Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!  (gelezen 4492 keer)

Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Gepost op: 2011/12/15, 14:33:45 »
Hallo

Leesvoer (kort): http://www.omgubuntu.co.uk/2011/12/microsoft-announce-windows-live-messenger-xmpp-access/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+d0od+%28OMG!+Ubuntu!%29&utm_content=FaceBook

Resultaat voor ons: MSN clients zullen betere ondersteuning hebben/Webcam support/ geen reverse engineering meer

Microsoft, Thumbs up!

Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/15, 14:58:23 »
Inderdaad!
Die webcam vind ik nog niet eens het belangrijkste, maar ik kan nu dan elke client gaan gebruiken die XMPP ondersteunt. Plus de ontwikkelaar van de Synergy-plugins voor webOS kan nu straken met de MSN-plugin aangezien je straks gewoon via Jabber kunt inloggen met XMPP.

Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/15, 15:14:42 »
Eindelijk. Over te motieven kun je natuurlijk twijfelen, maar elke stap die Microsoft zet richting meer ondersteuning van open protocollen en formaten is een goede.  :)

Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/15, 15:49:54 »
Microsoft, Thumbs up!

Oh ja, Microsoft fanboy! Ga maar lekker met je gesloten Zune en XBox spelen! Wij hebben die dure bling-bling niet nodig! (just kidding, maar tegelijk een oproep op me niet iedere keer als Apple Fanboy af te schilderen als ik zeg dat Apple iets naar mijn mening goed heeft gedaan.)

On topic, zeer goed nieuws voor de integratie van andere clients. Helaas vrees ik dat dit misschien een EEE (Embrace, Extend, Extinguish)-scenario wordt?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/15, 15:52:16 »
SeySayux soms kunnen je bijdragen in een gouden lijstje. :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/15, 15:57:07 »
Leuk, hoef ik niet de hele tijd te herstarten als ik wil webcammen :)
Bredere ondersteuning is altijd goed, nu nog afwachten of Microsoft niet aanpassingen gaat doen aan het protocol. Benieuwd of ze nog een eigen messenger blijven bouwen of dat ze doorverwijzen naar andere (open?) programma's :)

Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/15, 17:41:04 »
Ik denk dat ze wel een eigen messenger blijven bouwen. ICQ is ook open, maar naast hun eigen client zijn er ook tig andere clients.

Overigens kun je ook gewoon Trillian onder Wine installeren als je graag wil webcammen over MSN ;)
(of aMSN gebruiken, nieuwste van de site)

Offline Dave

  • Lid
Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/15, 19:25:10 »
Eindelijk. Over te motieven kun je natuurlijk twijfelen, maar elke stap die Microsoft zet richting meer ondersteuning van open protocollen en formaten is een goede.  :)


Ja je vraagt je af wat er straks weer uit de trukendoos komt

Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/15, 19:35:53 »
ho ho, je loopt een beetje hard van stapel, er is enkel aangekondigd dat Windows Live chatten via XMPP zal ondersteunen.
over webcam, bestandsoverdracht, en dergelijken is nog niks gezecht.

er is ook niks gezecht over "overgaan op XMPP", ze gaan XMPP ondersteunen, maar WLM zelf blijft waarschijnlijk een eigen, closed-source, protocol gebruiken.

@erik1984: motief is vrij duidelijk, meeste mensen willen de Windows Live Messneger niet gebruiken, en Microsoft wil wel dat je Windows Live gebruikt, om dat voorelkaar te krijgen kunnen ze het makkelijkst gewoon een open standaard ondersteunen.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/15, 19:40:38 »
ho ho, je loopt een beetje hard van stapel, er is enkel aangekondigd dat Windows Live chatten via XMPP zal ondersteunen.
over webcam, bestandsoverdracht, en dergelijken is nog niks gezecht.

er is ook niks gezecht over "overgaan op XMPP", ze gaan XMPP ondersteunen, maar WLM zelf blijft waarschijnlijk een eigen, closed-source, protocol gebruiken.

@erik1984: motief is vrij duidelijk, meeste mensen willen de Windows Live Messneger niet gebruiken, en Microsoft wil wel dat je Windows Live gebruikt, om dat voorelkaar te krijgen kunnen ze het makkelijkst gewoon een open standaard ondersteunen.

Dat is waar, maar ik ben toch al blij dat ze de eerste stap hebben gezet. Ik hoop gewoon dat de rest nog volgt. :)
WLM is inderdaad nog niet zeker dat ze XMPP of closed source protocol gaan gebruiken. Laten we hopen op XMPP :)

Het is allesinds rooskleuriger dan het was, nu wordt het makkelijk om in bepaalde programma's het protocol in te bouwen :)

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/15, 19:54:27 »
Microsoft zou Microsoft niet zijn als ze niet toch nog manieren vinden om het ons lastig te maken onze eigen clients te gebruiken.

Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/15, 20:39:07 »
ho ho, je loopt een beetje hard van stapel, er is enkel aangekondigd dat Windows Live chatten via XMPP zal ondersteunen.
over webcam, bestandsoverdracht, en dergelijken is nog niks gezecht.

er is ook niks gezecht over "overgaan op XMPP", ze gaan XMPP ondersteunen, maar WLM zelf blijft waarschijnlijk een eigen, closed-source, protocol gebruiken.

@erik1984: motief is vrij duidelijk, meeste mensen willen de Windows Live Messneger niet gebruiken, en Microsoft wil wel dat je Windows Live gebruikt, om dat voorelkaar te krijgen kunnen ze het makkelijkst gewoon een open standaard ondersteunen.

XMPP ondersteunt native al webcam en bestandsoverdracht.

Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/15, 20:41:10 »
ho ho, je loopt een beetje hard van stapel, er is enkel aangekondigd dat Windows Live chatten via XMPP zal ondersteunen.
over webcam, bestandsoverdracht, en dergelijken is nog niks gezecht.

er is ook niks gezecht over "overgaan op XMPP", ze gaan XMPP ondersteunen, maar WLM zelf blijft waarschijnlijk een eigen, closed-source, protocol gebruiken.

@erik1984: motief is vrij duidelijk, meeste mensen willen de Windows Live Messneger niet gebruiken, en Microsoft wil wel dat je Windows Live gebruikt, om dat voorelkaar te krijgen kunnen ze het makkelijkst gewoon een open standaard ondersteunen.

XMPP ondersteunt native al webcam en bestandsoverdracht.
dat klopt, maar dat betekend nog niet dat Microsoft dat ook gaat implementeren op de servers van Windows Live.
enkel chat ondersteunen is makkelijker, ook als het protocol het al ondersteund, want dan nog blijft het een functie die je los in de software zal moeten toevoegen.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/15, 20:55:36 »
De servers hebben ze al. Ze hebben namelijk servers over toen ze begin dit jaar de aparte AV-servers eruit knalden voor 3rd party. Die gaan ze nu dus gebruiken voor XMPP en dus ook voor AV, want zo zijn ze toch al ingericht. Dus waarom zouden ze de moeite nemen die servers opnieuw in te richten als de halve functionaliteit er al op zit? Enige was ze hoeven te doen is XMPP erbij gooien en klaar.

Offline Nardon

  • Lid
Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/15, 21:50:01 »
Microsoft zou Microsoft niet zijn als ze niet toch nog manieren vinden om het ons lastig te maken onze eigen clients te gebruiken.

Hoezo? Microsoft is de laatste tijd best positief bezig als het om de ondersteuning van open standaarden gaat..

Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/15, 21:55:21 »
Microsoft zou Microsoft niet zijn als ze niet toch nog manieren vinden om het ons lastig te maken onze eigen clients te gebruiken.

Hoezo? Microsoft is de laatste tijd best positief bezig als het om de ondersteuning van open standaarden gaat..

Dat ben ik volledig met je eens. Maar ik snap ook Luuks punt wel. Ooit gehoord van het WC-Eend-verhaal?

Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/16, 02:01:36 »
Ik hoop dat ms gelijkaardige stappen zet voor skype, want onder linux werkt dat maar half.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/16, 10:42:24 »
Ik hoop dat ms gelijkaardige stappen zet voor skype, want onder linux werkt dat maar half.

Werkt prima hier. Het is niet dat ie maar half werkt, het is alleen zo dat de GUI op Linux achterloopt op die van Windows.

Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/19, 08:14:53 »
Ik hoop dat ms gelijkaardige stappen zet voor skype, want onder linux werkt dat maar half.

Werkt prima hier. Het is niet dat ie maar half werkt, het is alleen zo dat de GUI op Linux achterloopt op die van Windows.

Er zijn dingen die gewoon niet deftig werken, zoals een groepsgesprek en een chatgesprek met dezelfde mensen tegelijkertijd en zo van die dingen.
Iedereen moet dan een 2e venster open doen voor de chat en die dingen.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #19 Gepost op: 2011/12/19, 10:42:31 »
Geen problemen hier hoor.
En daarbij kun je altijd nog skype-tabs installeren als je beter tabbeheer wilt.

Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #20 Gepost op: 2011/12/19, 20:02:00 »
ho ho, je loopt een beetje hard van stapel, er is enkel aangekondigd dat Windows Live chatten via XMPP zal ondersteunen.
over webcam, bestandsoverdracht, en dergelijken is nog niks gezecht.

Het is al bijna af en er wordt hier en daar gehint naar webcam-ondersteuning: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/12/empathy-readies-msn-xmpp-support/

Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #21 Gepost op: 2011/12/19, 21:13:58 »
Multimedia in XMPP valt onder een aparte specificatie genaamd Jingle: http://xmpp.org/about-xmpp/technology-overview/jingle/

Microsoft vermeldt nergens deze spec te ondersteunen, enkel de Core-specificatie.

Helaas voor nu... Misschien bouwen ze het nog in.

Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #22 Gepost op: 2011/12/19, 21:22:03 »
Dat zei ik ook niet. Ik zei alleen dat er naar gehint wordt.

Trouwens, wat je zegt klopt niet helemaal. Het zit namelijk zo:

"The XMPP protocol only has basic SIP type webcam and voice access, which relies on the clients being able to create an RPC stream between them.  JingleNodes tries to fix this by using peer to peer and is what google uses in gmail for video calls; think of it like the backend of skype."
« Laatst bewerkt op: 2011/12/19, 21:24:17 door Vistaus »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #23 Gepost op: 2011/12/20, 10:59:05 »
Skype 0 problemen en nu met het nieuwe venster is het ook nog handiger geworden en geen reclame zooi die je wel in Windows hebt.
Skype werkt beter in linux dan in Windows bij mij.

Maar dat is wat anders.

Doen ze het niet om er voor te zorgen dat ze op alle platformen komen en ze zo alleen maar groter worden?
Ze zijn al de grootste maar op deze manier krijg je meer gebruikers ondanks dat ze een andere messenger gebruiken.

Re: Windows Live gaat het open-source XMPP gebruiken!
« Reactie #24 Gepost op: 2011/12/21, 16:54:22 »
Skype werkt hier ook zonder problemen. Dit is gunstig, maar ik gebruik geen webcam in msn.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu