Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 7.10 met alle updates =8.04??  (gelezen 10925 keer)

Quatroking

  • Gast
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #25 Gepost op: 2008/03/06, 17:59:12 »
Citaat van: Edikt075
Citaat van: Quatroking
updates kunne ook extra functies toevoegen, hoor. En upgrades kunnen het systeem ook stabieler maken.

Een update is meestal een kleine fix, wat spul aangepast. een upgrade is vaker veel groter en brengt veel meer met zich  mee.
een upgrade is hetzelfde als een update maar in ubuntu betekent een upgrade een nieuwe distro en een update een vernieuwde package
Ik heb pas mijn KDE3 naar KDE4 geupgrade. geen nieuwe distro, maar wel een upgrade.

7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #26 Gepost op: 2008/03/06, 18:01:20 »
Citaat van: Aquamarijn
Op het bovenstaande screenshot staat duidelijk een knop upgrade. Deze is bij mij niet te vinden. Wel de mededeling dat het systeem up-to-date is.
dit gaat met een simpel commando in de terminal, maar is zeker niet aan te raden, omdat de nieuwe versie nog lang niet klaar is! dus blijf maar beter bij de huidige versie tot in april de definitieve versie uitkomt.

7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #27 Gepost op: 2008/03/06, 20:38:19 »
Ok

Ik laat de huidige versie voorlopig staan.

Offline ubby

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #28 Gepost op: 2008/03/07, 09:49:46 »
Is het bij een volgende versie ook mogelijk om deze weer vanaf de live cd te installeren?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #29 Gepost op: 2008/03/07, 10:18:47 »
Citaat van: ubby
Is het bij een volgende versie ook mogelijk om deze weer vanaf de live cd te installeren?
Ja, dat blijft zo.

Offline ubby

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #30 Gepost op: 2008/03/07, 10:32:41 »
Ok, goed om te horen:-)

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #31 Gepost op: 2008/03/07, 11:10:05 »
Citaat van: Edikt075
Citaat van: Quatroking
updates kunne ook extra functies toevoegen, hoor. En upgrades kunnen het systeem ook stabieler maken.

Een update is meestal een kleine fix, wat spul aangepast. een upgrade is vaker veel groter en brengt veel meer met zich  mee.
een upgrade is hetzelfde als een update maar in ubuntu betekent een upgrade een nieuwe distro en een update een vernieuwde package
Dit klopt volgens mij niet helemaal, althans als ik het vergelijk met synaptec of ik moet het verkeerd begrijpen, ik dacht nml. altijd dat update het binnenhalen van updates was en upgrade het uitvoeren hiervan.

sudo apt-get updatesudo apt-get upgrade
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Offline mp

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #32 Gepost op: 2008/03/07, 11:35:10 »
Weet iemand wat de hardware vereisten zullen zijn voor 8.04?

(Van Gutsy zei men altijd 512 MB RAM minimum, maar die blijkt heel vlot te draaien op 256 MB RAM.)

Offline duckie999

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #33 Gepost op: 2008/03/07, 18:22:05 »
Ok,Ok......
De meerderheid is dus voor een "verse" install.
Maar dan zou je bijna elk half jaar de pc kunnen platleggen voor een nieuwe install?
Terwijl ie net zo lekker draait.......

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #34 Gepost op: 2008/03/07, 18:35:19 »
Citaat van: duckie999
Ok,Ok......
De meerderheid is dus voor een "verse" install.
Maar dan zou je bijna elk half jaar de pc kunnen platleggen voor een nieuwe install?
Terwijl ie net zo lekker draait.......
Verse installatie is altijd het beste, ja. Die opwaardeerknop die in een oude versie verschijnt als er een nieuwe versie is, kun je beter met rust laten.

Overigens: je *hoeft* niet elk half jaar vers te installeren: een gewone versie gaat 18 maanden mee qua veiligheidsupdates, en een LTS-versie zelfs drie jaar.

Als je bij LTS blijft, dan volstaat dus 1 x per 3 jaar een verse installatie. Voor mijn drie bureaucomputers ga ik dat waarschijnlijk ook zo doen: de werkpaarden in huis moeten het gewoon doen en hoeven niet de blits te maken met de nieuwste snufjes. De tussenliggende versies zullen dus alleen op mijn klaptop verschijnen, want dat is een speeldoos.  :-)

Offline siegi

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #35 Gepost op: 2008/03/07, 18:37:45 »
Bij debian deed ik normaal gezien altijd de upgrade gewoon. Het package systeem van debian, apt doet dit normaal goed. Ubuntu gebruikt ook apt.

