Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Zou dit waar zijn?

Ja
Nee
Weet niet

Auteur Topic: Zou dit waar zijn? Windows 10 Bleeds Users While Ubuntu Linux Enjoys An Astonish  (gelezen 1883 keer)

Offline jos34

  • Lid
Windows 10 Bleeds Users While Ubuntu Linux Enjoys An Astonishing Increase

Betreft artikel: https://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2020/05/06/windows-10-is-bleeding-users-while-ubuntu-linux-enjoys-an-astonishing-increase/#145b47093ccd

Volgens meetsite Netmarketshare zou het Ubuntu marktaandeel gestegen zijn vanaf 0,27 % in Maart dit jaar tot 1,89 % in April dit jaar. Ubuntu heeft hiermee tevens een hoger marktaandeel dan Windows XP gekregen.
Ook het marktaandeel van MacOS is volgens Netmarketshare gestegen.

Alle Windows versies met uitzondering van Windows XP die wel iets is gestegen (zou niet al te best zijn dit obsolete OS) zijn in marktaandeel gedaald. Vista is gelijk gebleven.

Wat denken jullie dat hiervan waar is? Volgens geruchten op internet zijn dergelijk plotselinge veranderingen op Netmarketshare eerder te wijten aan de gebruikte meet methode.

Desnietemin is het leuk om te zien dat Ubuntu eindelijk eens boven Windows XP staat.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/08, 23:25:18 door jos34 »

Offline siegi

  • Lid
Ik denk niet dat de installatie basis  van ubuntu/linux significant gestegen is. Maar misschien wel het gebruik.
Windows heeft de absolute dominantie op de werkvloer.
Er Zijn veel mensen die technisch werkloos zijn of van thuis uit moeten werken. Dan gebruiken ze wat er op hun computer thuis staat.
En langs de andere kant als we niet buiten kunnen komen zitten we ook gewoon meer op die thuis computer.


Offline Bloom

  • Lid
Bovendien is het grootste nadeel voor Linux de voorinstallatie van Windows op alle computers die verkocht worden aan eindgebruikers.
Dat is een enorme drempel. En vaak wordt pas een alternatief overwogen als bij een "upgrade" naar W10 die niet of niet fatsoenlijk blijkt te werken. In feite is dan Linux Mint een betere aanbeveling voor wie Windows gewend is dan Ubuntu. Maar goed, wij zijn natuurlijk al blij zodra er iets anders dan Windows overwogen wordt!

JorisC

  • Gast
Citaat van: bloom
Bovendien is het grootste nadeel voor Linux de voorinstallatie van Windows op alle computers die verkocht worden aan eindgebruikers.

Begin jaren 80 vorige eeuw werden PC's verkocht zonder voorgeïnstalleerd OS en zat er een set MS-DOS diskettes bijgeleverd wat eenvoudig te installeren was.
Toen bracht Microsoft Windows XP op de markt en sloot contracten af met PC en laptopfabrikanten om er het besturingssysteen Windows XP op te installeren en zo te verkopen , daarbij niet verder nadenkend door de consument dat ze betaalden om Windows te mogen gebruiken en zelf niet aangekocht hadden en de licentie eigendom blijft van Microsoft .
Wat is makkelijkst ?
Een PC kopen die jje onmiddelijk kan gebruiken of een PC kopen waar je eerst nog alles moet installeren voor je hem kan gebruiken .
Er worden nog altijd op maat gemaakte computers verkocht hoor zonder een voorgeïnstalleerd OS , maar weinigen die het weten .


Offline Bloom

  • Lid
Wat mij betreft moet de koppelverkoop van computers en Windows in heel de EU verboden worden. Windows moet altijd apart vermeld worden op de rekening en de gebruiker moet de vrije keuze hebben of hij ervoor wil betalen of niet. Die keuze hebben we nu niet. En computers die verkocht worden zonder OS zijn vaak véél duurder dan die met Windows erop.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Iedere computer is ook leverbaar zonder Windows, of heeft de mogelijkheid om geld terug te krijgen, door de licentie niet te accepteren.
Dat laatste is een heel gedoe, waarbij je bijna meester in de rechten moet zijn, om het voor elkaar te krijgen.

Ooit heb ik dit aangekaart over een laptop, in een winkel, maar de verkoper snapte het niet helemaal :lol:
De bedrijfsleider snapte het wel, hij zei dan ook dat het geen probleem was, alleen moest de laptop dan apart besteld worden, waardoor deze €50,00 duurder werd.......

