Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2e schijf herkennen  (gelezen 1113 keer)

Offline jw

  • Lid
2e schijf herkennen
« Gepost op: 2006/09/19, 16:09:12 »
Hallo allen
Ik heb net een slave 2.5gig HD (gevonden op straat!) met windows erop in de pc gezet, via autodetect heeft de bios hem herkend. Ik kan in Ubuntu de schijf zien, heb hem vrijwel helemaal geformatteerd (200mB niet, is Swap?  kan dat in win trouwens?)
Nu wil ik er wat op zetten ivm downloaden van een iso bestand, maar ubuntu gebruiktkt de schijf niet.
Moet ik hem mounten of zo? Hoe doe je dat? En moet de indeling ook anders? (nu vfat)

Vast bedankt

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
2e schijf herkennen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/19, 16:29:41 »
Hoi JW.

Op straat gevonden???? Staat er Tonino achterop toevallig? ;-)))

Afijn, beste kun je de hele schijf leegmaken door de bestaande partities eraf te rossen:

sudo fdisk /dev/hdb

met het "p" commando kun je zien welke partities erop staan, met "d" kun je ze 1-voor-1 verwijderen. Fdisk vraagt dan om het partitie nummer en dat correspondeert met /dev/hdb1 (1 dus), /dev/hdb2 (2)etc. Vervolgens maak je met "n" een hele nieuwe partitie aan. Gebruik gewoon de hele schijf. ALs je weer met "p" kijkt dan zie je nu een hele nieuwe /dev/hdb1. Met "w" sla je de nieuwe diskindeling op en ga je uit het fdisk programma.

Nu even de nieuwe partitie formatteren met:
sudo mkfs.ext3 /dev/hdb1

Maak een directory in je huidige filesystem aan waar de schijf aan gaat hangen:
sudo mkdir /media/disk2

En mounten maar:
sudo mount /dev/hdb1 /media/disk2

Als je wilt dat dit automatisch gebeurt bij het opstarten, dan moet je de /etc/fstab aanpassen. Zoek maar es in dit forum hoe dat moet want het is al een paar keer beschreven.

Succes!
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Dave

  • Lid
2e schijf herkennen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/19, 16:36:05 »
Citaat
Op straat gevonden???? Staat er Tonino achterop toevallig? ;-)))
tsja ik heb er pas nog een stel gesloopt voor de magneetjes om mee te spelen :-))
op een dvd (rw) past nog meer data immers.

Offline jw

  • Lid
2e schijf herkennen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/19, 19:20:02 »
Ik heb een 400mhz Del server gevonden met 2 schijven erin. Stond linux op. Ja 2.5 gig is niet veel maar een dvd brander past niet op die oude rommel die ik hier nog gebruik. De snelste pc is hier een 450@503Mhz, maar een 733 is onderweg. Ik doe niet mee met de snelste pc wedloop. (Als je win gebruikt MOET je wel mee trouwens). Internetten, wat branden en emailen dat moet het doen. Soms een fotootje bewerken.

Bedankt Tukcedo ik zal aan de slag gaan. Vindt het trouwens nog wel moeilijk al die terninalopdrachten.

Gast

  • Gast
2e schijf herkennen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/19, 20:49:48 »
Nou ik ben bezig maar lukt nog niet. Hij is gerangschilt als "D" schijf trouwens, /dev/hdd1 is 122mb en /dev/hdd2 is 2.2 gig of zo. Ik zit te prutsen met het juiste commandoregel.
Ik krijg steeds dit:

jw@pentium-3:~$ sudo sudo fdisk d /dev/hdd1

Gebruik: fdisk [-b SECTORGROOTTE] [-u] APPARAAT    Partitietabel wijzigen
         fdisk -l [-b SECTORGROOTTE] [-u] APPARAAT Partitietabel(len) opsommen
         fdisk -s PARTITIE            Partitiegrootte(s) in blokken geven
         fdisk -v                     Versie fdisk weergeven
Hier is DISK zoiets als /dev/hdb of /dev/sda en
PARTITIE is zoiets als /dev/hda7
-u: geef Start en Einde in sector (in plaats van cylinder) eenheden
-b 2048: (voor sommige MO schijven) gebruik 2048-byte sectoren

Offline jw

  • Lid
2e schijf herkennen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/19, 22:33:50 »
Ps. Jean Guillome is gewoon frans voor JW

Ik heb "formatteren"  gedaan in beheer->schijven-> partities en daarna kan ik toepassingen niet meer openen, dus het gaat lekker hier. Na nieuw opstarten loopt het wel weer.

Ik moet toch zeggen dat win dan gebruiksvriendelijker is. 2 schijven zet je er zo in, formatteren en klaar.
Maar win vreet later weer andere dingen uit.....

budster

  • Gast
2e schijf herkennen
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/19, 22:47:47 »
Ik heb het altijd geweten, op een gegeven moment is windows aan de straatstenen niet meer te slijten.