Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Maken van een symlink.  (gelezen 2156 keer)

[Opgelost]Maken van een symlink.
« Gepost op: 2013/05/04, 23:52:30 »
Als ik een file plaats in ~/Documents (op m'n SSD (sdb) ) wil ik dat deze komt in /media/hdd/Documenten (hdd (sda) )
De symlink die ik daarvoor gemaakt heb is: 
ln -s /media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Documenten ~/Documents


Echter wat ik krijg in ~/Documents is een folder met de naam Documenten (met een pijltje in de folder icon)
Als ik nu klik op die folder, dan zie ik inderdaad de inhoud van Documenten op 'n harddisk.

Plaats ik een file in ~/Documents (file: SSK-C-211.jpg) dan komt die niet in Documenten op de hdd (want ik moet hem in de folder met het pijltje plaatsen.)

Zo is het niet de bedoeling.
De bedoeling is dat als ik de file in  ~/Documents plaats, dat deze dan in Document op de hdd kom.
Hoe doe ik dat ?   ???
« Laatst bewerkt op: 2013/05/05, 11:42:58 door henkoegema »
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Maken van een symlink.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/05, 00:11:41 »
Je moet de hele ~/Documents directory verwijderen voordat je de symlink maakt.
Anders krijg je een link in de dir in plaats van dat hij zelf linkt.

Als alternatief kan je trouwens ook een "bind mount" gebruiken. Die zorgt ervoor dat alles wat je in die dir zet op de goede plek terecht komt. Dit werkt in principe hetzelfde als een symlink alleen heeft het als voordeel dat het volledig transparant is voor alle programma's. Er zijn namelijk een aantal programma's die zich niets aantrekken van symlinks.
Om een bind mount op te zetten moet je dit toevoegen aan /etc/fstab:
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Documenten    /home/henkoegema/Documents    none    bind    0 0
In dit geval moet je de ~/Documents directory dus niet verwijderen!

Re: Maken van een symlink.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/05, 00:14:20 »
Je moet de hele ~/Documents directory verwijderen voordat je de symlink maakt.
Anders krijg je een link in de dir in plaats van dat hij zelf linkt.

Als alternatief kan je trouwens ook een "bind mount" gebruiken. Die zorgt ervoor dat alles wat je in die dir zet op de goede plek terecht komt. Dit werkt in principe hetzelfde als een symlink alleen heeft het als voordeel dat het volledig transparant is voor alle programma's. Er zijn namelijk een aantal programma's die zich niets aantrekken van symlinks.
Om een bind mount op te zetten moet je dit toevoegen aan /etc/fstab:
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Documenten    /home/henkoegema/Documents    none    bind    0 0
In dit geval moet je de ~/Documents directory dus niet verwijderen!

Hartelijk dank Johan.   =D
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Maken van een symlink.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/05, 00:36:39 »
Nadat ik /media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Documenten    /home/henkoegema/Documents    none    bind    0 0 aan /etc/fstab heb toegevoed, krijg ik een foutmelding tijdens een restart.

Foutmelding (voordat Ubuntu start): 
An error occured while mounting /home/henkoegema/Documents.
Press S to skip mounting or M for manual recovery
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Maken van een symlink.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/05, 00:39:26 »
De screenshot uit het vorige bericht was niet volledig.
Hier nogmaaals:
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Maken van een symlink.
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/05, 00:53:37 »
Hint: je kan de tekst ook selecteren en daarna hier op het forum plakken met de middelste muisknop. Zo kan iedereen de tekst makkelijker lezen, neemt het minder ruimte in en kunnen zoekmachines het ook indexeren.

On topic: Je harde schijf staat niet in /etc/fstab. Is het een externe schijf?

Zo ja: hoe wil je omgaan met situaties waarin de schijf niet aan je computer zit? Dan bestaat het doel van de symlink of bind mount niet en komt het alsnog op je SSD terecht of krijg je een foutmelding.

Zo nee: dan is het makkelijker om hem wel er in te zetten zodat hij automatisch goed gekoppeld wordt bij het opstarten.

Re: Maken van een symlink.
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/05, 01:00:46 »
Hint: je kan de tekst ook selecteren en daarna hier op het forum plakken met de middelste muisknop. Zo kan iedereen de tekst makkelijker lezen, neemt het minder ruimte in en kunnen zoekmachines het ook indexeren.

On topic: Je harde schijf staat niet in /etc/fstab. Is het een externe schijf?

Zo ja: hoe wil je omgaan met situaties waarin de schijf niet aan je computer zit? Dan bestaat het doel van de symlink of bind mount niet en komt het alsnog op je SSD terecht of krijg je een foutmelding.

Zo nee: dan is het makkelijker om hem wel er in te zetten zodat hij automatisch goed gekoppeld wordt bij het opstarten.

Mijn harde schijf en geen externe schijf.

Het was de oorspronkelijke opstartschijf van mijn pc.
Ik heb later een SSD geplaatst en nu gebruik ik die als opstartschijf.

Hoe zet ik m'n harde schijf (sda) in fstab ?
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Maken van een symlink.
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/05, 01:26:36 »
Kan het zoiets zijn als: 
/dev/sda1  /media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26  ext4  auto 0 1

??
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Maken van een symlink.
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/05, 01:38:05 »
Kan het zoiets zijn als: 
/dev/sda1  /media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26  ext4  auto 0 1

??

Om mezelf te beantwoorden:   Ja    :D

Dat denk ik in iedergeval, want ik krijg nu geen foutmelding meer.
En als ik op ~/Documents klik dan zie ik de folder Documenten van m'n harddisk.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Maken van een symlink.
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/05, 04:58:10 »
Mooi dat het werkt :)

Om het helemaal correct te maken zou je de laatste 1 in een 2 moeten veranderen.
Zie " man fstab":
Citaat
This field is used by the fsck(8) program to determine the order in which filesystem checks are done at reboot time.  The root filesystem should be specified with a fs_passno  of  1,  and other  filesystems  should have a fs_passno of 2.

Re: Maken van een symlink.
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/05, 11:42:26 »
Mooi dat het werkt :)

Om het helemaal correct te maken zou je de laatste 1 in een 2 moeten veranderen.
Zie " man fstab":
Citaat
This field is used by the fsck(8) program to determine the order in which filesystem checks are done at reboot time.  The root filesystem should be specified with a fs_passno  of  1,  and other  filesystems  should have a fs_passno of 2.

Nogmaals m'n dank Johan.   :)

(Ik ben bijna iedere dag op dit forum en iedere dag leer ik wat nieuws.   =D )
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)