 module=sis900 multicast=yes port=MII speed=100MB/s
ikke@pjoeter:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] 650/M650 Host (rev 80)
00:01.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] Virtual PCI-to-PCI bridge (AGP)
00:02.0 ISA bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS962 [MuTIOL Media IO] (rev 25)
00:02.1 SMBus: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS961/2 SMBus Controller
00:02.5 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] 5513 [IDE]
00:02.6 Modem: Silicon Integrated Systems [SiS] AC'97 Modem Controller (rev a0)
00:02.7 Multimedia audio controller: Silicon Integrated Systems [SiS] AC'97 Sound Controller (rev a0)
00:03.0 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.0 Controller (rev 0f)
00:03.1 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.0 Controller (rev 0f)
00:03.3 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 2.0 Controller
00:04.0 Ethernet controller: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS900 PCI Fast Ethernet (rev 90)
01:00.0 VGA compatible controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 65x/M650/740 PCI/AGP VGA Display Adapter
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

SATA ipv IDE
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/26, 15:23:34 »
Prosper, je kan een PCI of AGP slot kaart nemen. Zie laatste stukje van je uitdraai: PCI/AGP VGA Display Adapter. Als je een nieuwer moederbord had gehad dan had je geen AGP maar PCI-Express gehad, een iets langer slot dan PCI. Dus ik denk dat je voor niet al te veel geld een goede kaart kunt krijgen. Ik zou dan voor een Nvidia gaan, wordt overal in het forum geprezen i.v.m de drivers, tenzij je van sleutelen houdt neem dan een andere kaart. ;)
Succes, en we lezen wel wat je keuze is.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

SATA ipv IDE
« Reactie #18 Gepost op: 2008/03/27, 07:39:36 »
Bedankt voor de uitleg.
Nu blijft de vraag, wat is een goede PCI/AGP kaart van -laat ons zeggen- maximaal 40 Euro .... ?

Edit: Deze lijkt me wel iets: Nvidia GF6200 LE
32 Euro, en volgens meuktracker draait ie op de Linux Display Driver 169.09.  Altijd leuk om weten, als het niet lukt met de opensource of de restricted drivers.
Iemand een (liefst gefundeerde) mening ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

SATA ipv IDE
« Reactie #19 Gepost op: 2008/03/27, 16:29:52 »
Toch even omhoog stuwen om de bevestiging te krijgen dat dit een goede kaart zou zijn.  Het is te laat om nu te bestellen voor levering morgen, maar ik kan er altijd morgen nog langsrijden om af te halen (drie kwartier met openbaar vervoer, dus nog ecologisch ook).  De harde schijf was er vanmorgen om negen uur al (!  :lol: ) dus vanavond vijs ik in elk geval de kast open.  Kan ik ineens zien of ik mij niet wéér heb vergist.  Moest het zo zijn, kan ik ze altijd nog meenemen om te laten omwisselen.  Zo moeilijk doen ze daar niet over. ;)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline rja

  • Lid
SATA ipv IDE
« Reactie #20 Gepost op: 2008/03/27, 16:45:36 »
Citaat van: Prosper
Toch even omhoog stuwen om de bevestiging te krijgen dat dit een goede kaart zou zijn.  Het is te laat om nu te bestellen voor levering morgen, maar ik kan er altijd morgen nog langsrijden om af te halen (drie kwartier met openbaar vervoer, dus nog ecologisch ook).  De harde schijf was er vanmorgen om negen uur al (!  :lol: ) dus vanavond vijs ik in elk geval de kast open.  Kan ik ineens zien of ik mij niet wéér heb vergist.  Moest het zo zijn, kan ik ze altijd nog meenemen om te laten omwisselen.  Zo moeilijk doen ze daar niet over. ;)
Het is zeker geen top kaart.

Wat mankeert er aan de oude ?

SATA ipv IDE
« Reactie #21 Gepost op: 2008/03/27, 18:14:40 »
Zie hoger.  Het is een oude SIS-kaart (niet van de ziekenkas, hoor) en die kan dus geen 3D aan.  Zou toch graag een beetje eye-candy willen.
Bij het draaien van java-intensieve spellen vinden de kinderen de PC te traag.  Ze willen dan altijd op mijn laptop... Je ziet het plaatje... ?
Misscien toch iets meer uitgeven ?  Welk model raad jij dan aan ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline rja

  • Lid
SATA ipv IDE
« Reactie #22 Gepost op: 2008/03/27, 19:03:04 »
Citaat van: Prosper
Zie hoger.  Het is een oude SIS-kaart (niet van de ziekenkas, hoor) en die kan dus geen 3D aan.  Zou toch graag een beetje eye-candy willen.
Bij het draaien van java-intensieve spellen vinden de kinderen de PC te traag.  Ze willen dan altijd op mijn laptop... Je ziet het plaatje... ?
Misscien toch iets meer uitgeven ?  Welk model raad jij dan aan ?
AGP kaarten zijn moeilijk te vinden, zo veel keuze heb je niet.

Er zijn wel AGP kaarten, die redelijke goed moderne spellen kunnen spelen, maar dat lijkt me je PC niet waard en heb je ook niet nodig en wordt ook al snel je Cpu de bottleneck.

SATA ipv IDE
« Reactie #23 Gepost op: 2008/03/27, 22:47:54 »
AGP-kaarten
PCI-kaarten wnat dat zou ook kunnen, denk ik.  Mag enkel geen PCI-express zijn.

Hiertussen kiezen ?
Dat van m'n CPU zit ook veel in. Zie hogerop voor de uitdraai van "lshw".  Misschien kun jij daar iets van snappen, zelf ben ik daar echt geen kei in.  :(
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline rja

  • Lid
SATA ipv IDE
« Reactie #24 Gepost op: 2008/03/27, 23:22:27 »
Citaat van: Prosper
AGP-kaarten
PCI-kaarten wnat dat zou ook kunnen, denk ik.  Mag enkel geen PCI-express zijn.

Hiertussen kiezen ?
Dat van m'n CPU zit ook veel in. Zie hogerop voor de uitdraai van "lshw".  Misschien kun jij daar iets van snappen, zelf ben ik daar echt geen kei in.  :(
Ik zou niet te veel spenderen, je een Celeron 2.4 mhz, haal ik voor zo'n 150 euro van Marktplaats af, maar jouw pc, met je nieuwe harddisk, heeft wel betere specs en meer geheugen.