Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vmware of wine, en hoe  (gelezen 13946 keer)

vmware of wine, en hoe
« Gepost op: 2007/09/01, 18:01:38 »
Ik ben redelijk nieuw met linux, en na een bergje reinstals (van fouten maken leer je, dus ik maak zo veel mogelijk fouten ;) :P) heb ik besloten geen windows meer op mijn PC te zetten (het kost te veel tijd het te instaleren, dualboot om eens een windows-prog te draaien is traag, het is sowiso mijn favoriete besturingssysteem niet meer sinds ik ubuntu ken, gezeur met licenties (of het ontbereken ervan) enz. enz.)

nou heb al wat met wine zitten expirimenteren, maar dat was het ook niet helemaal (veel foutmeldingen die zoveel zeiden als "wine is nog in ontwikkeling, wat jij wil kan nog niet, of je moet het zelf maken")
ook heb ik wat gelezen over Vmware, als ik het goed begrijp kun je daarmee een "virtuele 2e computer" maken waarop je dan weer windows kunt instaleren zodat je niet meer hoeft te rebooten om een windowsprogramma te draaien.

dat klinkt erg goed! maar hoe werkt het, zou het overweg kunnen met proton+ (dit is een BASIC ontwikkelomgeving/compiler voor PIC microcontrollers, waarvan de licentie word geregeld met een USB dongle) en bumblebee (Programma voor het aansturen van de wisp628 PIC programmer)?

ik vraag me dus af hoe "virtueel" die virtuele PC is; Is er nog toegang tot de USB en gewone ouderwetse seriele poorten van mijn echte (non-virtuele) PC?

verder vraag ik me af wat het makelijkste is voor een redelijk beginent linuxer als ik: Vmware server, VMware player, of wine?
(ik ben wel aardig doorgewintert in windows, maar wel op een manier die je als nerd-achter-windowspc kan, ik ben nooit opgeleid tot systeembeheerder oid)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
vmware of wine, en hoe
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/01, 18:04:51 »
Op de virtuele PC heb je dezelfde poorten als op een gewone PC. Er is dus ook USB (let wel, geen USB 2 in VMWare server, wel in workstation), seriƫle en parallelle poorten, er is zelfs een geluidskaart. Of proton+ zal draaien zal je eens moeten proberen, al zie ik geen enkele reden waarom het niet zou werken.

Offline Menno_

  • Lid
vmware of wine, en hoe
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/01, 21:34:34 »
Als je een programmeeromgeving wilt gebruiken dan kun je het beste een VM gebruiken ipv Wine. Ik werk zelf met Filemaker Pro (6.0 en 8.5) en had met wine niets dan problemen. Plugins die niet werkten, programmerdialogen die wel verschenen, maar zonder leesbare teksten enz. enz.

Vmware-player staat al in je synaptic-pakettenlijst maar daarvoor moet je ook nog een virtual machine aanmaken (kan op www.easyvmx.com) en voor veel toepassingen voldoet die prima. Vanuit vmware cd's bakken of usb-sticks volschrijven ed loopt vaak niet probleemloos, (daarom is het handig om dan samba te installeren en daarmee (een deel van) je home-map te sharen). Hoe het verder zou werken met jouw dongle zou ik niet weten.

Ik gebruik zelf virtualbox van innotek (www.vitualbox.org) ipv vmware en ben daar erg tevreden mee. In de voorkeuren van virtualbox, kan je per VM instellen welke usb-poorten en -apparaten er kunnen  worden gebruikt. Ik verwacht dat dat meer zal voldoen in jouw situatie. In je pakketbronnen kun je bij software van derden het volgende toevoegen: www.virtualbox.com/debian feisty , dan kun je via synaptic v-box installeren.  

[edit]ipv de pakketbronnen aan te passen kun je het bestand /etc/apt/sources.list aanpassen door onderaan de regel: deb http://www.virtualbox.org/debian feisty non-freetoe te voegen[/edit]

Je zult het echter zelf moeten proberen wat het beste bevalt.
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

vmware of wine, en hoe
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/02, 18:59:25 »
Virtualbox gedownload, ik ga het verkenen, zover ik tot nu toe gezien heb is het precies wat ik zoek. (alleen nou nog het 100% werkend krijgen en het leren gebruiken)

bedankt!

vmware of wine, en hoe
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/15, 12:01:18 »
na weer een reinstal (ander mobo (oud intel ding) + videokaart(Radeon 9200, ben al gewaarschuwd)) ben ik virtualbox weer kwijt, maar ik ga er weer mee door.

