Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip en vraag Installatie Brother DCP J315W all-in one (vervolg)  (gelezen 1905 keer)

Webteam: misschien verplaatsen naar Tips en Trucs.

Ik werd het zat, steeds naar XP overschakelen om te printen.
Ik sta op het punt een andere printer te kopen met een makkelijke installatieprocedure. Dit doe ik nu al voor de derde keer dit jaar.
Nu persoonlijk naar een Brother dealer geweest, en Brother in Amsterdam gebeld.

Die zeggen, dat de volgorde van installeren belangrijk is, EERST de LPR driver installeren, dan de CUPS pas.
Voor de zekerheid eerst alles wat erop staat de-installeren. Dat ook weer in Synaptic.

Ik heb dus alle algemene Brother drivers er af gehaald en opnieuw erop, dat werkt niet.
Melding: Stuurprogramma ontbreekt.  =D

Drivers voor deze printer staan niet in de pakketbronnen van Synaptic

Nu specifieke LPR en CUPS drivers van Brother Solutions center halen en installeren, als ik weer weet, of ik deb of rpm moet hebben.  ^-^
zaterdag: ik heb de deb drivers op mijn buroblad staan en ben vastgelopen.

http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/instruction_prn3.html
stap 4 van de instructies:

ik denk nu dit in Terminal:
dpkg  -i  --force-all dcpj315wlpr-1.1.3-1.i386.deb

« Laatst bewerkt op: 2013/10/19, 08:16:36 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Tip en vraag Installatie Brother DCP J315W all-in one (vervolg)
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/19, 08:17:58 »
krijg foutmelding: zie bijlage. :-[
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip en vraag Installatie Brother DCP J315W all-in one (vervolg)
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/19, 11:14:14 »
Je hebt lees en schrijfrechten nodig, dus moet je er sudo voorzetten.
Een andere mogelijkheid is, om vanuit een blader programma (nautilus / thunar / pcmanfm) de DEB aan te klikken, dan gaat de rest vanzelf.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Tip en vraag Installatie Brother DCP J315W all-in one (vervolg)
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/19, 14:31:33 »
Je hebt lees en schrijfrechten nodig, dus moet je er sudo voorzetten.
Een andere mogelijkheid is, om vanuit een blader programma (nautilus / thunar / pcmanfm) de DEB aan te klikken, dan gaat de rest vanzelf.
Dit dus, met een rechtermuisknop:
Kies dan " Openen met Softwarecentrum" en de rest volgt vanzelf, zoals je bekend bent met Softwarecentrum (dat neem ik aan tenminste).

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Tip en vraag Installatie Brother DCP J315W all-in one (vervolg)
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/19, 14:48:34 »
Webteam: misschien verplaatsen naar Tips en Trucs.

Ik werd het zat, steeds naar XP overschakelen om te printen.
Ik sta op het punt een andere printer te kopen met een makkelijke installatieprocedure. Dit doe ik nu al voor de derde keer dit jaar.
Nu persoonlijk naar een Brother dealer geweest, en Brother in Amsterdam gebeld.

Die zeggen, dat de volgorde van installeren belangrijk is, EERST de LPR driver installeren, dan de CUPS pas.
Voor de zekerheid eerst alles wat erop staat de-installeren. Dat ook weer in Synaptic.

Ik heb dus alle algemene Brother drivers er af gehaald en opnieuw erop, dat werkt niet.
Melding: Stuurprogramma ontbreekt.  =D

Drivers voor deze printer staan niet in de pakketbronnen van Synaptic

Nu specifieke LPR en CUPS drivers van Brother Solutions center halen en installeren, als ik weer weet, of ik deb of rpm moet hebben.  ^-^
zaterdag: ik heb de deb drivers op mijn buroblad staan en ben vastgelopen.

http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/instruction_prn3.html
stap 4 van de instructies:

ik denk nu dit in Terminal:
dpkg  -i  --force-all dcpj315wlpr-1.1.3-1.i386.deb
Ok, ik heb even gekeken voor je, het is een werkje maar het moet lukken.

Zoals er op die pagina staat; als je CUPS hebt (printerserver programma, die met printerdrivers communiceert)( standaard in moderne Ubuntu), is dat de aanbevolen optie.
Wat heb je dan nodig?
De LPR driver en een cupswrapper. Wrapper betekent dat er een wrap wordt gemaakt (zo'n lekker hapje die je wel van de Mac of Burger King wel kent): de LPR driver wordt in een CUPS pakket gewrapd, waardoor cups ermee kan werken.

Volg de stappen van deze handleiding:
http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/instruction_prn1a.html
Let goed op, bij elke stap of het nodig is voor je systeem! Er wordt aangegeven voor welk systeem die stap bedoeld is. Houdt rekening mee met het onderschied tussen Ubuntu 64 bit en 32 bit en oudere Ubuntu versies!

Bijna alle stappen moeten met het sudo commando uitgevoerd worden.

Dus de stappen die aangegeven zijn:
1.Als root inloggen of sudo commando's gebruiken.
2.Checken of libraries en andere programma's zijn geinstalleerd. Per systeem en zelfs printer staan er linkjes
3.LPR driver downloaden en de cupswrapper
4.LPR en Cupswrapper driver installeren nadat je je printer hebt aangezet en aan je USB poort hebt gehangen. Neem de commando's met plakken en knippen van die pagina over (die ik hierboven noemde) en typ steeds vooraan het commando sudo.
Let op: niet je printer steeds van USB poort veranderen in het begin, Ubuntu kan dan in de war raken!
5.Voer de controle uit in je browser. CUPS heeft een browserinterface in HTML
Zie de stappen op die site.
5b is optioneel voor wireless printen (als je printer dat ondersteunt en een WiFi adapter in zich heeft)
6.test pagina printen.

Lijkt me helder? Succes!


Re: Tip en vraag Installatie Brother DCP J315W all-in one (vervolg)
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/20, 20:01:11 »
Bij het downloaden bij Brother krijg je nadat je accoord  bent gegaan met de licence agreement de melding " pakket is van slechte kwaliteit"
Klik nu onderaan het scherm op:  "negeren en installeren"

Installeer  LPR .deb driver het eerst.

Daarna hetzelfde voor de .deb CUPS driver.

Verder bij de download moet je de pakketten " openen met het softwarecentrum"
Dit is een schermpje wat verschijnt.
Daarna even wachten, als eerst het scherm van het Softwarecentrum zelf verschijnt, dit scherm verdwijnt na enige tijd, waarna het scherm van de driver "dcpj315w" over de slechte kwaliteit verschijnt.

Dus samengevat voor Ubuntu:

Verwijder eerst met Synaptic alle Brother drivers.

download de .deb drivers van de dcpj315w

1 De LPR eerst installeren
2. Dan de CUPS

USB stekker van printerkabel erin: het werkt nu bij mij op XUbuntu. :)
« Laatst bewerkt op: 2013/10/21, 11:59:11 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop