Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe installatie op lege ssd met uefi bios  (gelezen 2363 keer)

Nieuwe installatie op lege ssd met uefi bios
« Gepost op: 2016/11/19, 16:20:01 »
Hallo,
Ik heb enkele maanden een volledig nieuw systeem met W10 geïnstalleerd op een ssd van 250 gb. Vermits ik nog oudere systemen heb waar linux op draait had ik geen haast om linux te installeren op het nieuwe systeem. Verder heb ik een 2TB gewone schijf in het systeem dat voor de helft is geformateerd als NTFS. De andere helft is leeg met de bedoeling om dat gedeelte te formateren als EXT4. Er is ook een SSD van 250 GB voorzien voor linux die momenteel nog niet is ingedeeld. Mijn oudere systemen werken nog met het traditionele bios en installatie van linux was daar geen probleem. Met dit nieuwe uefi bios loop ik echter tegen een aantal vragen op waar ik niet direkt een antwoord op heb.

1.Volgens de site van Pjotr moet je hier eerst 2 dingen veranderen in het bios : fastboot en secure boot uitschakelen. Fastboot kan ik idd enablen maar secure boot niet. Ik kan hier wel kiezen voor "other OS". Daarna bij een herstart met een USB stick (met de live cd van linux) kan ik starten.

2. Een meer prangende vraag is de partitietabel voor de lege SSD : ms-dos of GPT en indien ik die laatste neem moet ik blijkbaar eerst een partitie maken van 1 mb voor "bios-grub" met een toegewezen vlag met dezelfde naam. Dan de swap en uiteindelijk de / partitie.
Is dit correct of blijf ik beter bij een ms-dos tabel,

Graag advies ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Nieuwe installatie op lege ssd met uefi bios
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/20, 15:41:59 »
Niemand een ideetje ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Nieuwe installatie op lege ssd met uefi bios
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/20, 16:59:28 »
Hoi Summer,

Je hebt een nogal ingewikkelde configuratie. Ik snap het geheel niet erg en dan is de werkelijke vraag ook moeilijk te begrijpen.

Ik ben er daarom niet op ingegaan. Beter geen antwoord geven dan problemen veroorzaken, dacht ik.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Nieuwe installatie op lege ssd met uefi bios
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/20, 17:30:42 »
hallo,
Je, misschien was ingewikkeld uitgelegd. In het kort :
- SSD 250 GB : W 10 geïnstalleerd
- Sata disk 2TB : 2 partities: 1 TB geformateerd NTFS
                                                      1 TB niet toegewezen (voorzien voor EXT4)
- SSD 250 GB : niet toegewezen (voorzien voor linux
Mijn vraag : SSD voor linux; welke partities ?
Vroeger was het een "/" partitie en "swap" en eventueel een 3de partities voor bestanden
Nu met uefi schijnt er een aparte partitie nodig te zijn van 1 MB voor "bios-grub" als je tenminste kiest voor partitietabel "GPT"
Is dat correct of gewoon een ms-dos partitietabel zoals vroeger. Als ik me niet vergis is de SSD met  W10 ook "GPT"
Ook nog even verduidelijken : ik zet linux altijd op een aparte schijf, waarbij ik voor de zekerheid de windows schijf afkoppel

Groetjes,
summer
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline jolo

  • Lid
Re: Nieuwe installatie op lege ssd met uefi bios
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/20, 19:26:19 »
Als Windows 10 geïnstalleerd was in UEFI modus, dan zou Ubuntu ook behoren te worden geïnstalleerd in UEFI modus. Je kunt Ubuntu of Gparted Live cd checken of de Windows SSD een EFI systeem partitie heeft. Ook zou je dat eventueel kunnen checken in Windows 10 Disk Management.

Wanneer alleen de niet gepartitioneerde SSD 250 GB is ingeplugd, zou je bij Installatietype de bovenste optie kunnen kiezen. De automatische installatie procedure maakt dan zelf de vereiste partities aan.

Secure Boot hoef je alleen uit te schakelen, als de Ubuntu installatie mislukt. Het kan zijn dat er voor het uitschakelen van Secure Boot, er in het EFI BIOS een "Supervisor password" moet worden aangemaakt. Zie daarbij als voorbeeld deze Engelstalige hyperlink https://itsfoss.com/disable-secure-boot-in-acer/
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Nieuwe installatie op lege ssd met uefi bios
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/21, 13:56:00 »
Hey Jolo,

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik maak gewoonlijk mijn partities handmatig aan met gparted, maar ja dat was vroeger voor het uefi tijdperk. Volgens Pjotr moet fastboot in W10 en in het uefi uitgeschakeld worden alsook het secure boot als dat tenminste al mogelijk is. aan een password had ik nog niet gedacht. Valt zeker eens te proberen. Het uitpluggen van de W10 schijf werd mij al aangeraden door de technicus van de winkel. Vroeger deed ik dat met linux nooit maar uefi is nog onbekend terrein.
Klopt het dat partition table in GPT moet zijn i.p.v. ms-dos? Enfin, als je automatisch kiest komt dat wel in orde denk ik ;)
« Laatst bewerkt op: 2016/11/21, 14:00:24 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline jolo

