Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partitioneren  (gelezen 1055 keer)

Chawie

  • Gast
partitioneren
« Gepost op: 2007/12/13, 20:35:37 »
ik wil linux nu installeren
maar daarvoor moet ik eerst mijn C verkleinen en een nieuwe partitie aanmaken. Maar hoe doe ik dit (kheb partition magic) en hoe moet ik die partitie dan instellen?

Offline eXtreem

  • Lid
partitioneren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/13, 20:48:48 »
Om je schijf te partitioneren kun je het beste GParted gebruiken...

De LiveCD van GParted kun je downloaden via de volgende link:

http://gparted-livecd.tuxfamily.org/

Je moet idd de windowspartitie verkleinen en dan minimaal 2 partities aanmaken:

partitie 1: SWAP (2x de grootte van je interne geheugen)
partitie 2: EXT3 (deze maak je minimaal 6GB en markeer je bij de installatie als /)

Ik raad aan om een extra partitie te maken:

partitie 3: EXT3 (Deze zou ik het liefst wat groter maken > 10GB en deze markeren bij de installatie als /home, hier worden je bestanden en programma gegevens opgeslagen)

Suc6,
Richard
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
partitioneren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/13, 20:49:14 »
bij de ubuntu installatie zit al een optie C partitie verkleinen. Het is wel verstandig om eerst je schijf te defragmenteren, zodat op het eind een groot leeg stuk komt
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Chawie

  • Gast
partitioneren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/13, 20:59:27 »
en als ik dit gedaan heb, kan ik dan, als ubuntu geinstalleert is, ook al mijn bestanden die ik in windows kon openen (muziek, tekstbestanden, ...) in ubuntu openen?

partitioneren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/13, 21:04:38 »
In de nieuwste (7.10) zit standaard een librarie in waardoor je kan schrijven naar ntfs-partities (is windows partitie). Dit gaat vanuit de default "verkenner" dus je hoeft er niets voor te doen, het werkt zonder dat je iets hoeft te installeren/configureren. Dus je kan deze bestanden zeker bekijken. MP3's (of andere media-bestanden) zou je normaal gezien (nadat je Ubuntu-restricted-extra's geïnstalleerd hebt) ook moeten kunnen afspelen

mvg GGS1988
Grtz GGS1988

Laptop: Packard Bell: Easynote MX 65 100    :   Debian Edge (32-bit) (Test-server)
Laptop: Dell XPS 1530                               :   Ubuntu 8.10 (64-bit)
Desktop: AMD 6000, HD3870, 4GB DDR2        :   Ubuntu 8.04 (64-bit)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
partitioneren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/13, 21:58:01 »
Citaat van: ggs1988
In de nieuwste (7.10) zit standaard een librarie in waardoor je kan schrijven naar ntfs-partities (is windows partitie). Dit gaat vanuit de default "verkenner" dus je hoeft er niets voor te doen, het werkt zonder dat je iets hoeft te installeren/configureren. Dus je kan deze bestanden zeker bekijken. MP3's (of andere media-bestanden) zou je normaal gezien (nadat je Ubuntu-restricted-extra's geïnstalleerd hebt) ook moeten kunnen afspelen

mvg GGS1988
Volgens mij zit idd die functionaliteit standaard in ubuntu Gutsy (7.10), maar is niet net geactiveerd, dit kun je doen door de volgende programmatje te installeren
ntfs-config (sudo apt-get install ntfs-config in de terminal plakken)
of zoeken in Systeem -> Beheer -> Synaptic Pakketmanager

en dan via Toepassingen -> Systeemgereedschappen -> NTFS Configuratie Tool
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline eXtreem

  • Lid
partitioneren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/14, 06:01:10 »
Citaat van: Ronnie
Citaat van: ggs1988
In de nieuwste (7.10) zit standaard een librarie in waardoor je kan schrijven naar ntfs-partities (is windows partitie). Dit gaat vanuit de default "verkenner" dus je hoeft er niets voor te doen, het werkt zonder dat je iets hoeft te installeren/configureren. Dus je kan deze bestanden zeker bekijken. MP3's (of andere media-bestanden) zou je normaal gezien (nadat je Ubuntu-restricted-extra's geïnstalleerd hebt) ook moeten kunnen afspelen

mvg GGS1988
Volgens mij zit idd die functionaliteit standaard in ubuntu Gutsy (7.10), maar is niet net geactiveerd, dit kun je doen door de volgende programmatje te installeren
ntfs-config (sudo apt-get install ntfs-config in de terminal plakken)
of zoeken in Systeem -> Beheer -> Synaptic Pakketmanager

en dan via Toepassingen -> Systeemgereedschappen -> NTFS Configuratie Tool
In Gutsy heb ik niets hoeven te doen om NTFS te kunnen benaderen, dit was bij direct na de installatie van Gutsy Gibbon direct al geactiveerd.

Gr. Richard
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

coomast

  • Gast
partitioneren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/15, 11:00:20 »
Citaat van: Ronnie
bij de ubuntu installatie zit al een optie C partitie verkleinen. Het is wel verstandig om eerst je schijf te defragmenteren, zodat op het eind een groot leeg stuk komt
Misschien interessant om eens te vermelden dat er een zeer goed alternatief bestaat om schijven te defragmenteren. Dit is JkDefrag, te vinden hier:

http://www.kessels.com/JkDefrag/

Het is open source programma dat bestaat uit een enkele executable (er zijn er meerdere maar die gebruik ik zelf niet),

JkDefrag.exe

Dubbelklik hierop en de defragmentatie begint. Alles automatisch en vooral snel. Ik had het probleem dat na de defragmentatie met de windows standaard methode er een deel van de data bleef staan los van de hoofdbrok. Er was m.a.w. een gat tussen twee datablokken. Dat heb ik kunnen oplossen d.m.v. JkDefrag. Na afloop had ik nog één grote datablok aan het begin van de schijf en voor de rest volledig leeg. Dat ging de installatie van ubuntu zeker niet in de weg staan. Het programma ziet er wat ouderwets uit, maar de werking is voortreffelijk. Als ik me niet vergis is het uitgeroepen tot één der beste tools en toch heeft het een relatief kleine bekendheid, zeer raar.

[Edit] Als ik me niet vergis is het van Nederlandse afkomst, handig indien er problemen zijn, en de grootte er van is kleiner dan 500KB....