Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Naast Gnome xfce installeren  (gelezen 1360 keer)

frederik89

  • Gast
Naast Gnome xfce installeren
« Gepost op: 2008/02/09, 14:04:25 »
Hallo allemaal!

Mijn laptop (een zeven jaar oude Dell Inspiron 8000, 265MB RAM en 700MHz) is, om het lichtjes uit te drukken, verouderd.
Op deze laptop heb ik Ubuntu geïnstalleerd. Alles werkt prima, maar traag. Omwille van die reden zou ik willen, naast Gnome, ook xfce willen in installeren.
Ik kan Gnome echter niet missen, en daarom vroeg ik me af af of er geen twee desktopomgevingen (Gnome en xfce) zouden kunnen worden geïnstalleerd op 1 PC. Kunnen deze dan worden geselecteerd worden bij het opstarten, zoals een dual-boot?

Is het dus mogelijk van twee desktopomgevingen op 1 PC te zetten? Zo ja, hoe moet ik dat doen?

Alvast bedankt!

frederik89

Offline vanadium

  • Lid
Naast Gnome xfce installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/09, 14:12:02 »
Xubuntu werkt met xfce. Als je via synaptic xubuntu-desktop installeert, zal alles wat by xubuntu hoort, geïnstalleerd worden. Bij het inloggen kan je dan kiezen voor gnome of xfce. Als je niet kiest, dan log je steeds in met je laatste keuze.

mickvdv

  • Gast
Naast Gnome xfce installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/09, 14:36:19 »
sudo aptitude install xubuntu-desktop

inderdaat, je kan dan bij sessies (in gdm) je sessie kiezen... Verder is gnome wat sneller te krijgen door ipv nautilus filemanager, thunar te gebruiken. En ipv gnome-terminal, xfce4-terminal. Ook helpt het uitzetten van desktop effecten ==> bij change background (rechtermuisknop op bureublad) en dan bovenin bij het tabblad effecten.

Veel suc6 ermee

frederik89

  • Gast
Naast Gnome xfce installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/09, 14:48:48 »
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie uitleg, maar toch heb ik nog een vraag: zouden twee desktopomgevingen met elkaar in conflict kunnen komen of de computer doen vertragen?

Bedankt allemaal!

frederik89

Offline Tom4

  • Lid
Naast Gnome xfce installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/09, 15:01:35 »
Citaat van: frederik89
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie uitleg, maar toch heb ik nog een vraag: zouden twee desktopomgevingen met elkaar in conflict kunnen komen of de computer doen vertragen?

Bedankt allemaal!

frederik89
Nope, Heb zelfs nu 3a 4 Desktopomgevingen staan, en geen problemen mee.
En als xubuntu nog wat te traag voor je is..kan je misschien is kijken voor fluxbox ,enlightement of IceWM

frederik89

  • Gast
Naast Gnome xfce installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/09, 15:08:48 »
Bedankt voor uw raad!

Met vriendelijke groeten,

frederik89

Naast Gnome xfce installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/12, 07:17:32 »
Citaat van: batelje
Citaat van: frederik89
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie uitleg, maar toch heb ik nog een vraag: zouden twee desktopomgevingen met elkaar in conflict kunnen komen of de computer doen vertragen?

Bedankt allemaal!

frederik89
Nope, Heb zelfs nu 3a 4 Desktopomgevingen staan, en geen problemen mee.
En als xubuntu nog wat te traag voor je is..kan je misschien is kijken voor fluxbox ,enlightement of IceWM
Die kun je toch helemaal niet als desktopomgeving _naast_ ubuntu installeren? Dat was namelijk wat Frederik wilde, toch?

@ Frederik:
ik weet de specs van je pc niet, maar in principe raken die twee niet in conflict met elkaar hoor. Gaat heel goed samen. Of je pc trager wordt, hangt een beetje van je pc af. Waarschijnlijk zal het meevallen. Probeer het eens. Je kunt er altijd 1 van de 2 weer afgooien :-)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Naast Gnome xfce installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/12, 07:58:19 »
Een exra desktop loopt niet naast Ubuntu, maar maakt deel uit van Ubuntu !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Naast Gnome xfce installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/12, 08:47:08 »
Je kunt in Linux inderdaad meerdere desktops geïnstalleerd hebben op één operating system. Iedere gebruiker kan op dezelfde computer werken in de taal van zijn keuze, met de desktop van zijn keuze.

Naast Gnome xfce installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/15, 21:36:02 »
Jamaar, ik bedoelde dat dat dus niet kan met IceWM of Fluxbox ofzo.
Of ben ik abuis?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Naast Gnome xfce installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/15, 22:06:21 »
Dat kan wel, maar is meer werk, omdat er geen "standaard" configuratie voor is binnen Ubuntu.
Gebruik de zoek functie eens van het forum op blokkendoos.
Woteb beschrijft daar een heel leuk en snel systeem met een alternatieve desktop.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Naast Gnome xfce installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/16, 08:18:33 »
Oke dan :-)
Weer wat geleerd.

Sorry, was vergeten dat in Linux praktisch *alles* mogelijk is :D

Offline woteb

  • Lid
Naast Gnome xfce installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/16, 09:45:17 »
Neem hier eens een kijkje:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/20207
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/19669
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11174
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/18172

Met wat doorzettingsvermogen kun je heel veel bereiken.
IceWM + Rox-filer is mijn hoofd desktop/WM. Af en toe gebruik ik KDE-core, XFCE of een gestripte Gnome desktop.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)