Daarom ben ik blij, dat Dell laptops levert met Ubuntu, dat BTO laptops levert zonder OS en dat er bedrijven zijn, die diverse merken leveren met een Linux distributie (vaak is er een keuze)  voor geïnstalleerd.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.


Offline rico70

  • Lid
Daarom ben ik blij, dat Dell laptops levert met Ubuntu, dat BTO laptops levert zonder OS en dat er bedrijven zijn, die diverse merken leveren met een Linux distributie (vaak is er een keuze)  voor geïnstalleerd.
Gisteravond / vannacht zat ik op de site van Zorin OS te kijken. Blijkt dat er in nederland iig 1 winkel is die computers met Zorin geïnstallerd verkoopt.
Computerstunt verkoopt ook computers zonder os, Linux Mint of windows kan je wel laten installeren.
Ik kan me vergissen, maar er komen zo te zien steeds meer bedrijven die computers met Linux verkopen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ik kan me vergissen, maar er komen zo te zien steeds meer bedrijven die computers met Linux verkopen.
Hier een internationaal lijstje.....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Ik kan me vergissen, maar er komen zo te zien steeds meer bedrijven die computers met Linux verkopen.
Hier een internationaal lijstje.....
Heb ik hem ook van, van dat lijstje uit Haaksbergen.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Ook al veel van die webshops voor Linux bekeken, kan er niet aandoen maar vind sommige echt duur!Voor wat je krijgt.
Denk dat je beter af bent  laten samenstellen b.v  bij BTO naar je wensen ;)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline jos34

  • Lid
Wat mij betreft moet de koppelverkoop van computers en Windows in heel de EU verboden worden. Windows moet altijd apart vermeld worden op de rekening en de gebruiker moet de vrije keuze hebben of hij ervoor wil betalen of niet. Die keuze hebben we nu niet. En computers die verkocht worden zonder OS zijn vaak véél duurder dan die met Windows erop.

Deze vergelijking gaat ook niet helemaal op, vrijwel alle kan en klare merk computers hebben Windows, die ook zonder kunnen zijn meestal zelfbouw systemen, die bovendien niet van de grote merken zijn (Asus, Acer, HP etc.), daar betaal je dan ook voor. Je betaalt daar dus niet zozeer voor het OS maar het manuele maatwerk. De keuze vrijheid. Opzich best logisch.
Het wordt tijd dat ook de grote merken computers met Linux/Ubuntu als optie gaan leveren. Totnu toe hebben alleen HP, Dell en Lenovo computers met Linux zover mij bekent.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/09, 19:45:46 door jos34 »

Offline jos34

  • Lid
Citaat van: bloom
Bovendien is het grootste nadeel voor Linux de voorinstallatie van Windows op alle computers die verkocht worden aan eindgebruikers.

Begin jaren 80 vorige eeuw werden PC's verkocht zonder voorgeïnstalleerd OS en zat er een set MS-DOS diskettes bijgeleverd wat eenvoudig te installeren was.
Toen bracht Microsoft Windows XP op de markt en sloot contracten af met PC en laptopfabrikanten om er het besturingssysteen Windows XP op te installeren en zo te verkopen , daarbij niet verder nadenkend door de consument dat ze betaalden om Windows te mogen gebruiken en zelf niet aangekocht hadden en de licentie eigendom blijft van Microsoft .
Wat is makkelijkst ?
Een PC kopen die jje onmiddelijk kan gebruiken of een PC kopen waar je eerst nog alles moet installeren voor je hem kan gebruiken .
Er worden nog altijd op maat gemaakte computers verkocht hoor zonder een voorgeïnstalleerd OS , maar weinigen die het weten .

DOS en de versies daarna tot XP, hoefden niet geactiveerd worden. Je kon dus met 1 CD-rom de hele straat van jouw Windows voorzien, daar zat het verschil.
Eigenlijk kon je Windows toen ook gewoon vrij als Ubuntu gebruiken, al was dat dan mischien niet helemaal legitiem.
Ik kan mij herinneren dat wij zo ook Windows 98 gekregen hadden, had mijn vader de CD te leen van gekregen van iemand op het werk.

Volgens mij betaalde altijd al voor het gebruikersrecht en niet de software? Anders mag je toch ook wel een kopie maken en weg geven?

Iedere computer is ook leverbaar zonder Windows, of heeft de mogelijkheid om geld terug te krijgen, door de licentie niet te accepteren.
Dat laatste is een heel gedoe, waarbij je bijna meester in de rechten moet zijn, om het voor elkaar te krijgen.

