Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Geen beeld na installatie  (gelezen 2378 keer)

[OPGELOST] Geen beeld na installatie
« Gepost op: 2011/10/16, 13:45:09 »
Edit: de oplossing, volg de  volgende stappen:
In grub druk op 'e', voeg nomodeset toe achter de regel waar ook quiet splash staat.
Als het goed is, kom je dan weer terecht in een commandline. Doe hier:
sudo nano /etc/default/grub
In de teksteditor die dan verschijnt, zoek je naar de regel #GRUB_GFXMODE=640x480
Haal hier het hekje voor weg. Doe dan:
Ctrl+o
Ctrl+x
en in de commandline voer je nog het volgende door:
sudo update-grub
sudo reboot (of sudo shutdown -r now)

Dan moet het weer werken.


Ik loop tegen een curieus probleem aan met ubuntu 11.10. De graphics werken niet als ik ubuntu opstart. Om de problemen te tackelen dacht ik: laat ik de bootparameters veranderen in grub. Met een druk op e kun je dat doen en dus veranderde ik de parameters ro quiet splash in nosplash --verbose text. Dan moet je als het goed is het opstarten in textmodus krijgen met evt. errors. Helaas, geen errors, maar Ubuntu startte ineens wel goed op. Zodoende kon ik dus de grub-configuratie wijzigen met de eerder ingevoerde opties. Dat werkte na een reboot, maar bij de volgende reboot kreeg ik weer geen beeld. Configuratie van Plymouth verwijderd, sudo dpkg-reconfigure plymouth gedaan en ja, ik kreeg bij de volgende reboot weer beeld. En bij de reboot daarop ineens weer niet... Dit lijkt een totaal random error. Het enige wat ik wel kan herhalen is door ubuntu eerst in herstelmodus op te starten (die vervolgens blijft hangen), een reset en vervolgens de normale ubuntu starten, waarna ik wel tekst te zien krijg en het systeem gewoon doorstart... Wie kan helpen met dit vreemde probleem?
« Laatst bewerkt op: 2011/10/19, 23:16:50 door crashit »
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline HarzG

  • Lid
Re: plymouth en grub problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/16, 14:24:07 »
Met welke pc/config werk je? Je signature bevat geen pc met Ubuntu 11.10 pc.

Op welke manier heb je plymouth verwijderd? Volgens mij kan dat alleen met een hulp-plymout dat niet de standaard afhankelijkheden bevat, anders wordt nl. veel meer verwijderd dan je wilt.

Kan je i.p.v. "nosplash --verbose text" niet beter "noplymouth" gebruiken om te testen of de pc dan normaal opstart met tekstmeldingen tijdens het booten?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: plymouth en grub problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/16, 14:48:47 »
Hmm... ik heb eigenlijk alleen de map resume in /etc/initramfs-tools/conf.d hernoemt. Ik was daar op zoek naar de map splash, maar die kon ik niet vinden. Heb toen maar resume hernoemt... Ok, nu klink ik als een noob, maar ik was gewoon wat aan het experimenteren daarmee :) Daarna deed ik sudo dpkg-reconfigure plymouth. Daarna deed ie weer goed opstarten. Voor eventjes dus.

Er is dus iets niet helemaal lekker in plymouth. Het is nog vreemder, want op dit moment werkt alles weer naar behoren. Na verschillende restarts werkt het nog steeds goed.

Edit: ik heb ook gnome 3 geïnstalleerd en dit vervolgens gedaan:

sudo /usr/lib/lightdm/lightdm-set-defaults -s gnome-shell

om gnome-shell als default in te stellen. Daarna werkte het display weer (zucht) niet. Na een herstart in failsafe en vervolgens weer een normale herstart werkte het wel weer. Het ziet ernaar uit dat het nu wel gewoon werkt...

En nu wil ik weten wat er fout ging en waarom het nu wel goed gaat... ;)

Het gaat trouwens om m'n hoofdpc.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/16, 15:09:46 door crashit »
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline HarzG

  • Lid
Re: plymouth en grub problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/16, 16:28:57 »
Mijn stappen om zonder plymouth te werken, heb ik uit het Duitse forum/wiki. Sindsdien starten de pc's als een "standaard Debian". (ingo2 is inmiddels overgestapt naar Debian squeeze.)
De mountall-versie voor Oneiric wordt als ppa door David Lentz aangeboden. Hoewel ik bij ppa's altijd een "liever niet" aarzeling heb, kan het sommige gebruikers helpen. Als iemand veel gedoe met plymouth heeft, is deze hack misschien een oplossing. Maar deze waarschuwing staat er niet voor niets:
Citaat
Important: The contents of Personal Package Archives are not checked or monitored. You install software from them at your own risk.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: plymouth en grub problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/16, 19:54:14 »
Ik heb nu noplymouth erbij gezet en dat lijkt te werken :) Thx!
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: plymouth en grub problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/19, 23:13:39 »
Hmm... 't wordt een beetje gekker :) Ik had vanmiddag weer die error, zonder enige aanleiding. Uiteindelijk heb ik de propriëtaire drivers geïnstalleerd (Catalyst 11.9), wat op zich wel werkte, maar niet zo lekker. Na twee verse installs zonder resultaat, uiteindelijk toch een nieuwe oplossing gevonden. Die wil ik hierbij delen:

Voeg met 'e' in Grub de optie 'nomodeset' achter de regel waar ook 'quiet splash' achter staat (die tekst moet je ook verwijderen). Als je pc dan nog niet goed doorstart, kom je waarschijnlijk in de commandline terecht. Nadat je daar hebt ingelogd, typ je het volgende in:
sudo nano /etc/default/grub
In de teksteditor die dan verschijnt, zoek je naar de regel #GRUB_GFXMODE=640x480
Haal hier het hekje  voor weg. Doe dan:
Ctrl+o
Ctrl+x
en in de commandline voer je nog het volgende door:
sudo update-grub

Vervolgens:
sudo reboot (of sudo shutdown -r now)

Daarna moet het weer goed werken!
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."