Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntucloud veilig?  (gelezen 1822 keer)

Offline John K

  • Lid
Ubuntucloud veilig?
« Gepost op: 2011/04/17, 20:47:42 »
Ik wil graag de Ubuntucloud gebruiken om bijv. bookmarks te syncen, maar in hoeverre is dit veilig tegen meekijkers? Is content te encrypten? Hoe werkt de cloud precies?

Wie is hier beken mee?

Groeten John

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntucloud veilig?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/17, 21:17:45 »
Waar iemand administrator is(je cloud dus), kan altijd meegekeken worden.

Enigste oplossing is de encryptie op je eigen pc gebruiken en dan de file op de cloud zetten.

Offline siegi

  • Lid
Re: Ubuntucloud veilig?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/17, 21:54:28 »
Ik gebruik firefox sync voor bookmarks en browsergeschiedenis synchronisatie tussen mijn pc's.
Waarom?
De data wordt door de browser zelf versleuteld en dan pas naar de mozilla server verzonden.
Mozilla kan dus nooit deze gegevens inkijken integenstelling tot google met chrome zijn synchronisatie tool.


Offline John K

  • Lid
Re: Ubuntucloud veilig?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/18, 10:08:06 »
Waar kan ik Firefox sync vinden? Ik kom alleen een progje Bookmarkbridge tegen, maar weet niet of deze ook encrypt.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Ubuntucloud veilig?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/18, 12:08:58 »
Ik gebruik firefox sync voor bookmarks en browsergeschiedenis synchronisatie tussen mijn pc's.
Waarom?
De data wordt door de browser zelf versleuteld en dan pas naar de mozilla server verzonden.
Mozilla kan dus nooit deze gegevens inkijken integenstelling tot google met chrome zijn synchronisatie tool.


Dat vind ik nogal een hoop vertrouwen hebben in Mozilla :P.

Offline John K

  • Lid
Re: Ubuntucloud veilig?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/18, 14:02:28 »
Dus....?

Re: Ubuntucloud veilig?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/19, 17:20:22 »
Ik meende dat dit een nieuwe functie is van Firefox 4. Standaard gebruikt Ubuntu nog Firefox 3(.6).

Er zijn op dit forum en elders handleidingen te vinden voor het installeren van Firefox 4. Op zich is dat redelijk eenvoudig te doen, en lijkt mee geschikt voor jouw bedoelingen, hoewel het niet per definitie aan te raden is in het algemeen.

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/03/firefox-4-ppa-for-ubuntu-10-04-and-10-10-users/ is een goede, helaas in het engels.

Edit: Niet van toepassing meer: lees het onderstaande!
« Laatst bewerkt op: 2011/04/19, 18:47:30 door overdenkamp »

Offline siegi

  • Lid
Re: Ubuntucloud veilig?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/19, 18:14:35 »
Waar kan ik Firefox sync vinden? Ik kom alleen een progje Bookmarkbridge tegen, maar weet niet of deze ook encrypt.
Er is helemaal geen firefox 4 nodig, installeer gewoon de addon. Volledig compatibel met de synctool standaard firefox 4
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/firefox-sync/

Citaat van: pagina
Your information is encrypted so only you can access it when you enter your
Sync Key. Firefox puts security as a top priority and syncing is no exception.

@#!
De browser is open source, en het word lokaal versleuteld.
Ik ga niet zeggen dat dit 100% zekerheid is, maar toch al redelijk. Moesten ze hierop bewust een achterdeur installeren dan zou hun goede naam serieus besmeurt worden.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Ubuntucloud veilig?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/19, 23:28:12 »
Fair enough. Het blijft een lastige afweging. Hoe ver ga je in het beveiligen van je data. Hoeveel is deze data je waard?