ik had er wel een probleem mee: windows 98 geinstaleerd (instaleren duurde al onwijs lang), maar als het starte had ik geen beeld binnen het virualbox venster alleen wat rare verticale strepen. Ubuntu draaide gelukkig wel fatsoenlijk door.
(dat was nog op mijn Tusi-M met on board SiS630)

is mijn PC eigenlijk wel snel genoeg voor 2 OS'en naast elkaar? het is een Celeron 1400mhz... (512mb ram)

nou heb ik win 98 gedraaid op een 200mhz (pentium i200) met minder ram dan ik hier voor virtualbox had weggezet, en Ubuntu op een 800mhz celeron doet het ook goed met 256 mb ram, maar toch...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
vmware of wine, en hoe
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/15, 14:34:27 »
Citaat van: Lucky_Luke
ik had er wel een probleem mee: windows 98 geinstaleerd (instaleren duurde al onwijs lang), maar als het starte had ik geen beeld binnen het virualbox venster alleen wat rare verticale strepen.
Jouw probleem: http://www.virtualbox.org/ticket/395
Oplossing: "Lowering VRam in Vbox settings temporarily seems to help. I dropped vram to 4MB and installation is working without previously screen issues."
(heb dit zelf niet getest, dus ik weet niet of het werkt)

Citaat van: Lucky_Luke
is mijn PC eigenlijk wel snel genoeg voor 2 OS'en naast elkaar? het is een Celeron 1400mhz... (512mb ram)

nou heb ik win 98 gedraaid op een 200mhz (pentium i200) met minder ram dan ik hier voor virtualbox had weggezet, en Ubuntu op een 800mhz celeron doet het ook goed met 256 mb ram, maar toch...
Windows 98 kan goed met 100 MB draaien. Jouw 512 is aan de lage kant, maar je kunt er zelfs XP in draaien in 200 MB (doe ik zelf ook), krapjes, maar het kan goed.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
vmware of wine, en hoe
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/15, 14:40:15 »
Citaat van: Menno X11
In je pakketbronnen kun je bij software van derden het volgende toevoegen: www.virtualbox.com/debian feisty , dan kun je via synaptic v-box installeren.
Maar je kunt natuurlijk ook de deb afzonderlijk downloaden, via http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads.
Mijn ervaring met VB is nog niet zodanig dat ik altijd automatisch de laatste versie zou willen hebben, met name 1.4 had i.c.m. XP een performance-probleem (is weer opgelost in 1.5). Voordeel van de losse downloads is dat je er zelf controle over houdt.

Offline Wesley3

  • Lid
    • http://www.experience-radio.nl
vmware of wine, en hoe
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/16, 00:28:36 »
Ik moet zeggen dat ik binnen Wine niet veel problemen heb om met programmeer software te werken.
Ik weet niet welke software je gebruikt, maar ik gebruik Notepad++ voor het maken van webpagina's.

Wat ik echter wel jammer vind van wine is dat de font erg lelijk is.


Gr. Wesley
Waar Windows stopt gaat Linux verder

vmware of wine, en hoe
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/24, 17:54:26 »
Proton + geinstaleerd in wine en het draait, het kan alleen de USB key niet vinden :( (zit toch echt gewoon in de USB poort)

hoe fix ik dat?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
vmware of wine, en hoe
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/24, 18:09:39 »
wine ondersteunt, bij mijn weten, geen USB :(
Enige optie is via VMWare, en dan nog. Als je gebruik maakt van VMWare server (is gratis) heb je alleen toegang tot USB 1 apparaten. Geen USB 2 dus. VMWare workstation, betalende versie, ondersteunt wel USB 2.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
vmware of wine, en hoe
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/24, 19:51:46 »
VirtualBox ondersteunt USB 2.0.
http://www.virtualbox.org/wiki/Editions