Ooit heb ik dit aangekaart over een laptop, in een winkel, maar de verkoper snapte het niet helemaal :lol:
De bedrijfsleider snapte het wel, hij zei dan ook dat het geen probleem was, alleen moest de laptop dan apart besteld worden, waardoor deze €50,00 duurder werd.......

Daarom ben ik blij, dat Dell laptops levert met Ubuntu, dat BTO laptops levert zonder OS en dat er bedrijven zijn, die diverse merken leveren met een Linux distributie (vaak is er een keuze)  voor geïnstalleerd.

Hoe dan? Eens een aantal PC fabrikanten gevraagd, en het antwoord is eigenlijk bij allemaal hetzelfde. Het OS (Windows) hoort bij het product., je kunt alleen de hele computer retourneren.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/09, 19:54:02 door jos34 »

JorisC

  • Gast
Citaat van: jos34
Volgens mij betaalde altijd al voor het gebruikersrecht en niet de software?

Wat zou een licentie zijn ? Software die je mag gebruiken als je ervoor betaald . Vergelijk het als een huurwoning . Je mag erin wonen als je maandelijks huur betaald maar de woning blijft van de eigenaar .
Opensource of Openbron software : Software die vrij mag bewerkt worden en geen licentie of wel  aan gekoppeld is .
Omdat die software vrij mag bewerkt worden betekent niet dat de ontwikkelaar geen vergoeding mag vragen . Openbron software is in de meeste gevallen ook licentiegebonden . Je mag aan de software verbeteringen aanbrengen, bewerken maar niet doorverkopen . Je mag wel een vergoeding vragen voor het werk je er aan hebt .
Freeware : Software die niet openbron is met licentie  en je vrij mag gebruiken zonder te moeten voor betalen , maar niet mag bewerken zonder toestemming van de ontwikkelaar .
 
« Laatst bewerkt op: 2020/05/09, 20:30:05 door JorisC »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Eens een aantal PC fabrikanten gevraagd, en het antwoord is eigenlijk bij allemaal hetzelfde. Het OS (Windows) hoort bij het product., je kunt alleen de hele computer retourneren.
Je kunt de hardware en de software scheiden, maar ik ben ook geen jurist :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

JorisC

  • Gast
Citaat van: jos34
Eens een aantal PC fabrikanten gevraagd, en het antwoord is eigenlijk bij allemaal hetzelfde. Het OS (Windows) hoort bij het product., je kunt alleen de hele computer retourneren.

Als het bij het produkt hoort spreken we van eigen produkt . IBM is een computerbouwer met eigen OS
Apple is ook eigen produkt met eigen OS
Surface is ook eigen produkt van Microsoft
Chromebook : Eigen produkt van google
Voor de rest de andere zijn kloons die geen eigen OS ontwikkeld hebben voor hun produkt .  Ben eens benieuwd wie mij zal tegenhouden om de HD te bewerken tot die helemaal kaal is en daar een Linux distro op installeren .
Je moet de PC retourneren in originele staat hoe je hem gekocht hebt om uw garantie niet kwijt te raken !
Wie de PC verkocht heeft  met voorgeïnstallerde windows heeft  ook voor de licentie betaald !
« Laatst bewerkt op: 2020/05/09, 20:54:38 door JorisC »

Citaat van: jos34
Volgens mij betaalde altijd al voor het gebruikersrecht en niet de software?

Wat zou een licentie zijn ? Software die je mag gebruiken als je ervoor betaald . Vergelijk het als een huurwoning . Je mag erin wonen als je maandelijks huur betaald maar de woning blijft van de eigenaar .
Opensource of Openbron software : Software die vrij mag bewerkt worden en geen licentie of wel  aan gekoppeld is .
Omdat die software vrij mag bewerkt worden betekent niet dat de ontwikkelaar geen vergoeding mag vragen . Openbron software is in de meeste gevallen ook licentiegebonden . Je mag aan de software verbeteringen aanbrengen, bewerken maar niet doorverkopen . Je mag wel een vergoeding vragen voor het werk je er aan hebt .
Freeware : Software die niet openbron is met licentie  en je vrij mag gebruiken zonder te moeten voor betalen , maar niet mag bewerken zonder toestemming van de ontwikkelaar .
Deze uitleg heb ik al meermaals de reveu zien passeren ...door je dubbelganger soms of.... :-[is herhaling!
c'est dur la vie d'artiste

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Opensource of Openbron software : Software die vrij mag bewerkt worden en geen licentie of wel  aan gekoppeld is .
Fout!
Alles dat gemaakt is, heeft auteursrecht.
OpenSource gaat alleen over de verkrijgbaarheid/beschikbaarheid van de broncode.
Je moet juist een licentie hebben, die zegt dat je het mag veranderen en verspreiden.
Zie IusMentis
En zie de auteurswet artikel 15.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