Bij ubuntu waren hier in het begin problemen mee daarom dat er nogal wat mensen zo huiverig tegenover staan.
Maar normaal moet dit enorm verbeterd zijn tegenwoordig.

7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #36 Gepost op: 2008/03/07, 21:03:54 »
Toch denk ik dat je Debian in deze niet kan vergelijken met Ubuntu.

Debian is erg conservatief en dus altijd wel veilig.

Ubuntu daarentegen is zeer vooruitstrevend en iedere tussen versie heeft (zoals pjotr123 zo mooi pleegt te zeggen) aldoor de nieuwste snufjes.

En eerlijk is eerlijk dit is niet het stabielste wat je kan krijgen.
Meestal in de daaropvolgende paar maanden word dmv update's allerhande bugjes gerepareerd.

Als het je hobby is en je hebt geen pc nodig die dagelijks trouw zijn werk moet doen geeft dit nix.
maar anders ?? en voor noobs ??
is dit toch maar zozo...

Ennuh duckie999  ???
Platleggen is wel een groot woord hoor ??
Dit is Linux en geen MS.

Zeker wanneer je een aparte /home hebt ben je met de gemiddelde pc in 30 a 45 minuutjes klaar.
Dus dat valt wel mee.
Maar dan nog alleen wanneer je iedere 6 maanden dit uitvreet terwijl het eigenlijk niet nodig is he??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline siegi

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #37 Gepost op: 2008/03/07, 21:10:18 »
@gandyman ik weet niet of je ooit debian unstable hebt gedraait. Maar hier is de software even nieuw of nieuwer als die van ubuntu. Hier gingen de updates ook altijd goed alleen moest je sommige dagen wachten voor de gebroken pakketten weer opgelost waren.

Normaal hebben ze al heel hard gewerkt aan het upgrade proces. Zelfs zou het mogelijk moeten zijn om van LTS naar LTS te upgraden.
Ik zou het gewoon eens proberen :)

hosti

  • Gast
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #38 Gepost op: 2008/03/07, 22:02:12 »
je moet opgeven dat je update manager gaat kijken of er een nieuwe distro upgrade beschikbaar is ;)

7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #39 Gepost op: 2008/03/07, 22:57:40 »
Dat heb ik siege.
Waarom?
Omdat de onstable versie stabieler is dan de tussen versie van Ubuntu.
Zeg ff dit omdat ik geen andere vergelijk weet.

De stabiele versie van Debian loopt altijd 2 jaar achter, omdat die 2 jaar achtereen moet werken zonder crash of problemen voordat hij stable genoemd mag worden.

Alhoewel dit geloof ik een beetje achterhaald is en ze nu wat sneller zeggen dat iets stable is. :P

En ik praat niet voor mijnzelf hoor ?
Bij mij mag er rustig het 1 en ander fout lopen dit is NP.

Het gaat mij om de nieuwe mensen die bij wijzen van spreken al in paniek raken als de Xserver niet meer werkt.

Denk ook dat het 1 en ander fout ging in het verleden bij Ubuntu juist door die toeters en bellen.

En ben er ook van overtuigd dat bij iedere versie dit stukken verbeterd is en op den duur gewoon feilloos werkt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Quatroking

  • Gast
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #40 Gepost op: 2008/03/08, 21:34:53 »
Citaat van: duckie999
Ok,Ok......
De meerderheid is dus voor een "verse" install.
Maar dan zou je bijna elk half jaar de pc kunnen platleggen voor een nieuwe install?
Terwijl ie net zo lekker draait.......
Voor de 2 uurtjes die m'n pc bezig is om ubuntu plus al m'n pakketten te instaleren, doe ik gewoon een nieuwe install bij elke nieuwe release. Mijn oplossing? Installatie starten voor het eten, na het eten pakketten instaleren, en vervolgens anderhalf uur later pc uitzetten met een vol systeem.

Shaffox

  • Gast
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #41 Gepost op: 2008/03/08, 21:57:12 »
Tegenwoordig moet je zelfs je home map niet meer backuppen (maar het is natuurlijk altijd wel veiliger), omdat je de kans hebt als je je nieuw systeem instaleert deze bestanden gewoon te laten kopiëren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #42 Gepost op: 2008/03/08, 22:50:25 »
Tja, ik neem het risico liever niet. Nog bij de overstap van 7.04 naar 7.10 waren er verschillende mensen die hier problemen meldden met overstap via opwaardering. Daarna deden ze alsnog een schone installatie en toen ging het wel goed.