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
vmware of wine, en hoe
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/24, 20:33:58 »
Ik lees:
The following list shows the enterprise features that are only present in the closed-source edition. Note that this list may change over time as some of these features will eventually be made available with the open-source version as well.
...
    * USB support
    VirtualBox implements a virtual USB controller and supports passing through USB 1.1 and USB 2.0 devices to virtual machines.
...
Wil dit zeggen dat USB ondersteuning er niet bij zit als je gebruik maakt van de versie die je met apt-get gaat installeren?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
vmware of wine, en hoe
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/24, 20:43:30 »
Citaat van: kennywest
Wil dit zeggen dat USB ondersteuning er niet bij zit als je gebruik maakt van de versie die je met apt-get gaat installeren?
De binaries (via apt-get te installeren als je de repo hebt toegevoegd) bevat de closed source-versie (= 'enterprise'); daarin zit o.a. usb (2.0) ondersteuning. De OSE (open source edition) moet je compileren, maar bevat *minder* functionaliteit.

vmware of wine, en hoe
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/29, 17:15:40 »
Citaat van: kennywest
wine ondersteunt, bij mijn weten, geen USB :(
Enige optie is via VMWare, en dan nog. Als je gebruik maakt van VMWare server (is gratis) heb je alleen toegang tot USB 1 apparaten. Geen USB 2 dus. VMWare workstation, betalende versie, ondersteunt wel USB 2.
dan word het dus toch virualbox of vmware...

ik ga eerst dit weekend virtualbox eens proberen.

(tussen haakjes: is er op dit forum een handige manier je eigen topics terug te vinden (behalve de zoekfunctie?))

vmware of wine, en hoe
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/29, 17:26:16 »
Bij profiel en dan toon alle bijdragen

vmware of wine, en hoe
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/29, 20:03:23 »
Goed nieuws: virtualbox draait en ik heb zelfs beeld. Het is alleen onwijs traag (maar het heeft ook maar 64Mb ram ter beschikking nu).

windows 98 zit wel nog wat te zeuren over missende bestanden maar het start op. Proton+ instaleren gaat niet meer lukken vanavond (het doet er al dik 15 seconden over voor "deze computer" geladen is, laat staan wat het kost een programma te instaleren).

Iedereen alvast heel hartelijk bedankt, ik hoop dat proton nu wel de usb key gaat vinden en dat ik de boel (met jullie hulp) nog wat sneller kan krijgen.

@Q
bedankt: spaart me een hoop gezoek naar die puntjes elke keer :)

vmware of wine, en hoe
« Reactie #16 Gepost op: 2007/09/30, 14:56:17 »
Windows onder virtualbox is (zelfs met 128MB voor windows) zowat onwerkbaar traag :(
(al selecteer ik Vista als guest OS, het word niet sneller, weet iemand hoe ik het wel sneller krijg?)

Ook kan proton nog steeds die USB key niet vinden. Windows zelf kan  ook niet vinden. Virtualbox gaf gisteravond nog een melding dat 'ie die sparkkey USB dongle (de licensie van proton0 niet kan vinden, vandaag echter niet.

ik ben nu de help van virtualbox eens aan het doorlezen, waarschijnlijk vind ik daarin wel iets nuttigs om de boel sneller te krijgen, die usb dongle te laten pakken en een gedeelde map aan te maken (toch wel handig, anders kan ik mijn geschreven progs nergens handig opslaan of eerder opgeslagen progs gebruiken...).

en 16 kleuren ziet er ook lelijk uit, dus daar ga ik ook wat aan doen :) ik houd jullie op de hoogte.

voor die shared folder heb ik guest aditions geinstaleerd maar dat zou alleen op XP werken (en ik heb 98).

voor dat usb zou ik volgens de handleiding van virtualbox lid moeten zijn van USBusers, USB, of iets in die richting. Alleen heb ik die gebruikersgroep niet. kan / wil iemand me daarbij helpen?

Offline Menno_

  • Lid
vmware of wine, en hoe
« Reactie #17 Gepost op: 2007/09/30, 16:37:17 »
bij de installatie van virtualbox wordt er een groep "vboxusers" aangemaakt (menu: /systeem/beheer/Gebruikers en Groepen) en op die plek moet je zelf een groep "usbusers" aanmaken. Maak jezelf vervolgens lid van allebei de groepen.
Daarna open je virtual box en selecteer je de VM voor je windows-installatie. Je ziet dan in het tabblad rechts de verschillende eigenschappen staan, daar zie je ook USB. Als je daarop klikt zie de eigenschappen van de USB instellingen voor die VM.
Daarin klik je op "enable USB" en dan kan je op 2 manieren USB apparaten toevoegen: "los" en uit de "lijst". Uit de lijst is van de op dat moment aangesloten apparaten.

