Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren via USB stick  (gelezen 761 keer)

Hostpik1992

  • Gast
Ubuntu installeren via USB stick
« Gepost op: 2008/04/01, 18:24:50 »
Hey mensen

Ik wil op mijn oude laptop Ubuntu installeren. Helaas is de CD speler naar de klote en kan ik dus niet de cd erin doen en hem installeren. Nu heb ik is geprobeerd om alle Ubuntu files naar mijn memory stick te kopiëren en dan te booten via de USB stick in het boot menu. Dit resulteerde tot niks?

Weet iemand hoe ik dit wel kan doen? Een vriend van me zei dat ik de C schijf moest formatteren en dan hopen dat het wel werkt. Ik vind die oplossing te radicaal en die durf ik niet te nemen? Hebben jullie ideeën hoe dit wel kan? Ik wil in ieder geval dolgraag van mijn Windows af en al lukt het niet met Ubuntu, met Puppy Linux kan ik wel installeren via USB stick toch?

Eider

  • Gast
Ubuntu installeren via USB stick
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/01, 18:31:05 »

Hostpik1992

  • Gast
Ubuntu installeren via USB stick
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/01, 19:47:37 »
Bedankt voor die tutorial, maar ze zijn met een ding best onduidelijk

Ze zeggen dat ik de laatste letter van mijn flash drive moet veranderen in een x. Dit zijn mijn drives die erin zitten:

edit**
Ik bleek iets verkeerds te doen. Ik kan mijn usb drive zien, maar hoe verander ik de laatste letter in een x?

Offline vanadium

  • Lid
Ubuntu installeren via USB stick
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/02, 09:32:25 »
Wat ze bedoelen is dat je de juiste device naam voor *jou* usb moet invullen: dat is niet op voorhand gekend. Ze gebruiken in de tutorial de naam /dev/sdx, maar in werkelijkheid kan dit /dev/sda zijn, of /dev/sdb, en zelfs /dev/sdx maar dan moet je al een flink aantal USB's aan je systeem hangen hebben.

Hoe kan je de juiste naam van je USB te weten komen? Zoals de tutorial zegt: met "sudo fdisk -l"

Dit commando lijst alle schijven op die het herkent, vb:

Disk /dev/sda: 80.0 GB, 80026361856 bytes
2
en daaronder alle partities die zich op die schijf bevinden. De namen van de partities zijn de naam van de schijf waarop ze bestaan en een cijfer, vb /dev/sda1, /dev/sda2.

In de tutorial wordt telkens "x" gebruikt, maar jij moet x vervangen door de letter die op jou systeem gebruikt wordt. Die letter is niet noodzakelijk steeds gelijk tussen verschillende Ubuntu sessies!

Hostpik1992

  • Gast
Ubuntu installeren via USB stick
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/02, 21:16:25 »
Okay nu is het duidelijk :P

Maar ik heb de wubi al gebruikt. Het was niet de beste manier. Ik draai nu op de beta van 8.04, maar wanneer hij echt uitkomt dan herinstalleer ik wel :)