JorisC

  • Gast
Auteursrecht is intellectuele eigendom en die je met een licentie overdraagt naar een andere eigenaar .
Een fotograaf maakt morgen een foto van mij en die foto is eigendom van de fotograaf , hij heeft het auteursrecht .Ik krijg een kopie van het origineel .
Wil ik de foto (kopie) verder verspreiden waar ik alleen op sta , ga ik eerst aan de fotograaf moeten vragen , krijg ik hiervoor de toestemming .En als die zegt nee dat is mijn eigendom , wil je hem toch verspreiden zul je hem eerst moeten kopen (licentie) zodat jij de nieuwe eigenaar bent .
« Laatst bewerkt op: 2020/05/09, 21:31:26 door JorisC »

@Ron,
 Vraagje over die rechten en toestanden .Ooit op forum van iemand die zich voor heel slim zich uitgeeft(forum bestaat intussen niet meer)
Die beweerde dat Zorin OS 15.2 (toen lagere versie) Ultimate geen geld mag vragen voor dit OS.
Lijkt me wel straf want die broers doen dit al jaren .Doen ze iets ilegaal?
https://zorinos.com/download/#ultimate
Mvg
« Laatst bewerkt op: 2020/05/09, 21:49:33 door rive gauche »
c'est dur la vie d'artiste

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Die beweerde dat Zorin OS 15.2 (toen lagere versie) Ultimate geen geld mag vragen voor dit OS.
Dat hangt af van de licentie voorwaarden van alle meegeleverde software.
Meestal mag er wel geld gevraagd worden voor de moeite van het samenstellen, debuggen, compileren, enz.
Er zijn dan ook Linux distributies die niet gratis zijn, zoals b.v. RedHat.

Even een stuk wetgeving, dat uniek is in Nederland:
Zodra ik iets schrijf (gedicht, boek, muziek, software, enz.) heeft dat automatisch auteursrecht (copyright), dat hoef ik niet te vermelden, dat is automatisch en zo werkt het over de hele wereld.
De extra vermelding (c) heeft dan ook geen enkele juridische waarde, dit had vroeger alleen waarde in Amerika.........
Maar ........ dankzij koningin Wilhelmina geldt dit niet voor hetgeen de Nederlandse overheden schrijven, hier is het net andersom, een overheid moet wel vermelden dat er auteursrechten zijn, anders is het vrij (auteurswet artikel 15b)
Het is dan ook weleens humor, wanneer je een gemeente vertelt dat je een (gedeelte van) hun website overneemt, omdat er geen auteursrechten vermeld zijn..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

@Ron
Thx voor je reactie zo dacht ik ook over ;)
Maar ga wel toelichting geven voor de leden .
Mocht je eens voor Zorin OS kiezen , gewoon de core nemen of voor oudere toestellen de Lite.
De Ultimate kost 39€ ja daar koop ik voor minder Win 10 Pro aan ;)wat je meer krijgt ja wat games en toestanden .
Ooit van lid bij ons de Zorin 12 ultimate gekregen , wat me al opviel ISO van 4.2 GB!
Ook volgens sommige leden viel de support zwaar tegen .
Marja broertjes zijn maar met 2 geloof ook nog 2 helpers en iedereen werkt ook nog in het dagelijks leven.Niet makkelijk om een distro te maken en onderhouden .Afwachten nu op de volgende Zorin xxx ;)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline jos34

  • Lid
Maand nog niet voorbij, maar als het zo doorgaat haalt Ubuntu op deze website zelfs Windows 8.1 in.  =D :D


Ik kan me vergissen, maar er komen zo te zien steeds meer bedrijven die computers met Linux verkopen.
Hier een internationaal lijstje.....
Dell levert computers met Linux, Lenovo zou er mee bezig zijn om Linux als os op hun systemen te zetten.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Offline jos34

  • Lid
Ik kan me vergissen, maar er komen zo te zien steeds meer bedrijven die computers met Linux verkopen.
Hier een internationaal lijstje.....
Dell levert computers met Linux, Lenovo zou er mee bezig zijn om Linux als os op hun systemen te zetten.

Hebben ze al???: https://www.omgubuntu.co.uk/2019/06/lenovo-thinkpad-p-series-ubuntu-preinstalled

HP heeft trouwens ook computers met Ubuntu.

OnLogic/Logic Supply levert ook computers met Ubuntu, hoewel helaas niet beschikbaar op al hun modelen.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/12, 19:21:22 door jos34 »