Wat betreft het geheugen ... 128Mb is wel een beetje weinig vind ik. Ik heb zelf 1024Mb toegewezen en XP draait dan heel acceptabel en met 32bits kleuren. Ik kan Filemaker 6 en 8.5 probleemloos draaien, het opstarten van windows is pakweg 35 seconden werk (net fii getest). FotoshopCS3 is een beetje traag en kan niet al te grote files aan, maar dat is geen verassing met de hardware-eisen voor CS3 :)

Het sharen kan je oplossen door samba op je ubuntu-installatie te installeren. Daarna kun je vanuit windows je eigen ipnummer opgeven bij het zoeken naar een server en dan zie je vanzelf je gesharede map :D
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

vmware of wine, en hoe
« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/06, 15:24:14 »
ik kan geen 1024 toewijzen, ik heb maar 512mb. (meer ondersteunt mijn mobo niet...)
hoe maak ik die groep USBusers aan?

zot idee: zou het werken windows te instaleren in een DOS emulator?

vmware of wine, en hoe
« Reactie #19 Gepost op: 2007/10/06, 17:02:03 »
Citaat van: Lucky_Luke
ik kan geen 1024 toewijzen, ik heb maar 512mb. (meer ondersteunt mijn mobo niet...)
hoe maak ik die groep USBusers aan?

zot idee: zou het werken windows te instaleren in een DOS emulator?
Hoi, Lucky Luke,

Ik bgrijp jou probleem niet zo heel erg goed, ik heb een laptop, 1,6Ghz processor, 1Gig intern geheugen en ik heb mijn virtuele machine in Virtualbox als volgt geconfigureerd.
BaseMem 192 Mb, Videomem 8 Mb, VirtueleHarddisk 10Gb, mijn cdrom gemound, AlsaAutodriver voor het geluid en USB audio en harddisk gekoppled.

Ik draai hierin windowsXp en het gaat gewoon razend snel.
Ik begrijp dus niet goed waarom jij je windows98 niet sneller aan de praat krijg. Ik heb ook windows98 geinstalleerd om te testen en ik zie dat ie sneller werkt in VB dan wanneer ik deze standalone draai.
Misschien kan je iets veranderen in je instellingen. Ik hoor je, groet, Robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

vmware of wine, en hoe
« Reactie #20 Gepost op: 2007/10/11, 15:53:56 »
nee, het wil echt met geen mogelijkheid sneller. ik ben nu aan het kijken of QEMU&reactOS iets voor mij is.
(ben ik gelijk van allerlij licentiegezeur af :))

edit:
Qemu/reactos is nog vrij traag, VMware player was een heel gedoe te instaleren maar is gelukt.

Alleen heb ik bij zowel VMware als bij Qemu geen mogelijkheid om bij mijn cdromdrive te komen. hoe instaleer ik dan ooit proton?

kan iemand mij helpen met VMware? dat ik er Proton in kan draaien onder reactos of desnoods windows?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
vmware of wine, en hoe
« Reactie #21 Gepost op: 2007/10/12, 08:15:21 »
Uw CDROM drive in VMware benaderen is nochtans heel triviaal.
- CD erin.
- vervolgens wordt ie automatisch gemount door Linux (in Ubuntu is dat in ieder geval zo)
- vervolgens ga je in de "settings" van uw virtuele machine (rechtermuisklik op de machine)
- selecteer daar CD-ROM
- selecteer dan "Use physical drive:"
- in de dropdown daaronder kan je dan /media/cdrom of /media/cdrom0 selecteren
- done.

vmware of wine, en hoe
« Reactie #22 Gepost op: 2007/10/13, 19:22:40 »
rechtermuisklik op de machine? hoe? als ik in het venster klik krijg ik een rechtermuisklikmenutje van Reactos, en op de vensterrand gebeurt er niks.

er is wel iets waar je voorkeuren op kan roepen maar daar staat CDrom niet tussen...

het gaat om vmware player, dat  was ik nog vergeten te zeggen.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
vmware of wine, en hoe
« Reactie #23 Gepost op: 2007/10/13, 20:42:17 »
Gebruik VMware server. Is ook gratis en bevat alle functionaliteiten.

vmware of wine, en hoe
« Reactie #24 Gepost op: 2007/10/14, 14:06:06 »
Ok, ik zal dat eens downloaden...
dat verklaart waarom ik al die opties niet kon vinden, als het er niet is vind ik het ook niet natuurlijk...
edit:
ik krijg het niet geinstaleerd.  (meer info volgt)