  • Lid
Re: Nieuwe installatie op lege ssd met uefi bios
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/22, 05:47:56 »
Bij UEFI modus zou je inderdaad voor GPT behoren te gaan. Info over handmatige partitie indeling, staat onder andere in deze Engelstalige hyperlink https://help.ubuntu.com/community/UEFI

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Nieuwe installatie op lege ssd met uefi bios
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/10, 11:26:25 »
Als Windows 10 geïnstalleerd was in UEFI modus, dan zou Ubuntu ook behoren te worden geïnstalleerd in UEFI modus. Je kunt Ubuntu of Gparted Live cd checken of de Windows SSD een EFI systeem partitie heeft. Ook zou je dat eventueel kunnen checken in Windows 10 Disk Management.

Wanneer alleen de niet gepartitioneerde SSD 250 GB is ingeplugd, zou je bij Installatietype de bovenste optie kunnen kiezen. De automatische installatie procedure maakt dan zelf de vereiste partities aan.

Secure Boot hoef je alleen uit te schakelen, als de Ubuntu installatie mislukt. Het kan zijn dat er voor het uitschakelen van Secure Boot, er in het EFI BIOS een "Supervisor password" moet worden aangemaakt. Zie daarbij als voorbeeld deze Engelstalige hyperlink https://itsfoss.com/disable-secure-boot-in-acer/

Hallo,
Even melden. Installatie mint 18 cinnamon is gelukt. Enkel lege SSD ingeplugd en als partitieverdeling de bovenste optie genomen.
Resultaat : GPT tabel met 3 partities :  * EFI System Partition-fat32-koppelpunt : /boot/efi - grootte : 512 MiB - gebruikt : 4.54 MiB - vlag : boot,esp
                                                                          * System - ext4 - koppelpunt : / - grootte : 200,46 GiB
                                                                          * linux-swap - grootte : 31,93 GiB
Er is 32 GiB ram geïnstalleerd in het systeem en na wat gegoogle blijkt dat de helft genoeg zou zijn voor de swap ( 16 GiB).
Er is blijkbaar ook geen open ruimte overgelaten.
Kan dit zo blijven of moet ik dat aanpassen ?
Nadien heb ik de windows SSD en de 2 TB HDD terug ingeplugd en een ext4 partitie aangemaakt op het 2de gedeelte van deze schijf. De vermelding hiervan in /etc/fstab en samba is vlekkeloos verlopen. Hierover nog een vraagje. Volgens Pjotr moet in etc/fstab de optie "noatime" worden bijgevoegd voor elke partitie. Op de SSD waar linux opstaat is dat gebeurd voor de "/"partitie maar is dit ook nodig voor de ext4 partitie op de gewone schijf.
mvgr
Guy
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline jolo

  • Lid
Re: Nieuwe installatie op lege ssd met uefi bios
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/13, 14:49:09 »
Als je gebruik wilt kunnen maken van de pauzestand (suspend-to-ram), dan zou de grootte van de swap partitie even groot behoren te zijn als het werkgeheugen.

Dat de SSD volledig is gepartitioneerd, is niet zo erg. Er van uitgaande dat je minimaal twintig procent van die 200 GB leeg houd.

Eventueel zou je "noatime" in het /etc/fstab ook kunnen gebruiken voor een hdd. Zie hierover deze hyperlink https://wiki.debian.org/SSDOptimization
Nadat je de wijzigingen hebt aangebracht in het /etc/fstab , voer je eerst het volgende terminalvenstercommando uit sudo mount -a [Enter]

Alleen als er geen foutmelding(en) worden getoond, start je de pc opnieuw op. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Nieuwe installatie op lege ssd met uefi bios
« Reactie #9 Gepost op: 2016/12/14, 11:34:29 »
Pauzestand en slaapstand zijn uitgeschakeld, maar ik hoef de swap dus niet echt te verkleinen, ok. Een ruimte van 20% op de / partitie is zo ongeveer 40 GB, dus maximaal 160 GB gebruiken.
Dat mag geen probleem zijn vermits ik allerlei bestanden opsla op de ext4 partitie van de hdd.
De optie "noatime" op die ext4 partitie in /etc/fstab; doe ik daar voordeel mee?
Om "fstab" aan te passen maakte ik vroeger een "fstab.backup" die ik dan eventueel kon terugzetten als het fout liep via de recovery mode met root prompt.
Met het volgende cmd kon je schrijfrechten verkrijgen in die root prompt:
mount -o rw,remount /Heb ik uitgetest maar dit werkt niet meer. Je kan het bestand terugzetten maar dan crasht het systeem. Waarschijnlijk is het nieuwe UEFI bios en Secure boot de oorzaak.
Bedankt voor je idee om sudo mount -a te gebruiken. Had ik nog niet aan gedacht  :)
Nog bedankt voor het goede advies.
Guy
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk