Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bestandscontrole met automatische spraak  (gelezen 966 keer)

bestandscontrole met automatische spraak
« Gepost op: 2014/02/05, 09:49:41 »
Ik heb van het net al een script gedownload die een map monitort.
Maar helaas gaat er iets mis.
Het script zorgt ervoor dat als het bestand ~/spreekbestand/textspraak veranderd, deze met een ander script weer voorgelezen wordt door espeak (met mbrola stem). Dit laatste script heb ik ook gedownloaded.

Helaas wordt de tekst alleen meerdere keren voorgelezen. Wat gaat hier mis? Of beter, welke verbeteringen moeten er aan het script gebeuren om meerdere keren voorlezen te voorkomen?

Dit script gaat gebruikt worden binnen een organisatie voor blinden en slechtzienden.

bestandscontrole is het script wat de controle doet, read_in_french doet de spraak (niet in frans trouwens)

Hartelijk dank voor de hulp alvast.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: bestandscontrole met automatische spraak
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/06, 11:56:03 »
Hoe wordt het bestand ~/spreekbestand/textspraak aangepast?

Wat zie je precies als je het volgende commando uitvoert en het bestand op de normale manier aan laat passen?
inotifywait -m  --format '%f' -e modify -e move -e create -e delete ~/spreekbestand/

Re: bestandscontrole met automatische spraak
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/07, 10:08:20 »
Goedemorgen,

Sorry, gisteren het bericht niet gezien, te druk.

Ik zal de totale situatie uitleggen.

Binnen de organisatie gaan we informatieschermen ophangen. Hierop komt oa informatie voor de bezoekers. Dit kunnen slechtziende en blinde mensen zijn, maar ook mensen die niet slechtziend of blind zijn. Bij de laatste moet je dan denken aan begeleiders, (taxi-)chauffeurs etc.

Om er voor te zorgen dat de informatieschermen ook toegankelijk zijn voor de slechtziende en blinden zijn er eigenlijk drie voorwaarden:
- De tekst moet altijd goed leesbaar zijn. Daarvoor moeten de letters niet te klein zijn, de achtergrond egaal en de contrast goed
- De tekst moet lang genoeg op het scherm staan. Dit omdat slechtzienden er soms langer over doen om de hele tekst te kunnen lezen.
- De tekst moet voorgelezen worden via een text-to-speech engine, zoals espeak

Voor het aansturen van de schermen gebruiken we Xibo, met ubuntu op de schermsystemen

Nu is de laatste voorwaarde wat lastig.
Orka kan de schermen namelijk niet voorlezen. Dit omdat Xibo de projectie op een aparte manier doet.

Echter na wat onderzoek van mij blijkt dat Xibo eerst html pagina's maakt van de dia's.

Wat ik nu probeer, en wat steeds beter lukt, is dat er nu met inotifywait gekeken wordt of er een nieuw bestand in de datamap van Xibo gemaakt wordt.
Dan moet mbv links er een schoon tekstbestand van gemaakt worden.
Daarna moet het tekstbestand uitgesproken worden.

Het script read_in_french doet dit perfect. De spraak is eigenlijk zelfs voor een niet blinde of slechtziende goed te volgen.

Het probleem dat en tekst meerdere keren uitgesproken wordt is er niet meer. Ik heb via een speurtocht op het internet verbeteringen gevonden. Het verbeterde script is bijgesloten.

Echter nu heb ik nog één probleem. Het lijkt erop dat soms het html bestand omgezet wordt door links. Hierdoor staat er meestal alleen een sterretje in het tekstbestand.

Hiervoor moet nog een oplossing gevonden worden.

Helaas kan ik voor ondersteuning niet terecht bij de medewerkers van de afdeling Automatisering. Deze hebben een lichte weerstand tegen opensource en linux. En verder hebben  ze totaal geen verstand van scripten. Ze zijn helaas nog erg Windows minded.

De weerstand lijkt wel wat te verminderen. Ik heb binnen de organisatie voor een ander project ook opensource ingezet, met succes.

Als de scripts helemaal goed werken zal ik deze ook beschikbaar stellen. Hierdoor kunnen ook andere instellingen er gebruik van maken. Immers deze informatieschermen zie je bijvoorbeeld ook in ziekenhuizen, instellingen etc.

ps. Ik ben geen expert in scripten, en gebruik dus internet als mijn bron van informatie.

Hartelijk dank voor meedenken, en graag hoor ik hoe eventuele verbeteringen aangebracht kunnen worden.