Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: is installatie nog mogelijk?  (gelezen 1985 keer)

Offline wilfried

  • Lid
is installatie nog mogelijk?
« Gepost op: 2014/06/24, 14:38:17 »
ik heb hier een oude Toshiba satelite pro l 10 laptop warop Mint mate 13 op staat.
nu wil ik hem vervangen door xubuntu maar dat gaat niet  ook lubuntu  geeft dezeflde melding
het instaleren van mint 17 mate of de mint 17xfce blijven bij opstarten zonder verdere melding hangen in het scherm start mint.
de melding die ik krijg luidt als volgt:
error PAE is disabled on this Pentium M
(PAE can potentially be enabled with kernel parameter
“forcepae this is unsupported, may cause unknown problems,and will taint the kernel)
This kernel requires the following features not preset on the cpu: pae
unable to boot – please use a kernel appropiate for your cpu.
Na wat google werk kom ik niet veel verder
betekent dit voor deze laptop dat het na deze mint einde verhaal is ? of kan het nog lukken om xubuntu of lubuntu  te instaleren 
er zit een intel pentium m processor in met  van 1 gig en loopt op dit moment soepel met mint13

Re: is installatie nog mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/24, 14:48:54 »
PAE kun je misschien aanzetten via het BIOS? Aangezien ie zegt "disabled" en niet "unavailable" o.i.d. En anders zul je bijv. Bodhi Linux 3.0 moeten gebruiken, die ook zonder PAE kan booten (directe link): http://sourceforge.net/projects/bodhilinux/files/3.0.0-rc1/bodhi-3.0.0-legacy-rc1.iso/download (en eveneens op 14.04 gebouwd is met alle ondersteuning van dien)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: is installatie nog mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/24, 15:01:19 »
Blijf gewoon bij Mint 13..... Die krijgt nog veiligheids-updates tot mei 2017, dus je kunt er nog jaren mee vooruit.  :)

Offline wilfried

  • Lid
Re: is installatie nog mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/24, 15:02:50 »
bedankt voor je razendsnelle reaktie :D  in het Bios is geen mogelijkheid  te vinden om PAE aan te zetten
ik zal een dvdtje branden van bohdi . en kijken of deze het doet
ik heb hier al eens een cdtje van gebrand maar wist in mijn eigen pc niet goed nadat ik hem gestart was hoe verder , maar ik ga het proberen . als het iets oplevert laat ik het hier weten bedankt tot zover

Offline wilfried

  • Lid
Re: is installatie nog mogelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/24, 15:05:48 »
dank Pjotr
mint 13 loopt idd goed en tot 2017  wat wil je nog meer
stiekem ga ik toch nog wel een cdtje van bodih branden en kijken of vervolg op deze laptop mogelijk is
installeren doe ik nog maar even niet. wordt vervolgd dus
de berichtjes hebben elkaar net gekruist.

Offline wilfried

  • Lid
Re: is installatie nog mogelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/25, 11:35:18 »
cd gebrand en inderdaad deze doet het  wel.
Dat is even heel wat anders  hier zal ik geloof ik wel even aan moeten wennen ,
en me moeten verdiepen over hoe  het met de distro's zit
is dit een lts zoals bij Ubuntu of  lopen deze versies in een ander schema ?
ook het installeren van programma's verloopt hier dus ook duidelijk anders.
kortom iets om mee te experimenteren.
maar ik geloof dat ik op deze laptop die voor mijn zoon is  voor zijn huiswerk het toch maar even bij het voor hem vertrouwde mint hou (tenzij ik het niet laten kan om toch te experimenteren, om Pjotr maar te citeren Linux is gewoon leuk)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: is installatie nog mogelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/25, 13:23:59 »
Als je toch gaat experimenteren, anderen zijn je voor gegaan ;)

https://help.ubuntu.com/community/PAE
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline wilfried

  • Lid
Re: is installatie nog mogelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/25, 13:57:06 »
bedankt voor je reactie.
deze was ik idd ook tegengekomen , daar mijn engels meer iets is van het aanvoelen van de tekst,
durf ik de stappen niet te nemen ,misschien dat ik het toch nog ga proberen met Xubuntu
maar bodhi lijkt me ook wel eens gaaf om te proberen alhoewel ik xubuntu er veeeel mooier uit vind zien.

Re: is installatie nog mogelijk?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/26, 08:51:59 »
bedankt voor je reactie.
deze was ik idd ook tegengekomen , daar mijn engels meer iets is van het aanvoelen van de tekst,
durf ik de stappen niet te nemen ,misschien dat ik het toch nog ga proberen met Xubuntu
maar bodhi lijkt me ook wel eens gaaf om te proberen alhoewel ik xubuntu er veeeel mooier uit vind zien.

Ik zou Xubuntu zeker willen aanbevelen maar gezien je pc zou ik bij Bodhi blijven, Bodhi is ook 5 jaar lang ondersteund. (Een LTS zou je kunnen zeggen)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline wilfried

  • Lid
Re: is installatie nog mogelijk?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/26, 09:47:08 »
ik ga met bodhi zeker de proef op de som nemen.
ik heb inmiddels begrepen dat  hij vrij kaal wordt aangeleverd , en dat je daarna vrij bent om elk gewenst programma via het app centre (van hun eigen website)  kunt installeren .