Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xp in grub  (gelezen 1027 keer)

xp in grub
« Gepost op: 2007/12/10, 11:53:09 »
ik heb dus xp opnieuw geinstalleerd en daarna ubuntu, vista en opensuse stonden al op mijn schijf...en deze komen oko in het grub te staan, alleen xp niet...hoe kan ik deze hier aan toevoegen?

xp in grub
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/10, 12:12:48 »
pfpfpfpf negeer deze maar, er iets iets goed misgelopen...als ik de vista entry in men grub aanduid, start xp op...terwijl de vista partitie is aangeduid...

dat word weer wat opzoeken...

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
xp in grub
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/10, 12:27:02 »
in Grub tel je vanaf nul. Dus de eerste partitie is 0 de tweede 1 etc. kan dit een verklaring zijn voor je probleem?

xp in grub
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/10, 12:39:35 »
nope is het niet...vista staat op sda1 dus staat in grub (hd0,0)...en toch start xp op die op sda 3 staat...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
xp in grub
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/10, 16:57:12 »
Dan staat de bootloader van XP op de Vista partitie?

xp in grub
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/10, 17:12:40 »
ik heb eigenlijk geen flauw idee meer...

maar het is wel zo dat de bootloader van xp geen vista herkent...maar ik dacht, is geen probleem, dit word toch allemaal overgenomen door grub...

ik denk dat ik de bootloader van vista eens ga herstellen, en dan grub terugzetten...

xp in grub
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/10, 18:33:56 »
zo, nu boot vista wel weer...dus voeg ik dit toe aan mijn grub:

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda3
title Windows XP Professional
root (hd0,2)
savedefault
makeactive
chainloader +1
maar xp wil maar niet opstarten...hij blijft hangen bij starting up links boven in beeld en een knipperend streepke...

xp in grub
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/12, 13:04:18 »
niemand die weet hoe ik mijn xp krijg opgestart?

xp in grub
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/12, 15:56:35 »
Het kan goed zijn dat ubuntu je schijven anders bekijkt als openSUSE, en dat hda3 nĂ­et je XP schijf is, en dat je hier een schijf zonder bootloader probeert te chain-loaden. Probeer een iets als supergrub?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

xp in grub
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/12, 16:18:24 »
die supergrub disk heb ik al een paar keer gebruikt en nog nooit geholpen...

nuja, het probleem is opgelost...het was dus wel degelijk iets tussen vista en xp...de bootloader van vista moeten fixen en xp toevoegen, dan grub terugzetten en voila...

alleen wil opensuse nu niet meer, njah, die had er bij de installatie al voor gezorgd dat ik mijn vista niet meer kon gebruiken...misschien eens opnieuw erop zetten als ik eens goesting heb, ofwel partitie vrijhouden voor eens een andere distro te proberen...vond er toch niet veel aan...