Kortom: ik heb geen vertrouwen in opwaardering. Daarbij komt nog, dat je bij schone installatie "slechts" 695 MB hoeft binnen te halen (iso). Bij een opwaardering schijn je al gauw boven de 1 GB uit te komen (gek genoeg).

Offline petervs

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #43 Gepost op: 2008/03/09, 11:40:42 »
Citaat van: pjotr123
Kortom: ik heb geen vertrouwen in opwaardering. Daarbij komt nog, dat je bij schone installatie "slechts" 695 MB hoeft binnen te halen (iso). Bij een opwaardering schijn je al gauw boven de 1 GB uit te komen (gek genoeg).
Hoe werkt dat dan? Bij een nieuwere versie komt er toch telkens wat bij, en zal die 695 MB toch steeds meer worden?
Ubuntu MATE 16.04

Offline siegi

  • Lid
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #44 Gepost op: 2008/03/09, 11:54:08 »
Ik denk dat pjotr ook een beetje vergeet welke programma's hij na het installeren van ubuntu nog installeert.
Ook worden er in ubuntu sommige programma vervangen bij een nieuwe release. Denk maar aan gnome-bittorrent dat in hardy gaat vervangen worden door transmission. Ik gok dat de pakketbeheerder dan niet zomaar gnome-bittorent gaat verwijderen maar in de plaats gewoon gaat upgraden. (zo zijn er nog voorbeelden).
Dit kan gemakkelijk die 300 mb verschil maken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #45 Gepost op: 2008/03/13, 11:07:33 »
Citaat van: Aquamarijn
Op het bovenstaande screenshot staat duidelijk een knop upgrade. Deze is bij mij niet te vinden. Wel de mededeling dat het systeem up-to-date is.
De opwaarderingsknop verschijnt pas in Ubuntu 7.10, nadat Ubuntu 8.04 in zijn finale versie is uitgebracht. Eind april dus.

Overigens, ik blijf het herhalen: gebruik die knop liever niet. Doe een schone herinstallatie van 8.04 (met formatteren en al). Minder kans op complicaties.

@siegi: daar zal het verschil in grootte inderdaad aan liggen, ja. Enfin, hoe dan ook, je bespaart niet op de MB's bij een opwaardering.

7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #46 Gepost op: 2008/04/09, 16:06:35 »
Citaat van: Aquamarijn
Als ik de update-manager start, krijg ik de melding dat het systeem up-to-date is. Er verschijn geen mededeling dat er een nieuwere versie 8.04 beschikbaar is. Er is dus ook geen upgrade mogelijk. Hoe kan ik deze upgrade binnenkrijgen? Moet ik iets veranderen in de update instellingen?
Wacht 15 dagen en kijk opnieuw. Waarschijnlijk kan je dan wel upgraden. 8.04 is er nu alleen als Beta te krijgen. Ik weet niet uit mijn hoofd de manier om een Beta-Ubuntu binnen te trekken...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #47 Gepost op: 2008/04/09, 16:44:22 »
Doe het straks liever op deze manier:
http://computertip.googlepages.com/opwaarderen

Kaiowas

  • Gast
7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #48 Gepost op: 2008/04/09, 19:19:09 »
Tjah, ondanks dat jullie aanraden om een verse installatie te doen ga ik hem straks gewoon upgraden via de update manager in Kubuntu. Om één of andere reden heb ik met diverse kubuntu cd's nog geen 'live' versie opgestart gekregen, waardoor ik via ubuntu naar kubuntu moest en dan de ubuntu-packages weer verwijderen. Bovendien hebben eerdere upgrades ook nog niet tot problemen geleid bij mij.

7.10 met alle updates =8.04??
« Reactie #49 Gepost op: 2008/04/09, 19:58:36 »
Ik heb goede ervaringen met het upgraden van ubuntu dmv de interne upgradefunctie.Heb ook wel eens een schone installatie gedaan,maar voorgaande functie bevalt me ook prima.Je blijft echt niet met oude rotzooi zitten,alles wordt aangepast aan de nieuwe versie en programma's die daar niet meer onder draaien worden verwijderd.Het voordeel is nu dat je niet al je instellingen opnieuw hoeft te doen en ook geen cd apart hoeft te bakken,daarentegen is een schone installatie handig als je helemaal clean wilt beginnen,kwestie van smaak dus.
Kubuntu 20.04